18 C
Bucureศ™ti
joi, 5 septembrie 2024
AcasฤƒOp & EdรŽnvierea a ajuns pretext, iar petrecerea - ritual

รŽnvierea a ajuns pretext, iar petrecerea – ritual

Merg de peste jumฤƒtate de secol la slujba de รŽnviere. Nu cred cฤƒ am vฤƒzut vreodatฤƒ mai mare cabotinism religios.

Ajuns cu zece minute รฎnainte de momentul crucial al umanitฤƒศ›ii รฎn curtea bisericii din urbea vecinฤƒ, strฤƒbat cu greu prin mulศ›imea prefฤƒcut evlavioasฤƒ, pentru a putea gฤƒsi un loc cรขt mai puศ›in disonant ศ™i mai apropiat de preoศ›i. Un marศ™ imposibil prin lumea soneriilor asurzitoare, a mesajelor โ€žbeculiteโ€ ศ™i a vorbelor fฤƒrฤƒ noimฤƒ, rฤƒstite grohฤƒitor. Plonjez รฎntr-o (i)realitate compulsivฤƒ, รฎn dezacord cu smerenia. Deh, ce sฤƒ fac? Mฤƒ supun dictatului modernitฤƒศ›ii.

Parohul stinge luminile ambientale. Niciun semn de pioศ™enie. Forfotฤƒ, ca la Niagara. Simt o agitaศ›ie pe contrasens spiritului evlavios.

Vibraศ›ia reศ›elelor de socializare e mai puternicฤƒ decรขt evlavia

Tiktok-urile urlฤƒ, precum spiritele รฎntunecate, pe vremuri, la Maglavid. Whatsapp-urile zumzฤƒie-ndrฤƒcit. Tinerii butoneazฤƒ. รŽn spatele meu, se aude ย un song al lui Morgan Wallen – Top hit, รฎn Bilboard 100. Posibil, bฤƒiatul tatuat, la braศ› cu fata cu obrฤƒjori siliconaศ›i, ศ™i-a uitat Sportify-ul deschis.

Nu pot nici sฤƒ mฤƒ rog. Repulsia faศ›ฤƒ de tรขrgoveศ›ii harului, veniศ›i ca la Bazar, mฤƒ รฎnsingureazฤƒ, chiar dacฤƒ sunt รฎnconjurat de vecini, extrem de evlavioศ™i. Cultura surdinei e desuetฤƒ.

citeศ™te ศ™i: Romรขnia Mare โ€“ un imperativ de securitate naศ›ionalฤƒ

รŽn loc sฤƒ rostesc รฎn gรขnd suprema rugฤƒciune, gรขndurile mฤƒ cotropesc. รŽmi ศ™optesc รฎn barbฤƒ: desacralizarea n-a mai obศ›inut aศ™a o revanศ™ฤƒ istoricฤƒ asupra bisericii, precum acum. Luatฤƒ cu asalt de noile hoarde digitale, preoศ›imea รฎศ™i face cu greu misiunea duhovniceascฤƒ.
รŽn mijlocul tinerimii gฤƒlฤƒgioase, isterizate de sentinศ›ele clipei, dictate pe reศ›elele de interconectare dintre abis ศ™i nicฤƒieri, sufletul e tot mai stingher. Apฤƒsat de gravitatea inculturii ศ™i a educaศ›iei precare a unei generaศ›ii รฎnvฤƒศ›ate sฤƒ calce iarba grasฤƒ din โ€œCasa popii,โ€ vorba unui ศ›รขnc, ศ›inut de mama-n braศ›e, minunea dumnezeiascฤƒ cade รฎn irelevanศ›ฤƒ.

รŽnvierea a ajuns pretext iar petrecerea
Ierusalim – mormรขntul sfรขnt

รŽnvierea pentru mulศ›i e un eveniment, ca oricare altul. Mulศ›i รฎศ™i cumpฤƒrฤƒ milostenia, รฎn timp ce fac blestemฤƒศ›ii, fฤƒrฤƒ a se gรขndi nicio clipฤƒ cฤƒ primul ajuns รฎn Rai a fost tรขlharul de pe Cruce. De ce? Pentru cฤƒ a crezut cฤƒ suferฤƒ alฤƒturi de Fiul Domnului.

Tรขlharul nu mai urcฤƒ azi pe cruce. Trimite vizitii electronici sฤƒ adune cash-uri pentru a-ศ™i cumpฤƒra eternitatea. Vulgarul nu e doar depresiv. E copleศ™itor. Poate chiar devastator.  

Iisus e tot mai stingher

รŽntr-o lume posedatฤƒ de dispreศ›ul cazon faศ›ฤƒ de bunul simศ›, รฎn care tinerii fac ศ™aradฤƒ cu gadgeturile sclipitoare, iar bฤƒtrรขnii asistฤƒ neputincioศ™i la purtฤƒrile blasfemitoare, Iisus e tot mai stingher.

ศ˜i noi am fost tineri. รŽn negura anilor comunismului, ne strรขngeam la Biserica din Piaศ›a Crucii, din oraศ™ul meu natal, ศ™i ascultam tฤƒcuศ›i cel mai frumos imn din istoria lumii creศ™tine: Hristos a รฎnviat!

รŽnconjuram biserica de trei ori. Ne rugam! ศ˜opteam poante ศ™mechereศ™ti, cu gรขndul la berea de dupฤƒ.

รŽnvierea era un ritual moศ™tenit. Petrecerea de dupฤƒ, doar un pretext. Azi, รŽnvierea a ajuns pretext, iar petrecerea, un ritual. Ce mi-e arena din Giuleศ™ti, ce mi-e Sfรขnta Bisericฤƒ, รฎn noaptea Paศ™telui?

Iisus nu suferฤƒ deloc de-o crizฤƒ de destin. Globalismul a demistificat credinศ›a. Transumanismul a atins maleficul prag de sus al desacralizฤƒrii, al pierderii busolei ศ™i trimiterii turmei รฎn prฤƒpastie. Fiinศ›a e rฤƒnitฤƒ grav. Sufletul colectiv nu mai existฤƒ. Unui asemenea asalt, clerul nu-i mai poate pune stavilฤƒ. Fleacul e bonom, interjecศ›ia e virtute.

Desacralizarea e experimentatฤƒ demult รฎn laboratoarele de psihologie socialฤƒ

Supravieศ›uim unui sfรขrศ™it de lumi. Ca un sfredelitor al adevฤƒrului ascuns, pot depune mฤƒrturie, รฎn faศ›a supremei instanศ›e, cฤƒ lucrarea maleficฤƒ a fost รฎndelung pregฤƒtitฤƒ. Diferite laboratoare progresiste au misitificat adevฤƒrul nฤƒscut รฎn oameni, cu scopul de a ucide fiinศ›a, astfel trฤƒitorul, zis ศ™i legumicoid, sฤƒ se cearฤƒ singur รฎn fortฤƒreaศ›a post-adevฤƒrului.

Cabotinismul plenar ศ™i perfidele prefecฤƒtorii pioase ale drept credincioศ™ilor, doar รฎn zilele libere de la guvern, devin stรขnjenitoare prin maxima expunere.

Oare cรขศ›i dintre noi mai ศ™tim sฤƒ dฤƒm ascultare, acea condiศ›ie prin care fiinศ›a l-a รฎnnobilat pe om cu virtute?
Bฤƒtrรขna noastrฤƒ cuminicare a ajuns colet pierdut prin depozitele poศ™telor rapide.

Revine Evul Mediu รฎntunecat

Neantul ne cuprinde. Urmeazฤƒ cรขteva secole de cฤƒdere รฎn cel mai grotesc ev mediu รฎntunecat. Presimt sfรขrศ™itul istoriei recente.

Un maestru al impresionismului romรขnesc รฎmi povestea recent cum un lord englez a salvat o catedralฤƒ anglicanฤƒ, pฤƒrฤƒsitฤƒ de cler, transformรขnd-o รฎntr-o pinacotecฤƒ. L-a luat de braศ› pe pictorul romรขn ศ™i l-a coborรขt รฎn catacombe, arฤƒtรขndu-i locul รฎn care sunt รฎngropate zeci de generaศ›ii. I-a dezvฤƒluit cฤƒ a lฤƒsat testament โ€“ care se va deschide dupฤƒ cel puศ›in cinci generaศ›ii โ€“ cu indicaศ›iile pentru revenirea ei la condiศ›iile fireศ™ti, ale รฎndumnezeirii. โ€œUrmeazฤƒ trei secole de negurฤƒ,โ€ avea sฤƒ profeศ›eascฤƒ nobilul englez. Aศ™a a simศ›it el cฤƒ poate salva โ€œCasa popii.โ€

Vorba ย Eclesiastului, 1:9 VDC, โ€Ce a fost va mai fi ศ™i ce s-a fฤƒcut se va mai face; nu este nimic nou sub soare.โ€

โ€žExistฤƒ un timp al zidirii, un timp al dฤƒrรขmฤƒrii,โ€ ศ™tim ศ™i asta de la fiul lui David.

VOCILE LUMII

Lelia Munteanu

Publicist

รŽnvierea a ajuns pretext iar petrecerea

โ€œรŽntr-o lume cu memoria pecetluitฤƒ,ย / Unde nu e nici credinลฃฤƒ, nici nฤƒdejde, / nici dragoste, / Unde soarele rฤƒsare ca un proiectil, /unde zboarฤƒ pฤƒsฤƒri de staniol,ย / Unde Cฤƒrลฃile gem sub grele ferecฤƒturi,/ Unde nimeni nu mai iese din sine de teamฤƒ cฤƒ nu va gฤƒsi drumul รฎnapoi, รŽn bรขlciul virtual unde se scฤƒlฤƒmbฤƒie dumnezei din cristale lichide,ย Unde oamenii รฎลŸi foลŸnesc victorioลŸi sufletele de hรขrtie creponatฤƒ,/ Unde nu e loc pentru celฤƒlalt decรขt รฎn genunchi,ย /Aici, unde sรขngele nu se usucฤƒ niciodatฤƒ,ย /Aici ลŸi pretutindeni –ย  Pe Facebook, pe Twitter, pe Snapchat, pe Instagram,ย – 2G2BT (Too Good to Be True): Hristos a รฎnviat!,โ€ scrie Lelia Munteanu pe Mediafax.

Urmฤƒreศ™te Romรขnia Liberฤƒ pe ย Twitter, Facebook ศ™i Google News!

Marius Ghilezan
Marius Ghilezan
Marius Ghilezan scrie la โ€œRomรขnia liberฤƒโ€ din anul 1991. Este reporterul care i-a deconspirat pe celebrul Cฤƒpitan Soare, pe Omul Negru de la Rahova, pe Aurel Moiศ™, โ€œcฤƒlฤƒul din Christian Tell,โ€ fost torศ›ionar comunist, care a trimis ศ™apte ศ›ฤƒrani din Apateu la moarte, pentru cฤƒ au refuzat sฤƒ intre รฎn colectiv. A publicat celebrele stenograme ale รฎntรขlnirii lui Mihail Gorbaciov cu Nicolae Ceauศ™escu. A fost primul jurnalist romรขn post-decembrist care a stat de vorbฤƒ cu preศ™edintele SUA. Este autorul a nouฤƒ cฤƒrศ›i.
Cele mai citite

Transporturile pe Dunฤƒre sunt รฎn pericol. Soluศ›iile pentru un trafic eficient de mฤƒrfuri

Debitul Dunฤƒrii continuฤƒ sฤƒ scadฤƒ pe fondul secetei ลŸi al lipsei de investiลฃii รฎn lucrฤƒri de dragaj.12 dintre porturile dunฤƒrene nu au รฎncฤƒ conexiuni...

Ciucฤƒ e dezamฤƒgit de interacศ›iunea cu Elena Lasconi: Nu cred cฤƒ se mai poate รฎntรขmpla ceva

PreลŸedintele PNL, Nicolae Ciucฤƒ, afirmฤƒ cฤƒ a lฤƒsat cale deschisฤƒ dialogului cu liderul USR, Elena Lasconi, dar nu crede cฤƒ se mai poate รฎntรขmpla...

Netanyahu acuzฤƒ Hamas de eศ™ecul negocierilor de pace: a „respins” รฎn bloc „tot”

Premierul israelian a acuzat miercuri Hamas cฤƒ a "respins" รฎn bloc "tot" ceea ce a fost propus รฎn timpul negocierilor purtate sub egida unei...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ