16.3 C
București
duminică, 22 septembrie 2024
AcasăSocialGuvernul a simplificat legea pentru angajarea de bone

Guvernul a simplificat legea pentru angajarea de bone

Guvernul a adoptat câteva modificări prin care legea pentru angajarea de bone a fost simplificată, ușurând astfel situația părinților, dar și a celor care prestează astfel de servicii.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Muncii, modificarea adoptată de Guvern reglementează ca serviciile acordate de bonă să nu mai fie supuse controlului inspecţiei sociale, totodată nemaifiind aplicabile prevederile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii serviciilor sociale.

În actul normativ se prevede că exercitarea profesiei de bonă se poate realiza şi printr-un contract individual de muncă încheiat de bonă cu părintele sau reprezentantul legal al copilului, pe lângă modalităţile existente până la această dată- contract de muncă încheiat de bonă cu o persoană juridică sau desfăşurarea activităţii bonei ca persoană fizică autorizată, potrivit epicnews.ro.

Guvernul prevede acum completarea legislației astfel încât profesia de bonă să poată fi exercitată ”în baza unui contract individual de muncă încheiat între bonă şi o persoană fizică, părinte sau, după caz, reprezentantul legal al copilului”.

Guvernul a dat legea pentru angajarea de bone, permițând chiar și celor care au PFA-uri să poată face angajări în acest sens

Persoana fizică dobândeşte capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, din momentul dobândirii capacităţii depline de exerciţiu. În vederea simplificării relațiilor de muncă, bona – persoană fizică poate încheia un contract individual de muncă cu reprezentantul legal al copilului – persoană fizică, care va avea calitatea de angajator.
Astfel, după ce va obține parola Revisal de la Inspectoratul Teritorial de Muncă, persoana fizică, în calitate de angajator, se înregistrează la Administrația fiscală prin depunerea formularului 020 (art. 1 lit d) Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane fizice române şi străine care deţin cod numeric personal (020), cod 14.13.01.10.11/2, prevăzute în anexa nr. 4 la Ordinul nr. 3725/2017 din 19 decembrie 2017 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal).

Atașat la declaratia 020 se anexează o copie dupa contractul de muncă înregistrat la ITM. Ulterior, acesta va depune declarația 112 (Ordin MF nr. 203/207/188/2021 din 16 februarie 2021 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”), în funcție de perioada fiscală aleasă prin formularul 020.

În același timp, Gvernul reglementează mai clar condițiile de închiere a contractelor de muncă pentru bone, stablind însă că pentru profesia de bonă este solicitat nivelul de calificare 3, care presupune un curs de 720 de ore, dintre care 240 ore de pregătire teoretică.

Persoana juridică sau persoana fizică, în calitate de angajator, va avea obligația de a întocmi un dosar personal pentru fiecare dintre bonele încadrate cu contract individual de muncă, de a-l păstra în bune condiții la sediu/domiciliu, precum și de a-l prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

Dosarul personal al bonei va cuprinde cel puțin următoarele documente: a) contractul individual de muncă și actele adiționale referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractului individual de muncă; b) certificatul de calificare profesională obținut în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare sau diploma, certificatul sau alt titlu de bonă recunoscut sau echivalat conform prevederilor Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare, dupa caz; c) cazierul judiciar; d) adeverința medicală care atestă că este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de bonă, inclusiv că nu se află în situația prevăzută la art. 6, lit e) raportul de evaluare psihologică eliberat de către un psiholog cu drept de liberă practică din care să reiasă că persoana este aptă din punct de vedere psihologic să exercite profesia de bonă; f) adeverinţa care să ateste că nu se află în situația prevăzută la art. 6, lit. f), emisă de direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului din subordinea consiliului judeţean/consiliul local al sectorului municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află domiciliul/reşedinţa bonei; g) declarația pe propria răspundere din care să reiasă că nu se află în situația prevăzută la art. 6 lit. b); h) certificatul de integritate comportamentală, prevăzut la art. 3, lit. a) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare.

De asemenea, va fi permisă exercitarea profesiei de bonă în aceleași condiții și de către presoanele care au dobândit calificarea de baby-sitter. Astfel, exercitarea profesiei de bonă se poate realiza în condițiile prevăzute de Legea nr. 167/2014 și de către persoanele care au dobândit calificarea de babysitter, anterior intrării în vigoare a noii legi.
Programele de formare profesională de babysitter în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a noii legi continuă și se finalizează. Contractele de prestări de servicii specifice activității de bonă și/sau babysitter aflate în executare la data intrării în vigoare a noii legi rămân valabile și se execută potrivit prevederilor care au stat la baza încheierii acestora, scriu cei de la profit.ro.

Urmărește România Liberă pe  Twitter, Facebook și Google News!

Catalin Serban
Catalin Serban
Cătălin Șerban scrie în presă din anul 2019, iar din februarie 2021 la România Liberă. A fost director de comunicare al Alianței Naționale pentru Restaurarea Monarhiei și președinte al acestei organizații. A primit din partea Casei Regale a României, în anul 2015, Medalia „Regele Mihai pentru Loialitate" pentru organizarea excelentă a Alianței Naționale pentru Restaurarea Monarhiei și pentru devotamentul cu care a promovat ideile și cauza monarhică.
Cele mai citite

Premierul Barnier, arhitectul unui nou capitol politic pentru Franța

Michel Barnier a dezvăluit echipa de guvernare, după luni de negocieri și tergiversări Președintele Macron l-a numit premier pe Michel Barnier, fostul negociator al Uniunii...

Premierul Barnier, arhitectul unui nou capitol politic pentru Franța

Michel Barnier a dezvăluit echipa de guvernare, după luni de negocieri și tergiversări Președintele Macron l-a numit premier pe Michel Barnier, fostul negociator al Uniunii...

VIDE O femeie de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte

O femeie în vârstă de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte, pe un traseu...
Ultima oră
Pe aceeași temă