Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Eliminarea taxei loveste importurile de masini ieftine

Astazi este asteptat raspunsul pe care autoritatile romane il vor da in privinta taxei auto de prima inmatriculare, dupa ce oficialii europeni au avertizat Bucurestiul ca aceasta incalca prevederile comunitare si au cerut renuntarea la ea. ...

Share

Ada Stefan 0 comentarii

12.01.2007 - 00:00
Astazi este asteptat raspunsul pe care autoritatile romane il vor da in privinta taxei auto de prima inmatriculare, dupa ce oficialii europeni au avertizat Bucurestiul ca aceasta incalca prevederile comunitare si au cerut renuntarea la ea.

Semnalele arata, insa, ca Executivul nu va dori sa se desparta de taxa prea curand, argumentand ca ea este menita sa descurajeze inmatricularea in tara a unor masini vechi, asa cum s-a intamplat in Polonia, dupa aderare. Una peste alta, autoritatile, inclusiv marele sustinator al acestei impozitari, ministrul Finantelor, nu incearca acum decat sa castige timp, avand in vedere ca un caz la Curtea Europeana de Justitie, dupa sesizarea Comisiei Europeane, dureaza circa un an.

Punctul nevralgic - formula de calcul

Comisarul european pentru taxe si vami, Kovacs Laszlo, a declarat ieri ca taxa de prima inmatriculare instituita de Romania este neconforma cu normele UE, devenind discriminatorie prin insasi formula ei de calcul (in functie de anumiti parametri), desi este in sine legala. "Modul de functionare al taxei - si nu existenta in sine a ei - este problema UE, o taxa similara existand in 16 state membre ale UE", a apreciat acesta. Laszlo spune ca formula aplicata de autoritatile romane in calcularea taxei dezavantajeaza, prin suma de plata, autoturismele second-hand provenind din UE, creand o pozitie de piata net favorabila masinilor autohtone. Taxa care va compensa eliminarea accizelor si a taxelor vamale poate ajunge la 7.500 de euro, in functie de vechimea masinii si de gradul de poluare. Un alt criteriu, care face diferenta la plata, este capacitatea cilindrica a motorului.
Presiunile facute asupra Guvernului de catre importatorii auto din Romania dateaza de cativa ani, de cand s-a constatat ca in Polonia a avut loc un aflux imens de masini second-hand aduse din tarile UE odata cu aderarea, iar vanzarile de masini noi au scazut cu 70%-80%. Actiunile importatorilor au avut drept rezultat aceasta taxa introdusa de Executiv in Codul Fiscal.

Incalcarea Tratatului

Executivul european a decis sa inceapa o ancheta si ar putea deschide in luna martie procedura de infringement impotriva Romaniei, pe care o acuza de incalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE, prin introducerea taxei de prima inmatriculare. Linda Vatenaite, jurist in cadrul Directiei de control pentru aplicarea legislatiei europene din cadrul Comisiei Europene, a declarat ca procedura nu va fi declansata daca legislatia romaneasca va fi modificata. Articolul 90 interzice statelor membre sa introduca taxe prin care sa dezavantajeze, direct sau indirect, produse din alte tari membre, in competitia cu produsele similare autohtone. In cazul in care Curtea Europeana de Justitie va decide ca prevederea din Codul Fiscal romanesc este neconforma, Romania ar putea fi obligata sa plateasca o amenda sau sa ramburseze sumele incasate. Ministerul Integrarii sustine ca a transmis inca din luna decembrie a anului trecut o solicitare catre Ministerul Finantelor, prin care cerea solutionarea problemei taxelor din Romania, inclusiv a celei de inmatriculare auto, conform prevederilor europene.

Importatorii resping eliminarea taxei

Desi importatorii se feresc sa vorbeasca oficial despre influentele eliminarii taxei, toata lumea este de acord ca scoaterea ei din Codul Fiscal ameninta, in primul rand, afacerile dealerilor care aduc masini noi la preturi mici. "Inainte de a vedea in ce masura este influentata piata auto a Romaniei, ar trebui sa stim daca, cand si in ce conditii s-ar putea elimina taxa de prima inmatriculare", ne-a declarat ieri Valeriu Tones, responsabil al departamentului de PR al Autoitalia. Daca se elimina taxa, impactul relevant nu este asupra afacerilor Autoitalia Group, ci asupra pietei auto a Romaniei in ansamblul ei. Va creste masiv importul de masini second-hand, indiferent de anul de productie, starea tehnica si gradul de poluare, ceea ce va avea un impact deosebit in Romania, prin cresterea consumurilor energetice si a poluarii mediului, precum si prin reducerea sigurantei in trafic. "Luand in considerare si ceea ce s-a intamplat in Polonia si alte tari, eliminarea taxei de prima inmatriculare aproape ca n-ar avea niciun efect pozitiv asupra Romaniei. Data fiind disponibilitatea instrumentelor financiare necesare achizitiei de masini noi pe piata din Romania, eliminarea taxei de prima inmatriculare va produce probabil efecte limitate la nivelul beneficiilor persoanelor individuale", a adaugat Valeriu Tones.

Poluarea poate fi taxata altfel

Pe de alta parte, poluarea si afluxul de masini second-hand de proasta calitate pot crea un neajuns major parcului auto romanesc. Guvernul este dator sa gaseasca o solutie corecta din punctul de vedere al pietei in care vrea sa se integreze. Daca vrea sa se apere, nu trebuie sa atenteze la libera circulatie a bunurilor in spatiul comunitar. Nu poate sa interzica circulatia bunurilor tranzactionabile pe teritoriul altor state membre. Aici este problema. La urma urmelor, parcul auto din Romania este asa cum il vor cei care cumpara masinile. Daca Guvernul vrea ca acest parc sa arate intr-un anumit fel, trebuie sa gaseasca alte solutii si alte argumente. Pentru ca, daca ne uitam la parametrii in functie de care este stabilita taxa de inmatriculare, vedem ca nu poluarea este principala "tinta", ci varsta masinii. Ca atare, Guvernul ar trebui sa introduca o taxa puternic progresiva in functie de respectarea normelor de poluare.

Ce se asteapta?

Daca astazi autoritatile romane nu vor anunta ca taxa va fi eliminata, Comisia Europeana va sesiza Curtea Europeana de Justitie, care este greu de crezut ca nu va da dreptate Comisiei. Din pacate, procedurile sunt destul de greoaie, decizia Curtii neputand fi primita mai devreme de un an, un an si jumatate, dupa care Romania se va conforma. Miza este castigul unei perioade de un an, un castig deja realizat.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...