Ministrul Eugen Nicolicea a inițiat un proiect de lege prin care s-ar putea restrânge posibilitatea Curții Constituționale de a judeca anumite hotărâri ale Parlamentului. Anterior, ministrul susținuse că deciziile CCR nu pot fi puse în practică.
Ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Eugen Nicolicea, a depus la Camera Deputaților un proiect de lege referitor la funcționarea Curții Constituționale (CCR). Proiectul prevede, printre altele, dreptul CCR de a judeca hotărârile Parlamentului, existent deja în legislația actuală. Însă, ministrul a introdus un capitol separat în care explicitează modul în care se exercită acest control. Astfel, CCR se pronunță asupra hotărârilor Parlamentului care “afectează valori, reguli și principii constituționale sau, după caz, organizarea și funcționarea autorităților și instituțiilor de rang constituțional”. Din lista de subiecte pe care le poate judeca CCR lipsesc, de exemplu, cele referitoare la hotărârile privind numirile în funcții publice. Or, încă din 2010, CCR obținuse dreptul de a judeca orice hotărâre a Parlamentului.
Proiectul de lege a fost depus după ce același Eugen Nicolicea a trimis o adresă Biroului Permanent al Camerei Deputaților. El susține că deciziile CCR de neconstituționalitate a hotărârilor Parlamentului privind unele numiri la Curtea de Conturi, ASF și SRR nu pot fi aplicate, deoarece CCR nu are cadru legislativ pentru a se pronunța în legătură cu astfel de hotărâri.
Argumentele lui Nicolicea
Motivul invocat de Nicolicea: Parlamentul nu a promovat o lege prin care să pună de acord prevederile Legii Curții Constituționale cu dispozițiile Deciziei CCR din 2012, potrivit căreia magistrații constituționaliști pot judeca hotărârile Parlamentului. El a cerut Legislativului să voteze un astfel de proiect de lege.”În lipsa punerii de acord a legii cu decizia Curții Constituționale, nu există procedurile necesare care urmează să fie aplicate în cazul deciziilor ce privesc neconstituționalitatea hotărârilor Parlamentului, nefiind prevăzute în lege nici efectele acestor decizii”, susține Nicolicea.
Cum s-a ajuns în această situație? În 2010, PSD, printr-un amendament al lui Dan Șova, a introdus în legea CCR dreptul acestui organism de a judeca hotărârile Parlamentului, pentru a putea bloca o eventuală hotărâre a majorității PDL de schimbare a lui Mircea Geoană din fruntea Senatului. La momentul respectiv, legea nu introducea nici un fel de restricții în privința hotărârilor pe care le putea judeca CCR. În 2012, Guvernul Ponta a anulat acest drept al CCR, prin ordonanță de urgență, pentru a-i putea schimba pe președinții celor două Camere, fără judecata magistraților constituționaliști. Ulterior, CCR a declarat neconstituțională ordonanța lui Ponta, decizând că poate judeca hotărârile Parlamentului.
Pașii următori
Ce se poate întâmpla mai departe? Din acțiunile ministrului Eugen Nicolicea, se conturează, practic, două variante. Una dintre acestea ar fi rămânerea în situația actuală, fără modificarea legii CCR. În acest caz, majoritatea PSD va invoca, în continuare, “blocajul” și va evita să aplice deciziile Curții Constituționale privind hotărârile Parlamentului. O altă variantă ar fi modificarea legii, pe baza propunerii inițiate de Eugen Nicolicea. Acest proces presupune depunerea de amendamente în cursul procesului legislativ, iar experiența a demonstrat că, de multe ori, prin amendamente se introduc prevderile cele mai controversate.
Președintele Curții Constituționale, Augustin Zegrean, consideră însă că nu este necesară nicio modificare legislativă, fiind suficientă Constituția. “Răspunsul este în Constituție. Potrivit articolului 147 din Constituţie, hotărârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii de la data publicării în Monitorul Oficial”, a precizat Augustin Zegrean pentru “România liberă”. Cu alte cuvinte, decizia CCR din 2012 prin care acest organism poate judeca hotărârile Parlamentului este în vigoare și trebuie respectată. Și reprezentanții Opoziției susțin că Parlamentul este obligat de Constituție să respecte deciziile CCR și nu este necesară nicio modificare legislativă.
”Prin această adresă practic Guvernul cere suspendarea de la aplicare a Constituției. Dumnealor vin și ne spun că deciziile Curții Constituționale nu ar fi aplicabile persoanelor despre care Curtea Constituțională spune că nu au dreptul să ocupe funcțiile respective”, susține deputatul PNL Theodor Nicolescu, secretar al Comisiei juridice. ”Evident că prin declararea neconstituționalității legii și apoi, pe cale de consecință, a ordonanței de urgență care a fost emisă în 2012 Curtea poate să se pronunțe pe hotărârile Parlamentului”, a spus și deputatul PNL Gabriel Andronache, membru în Comisia juridică.