Achiziţiile persoanelor juridice reprezentau 74% din totalul vânzărilor pieţei auto în primele 10 luni ale anului (programul „Rabla“ s-a derulat între lunile iulie şi octombrie) şi urcaseră la 81% doar în noiembrie. În acest an piaţa auto va avea un declin de 7-8%.
Fără o bulă a creditului în spate şi o percepţie mai bună a consumatorilor privind starea economiei, vânzările de autovehicule noi continuă să scadă. În primele 11 luni declinul era de 8,1%, la aproape 74.000 unităţi, potrivit ultimului raport APIA, iar declinul estimat pentru întregul an era de 7-8%. Pe segmentul autoturismelor, cifrele arată un pic mai bine: reducere de „numai” 7,2%, la 62.000 unităţi. A doua observaţie este că influenţa programului Rabla este tot mai limitată. Achiziţiile persoanelor juridice (firme private, instituţii ale administraţiei etc) reprezentau 81% din total în noiembrie (o lună fără programul Rabla) şi nu mai mult de 74% în primele 11 luni, incluzând deci intervalul iulile-octombrie în care programul a fost operaţional. De altfel, reprezentanţii APIA au propus la începutul lunii sistarea programului în 2015 şi înlocuirea acestuia cu alte măsuri de susţinere a achiziţiei de autoturisme noi. În acest an au fost achiziţionate prin programul Rabla aproape 11.000 de autoturisme noi. Rezultatele din 2013 sunt modeste raportat la vânzările din alţi ani-de pildă în 2011 se vindeau 22.000 de autoturisme prin programul Rabla iar în 2010 peste 62.000 de unităţi.
Şi pe plan european se remarcă o evoluţie negativă a principalelor pieţe pe ansamblul primelor 11 luni din 2013, astfel: Franţa -6,9%, Italia -7,7%, Germania -4,9%).
„Autohtonele” au tot mai mare căutare
Raportul APIA arată că vânzările de autoturisme din producţia naţională au înregistrat creşteri importante faţă de 2012, la 11 luni fiind înregistrat un plus de 8,5%, comparativ cu vânzările mărcilor din import care au rămas în zona negativă (-12,7%).
La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni este condus de către Dacia, cu 20.600 de unităţi vândute (33% din total), urmată de Volkswagen (6.930 unităţi – 11%), Skoda (4.950 unităţi – 8%), Renault (3.660 unităţi – 5,9%), Ford (3.370 unităţi – 5,4%) şi Opel (2.550 unităţi – 4%). Pe modele, Dacia Logan a rămas pe primul loc, urmată de Sandero, Duster, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf, ultimele două făcând schimb de locuri faţă de situaţia înregistrată la 10 luni.
Grosul merge la export
Producţia internă a avut o creştere de 19% în 2013, la aproape 370.000 de unităţi, volumele cele mai mari fiind înregistrate de Dacia Duster (111.000 unităţi), urmată de Dacia Sandero (108.500 unităţi), Dacia Logan (72.000 unităţi) şi Ford B-Max (65.600 unităţi). Aproximativ 91% din producţia naţională se livrează însă la export. Exporturile au crescut cu un procent similar..contracţiei vânzărilor în piaţa internă. În primele 11 luni s-au exportat 335.000 unităţi, în creştere cu 8,5% faţă de anul anterior.
Şi pe plan european observăm o evoluţie negativă a principalelor pieţe pe ansamblul primelor 11 luni din 2013, astfel: Franţa – 6,9%, Italia – 7,7%, Germania – 4,9%).