15.5 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăSarbii isi bat joc in continuare de armatorii romani

Sarbii isi bat joc in continuare de armatorii romani

La mai bine de sapte ani de la bombardamentele americane asupra Iugoslaviei si in conditiile in care podurile distruse de peste Dunare au fost refacute de ceva vreme, autoritatile sarbe continua sa-si bata joc de armatorii fluviali romani care tranziteaza zona. In ciuda reglementarilor internationale care statueaza libera circulatie pe fluviu, sarbii percep taxe discretionare pentru trecerea convoaielor romanesti prin zona.

Platesti la fel, chiar daca ai barja goala

Toate cele trei poduri distruse de americani in zona Novi Sad au fost intre timp refacute, fapt care insa nu impiedica autoritatile de la Belgrad sa perceapa convoaielor romanesti o taxa de trecere de 0,1 euro/tona.
“Si mai grav este faptul ca taxa este perceputa pe tona-capacitate, si nu pe tona-marfa. Chiar daca barja este goala sau incarcata pe jumatate, tariful este acelasi cu cel perceput pentru incarcarea la capacitate maxima”, spune directorul executiv al Asociatiei Armatorilor Fluviali din Romania, Mircea Cotiga. Pe de alta parte, barja poate fi incarcata cu lana, de exemplu, si atunci este mai usoara, insa nici acest lucru nu conteaza in fata sarbilor.
In cazul impingatoarelor, taxa de 0,1 euro se aplica pentru fiecare cal putere. Avand in vedere ca sunt si impingatoare de 2.400 CP, rezulta costuri considerabile pentru fiecare convoi de cate ori tranziteaza zona cu pricina. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca tranzitarea este permisa numai de trei ori pe saptamana, ceea ce genereaza timp de asteptare. Timp care, pana la urma, inseamna bani.

“Si noi ar trebui sa le platim cu aceeasi moneda”

Armatorii romani se plang si de numeroasele controale efectuate de sarbi in cazul convoaielor de barje care se indreapta spre Ungaria sau Austria.
De asemenea, au fost situatii cand autoritatile de la Belgrad au cerut garantii bancare din partea firmelor romanesti de navigatie pe Dunare. “Garantiile au fost percepute, chipurile, pentru a nu descarca marfa pe teritoriul iugoslav. Aceasta cu toate ca un convoi fluvial nu poate fi asociat cu un camion, care poate descarca marfa oriunde. Este un abuz clar, chiar daca autoritatile sarbesti au incercat sa ne convinga ca, de fapt, tratamentul aplicat armatorilor romani este dictat de sindicate”, explica Mircea Cotiga.
El este de parere ca autoritatile romane trateaza mult prea ingaduitor aceste probleme. “Ar trebui sa le platim cu aceeasi moneda si sa taxam si noi la fel convoaiele iugoslave care trec pe la Galati, de exemplu”, spune Mircea Cotiga.
Sectorul iugoslav al Dunarii este tranzitat de convoaiele fluviale a peste zece firme romanesti. Acestea, prin intermediul Asociatiei Armatorilor Fluviali, au sesizat in mai multe randuri Comisia Dunarii in legatura cu abuzurile savarsite de sarbi, insa masurile intarzie sa apara.

Cele mai citite

SUA îndeamnă Turcia și Israelul să-și rezolve diferendele

Statele Unite(SUA) au îndemnat luni Turcia şi Israelul să rezolve diferendele dintre ele, după ce Ankara a anunţat că suspendă relaţiile comerciale în încercarea...

Universitatea Craiova – FCSB 2-0! Oltenii lui Gâlcă au bătut noua campioană

Universitatea Craiova s-a impus cu scorul de 2-0 în fața noii campioane FCSB, pe teren propriu, în etapa cu numărul opt din play-off-ul Ligii...

România are cea mai mare creștere pentru speranța de viață în UE, dar tot la coada clasamentului este

Spania este ţara din Uniunea Europeană cu cea mai mare speranţă de viaţă, de 84 de ani, şi se află peste media comunitară de...
Ultima oră
Pe aceeași temă