Companiile aeriene low-cost sunt mai vulnerabile în fața teroriștilor decât companiile de linie, avertizează specialiștii din SRI. Aceștia au declarat, sub protecția anonimatului, că o serie de companii aeriene low-cost “nu au, de regulă”, pe timpul zborurilor, ofițeri de protecție la bordul avioanelor, așa cum au avioanele de linie. Contactate de România liberă, companiile nu au dorit să comenteze informația.
De ce nu au firmele low-cost ofițeri la bord – explicația SRI
Potrivit reprezentanților SRI, un motiv al absenței ofițerilor de protecție din avioanele low-cost este că prețul călătoriei, pentru un asemenea pasager, este suportat de linia aeriană, iar o companie low cost este tentată să reducă cheltuielile la nivelul minim.
În schimb, companiile civile cu tarife normale, cum sunt companiile naționale din majoritatea statelor europene, au, de regulă, ofițeri de protecție la bord. Reprezentanții SRI ne-au precizat că ei colaborează, în acest sens, cu TAROM, dar au evitat să prezinte, punctual, situația companiilor low-cost care operează în România.
Terorismul, subiect tabu pentru companiile aeriene
România Liberă a încercat să obțină informații despre prezența sau absența agenților de pază de la trei companii low cost care operează în România: WizzAir, Blue Air și Carpatair. Niciuna dintre aceste companii nu răspuns la întrebarea-cheie: dacă are sau nu are ofițeri de protecție în aeronave.
Doar una dintre cele trei firme de mai sus ne-a explicat că, probabil, nu vom primi răspuns la această întrebare, întrucât terorismul e un subiect negativ, pe care companiile aeriene îl evită în acțiunile lor de comunicare.
Citește și: SRI pregăteşte agenţi de SECURITATE pentru AVIOANE civile. Cum se vor instrui
Pregătirea de specialitate a ofițerilor de protecție din aeronave se face, în Europa, în numai două centre. Unul se află în Germania, celălalt în România (în cadrul SRI). Ofițerii de protecție din aeronave sunt cunoscuți în America de Nord sub denumirea “Air Marshal”. În Europa nu există un termen general pentru această categorie de personal. În România, înainte de 1989, ei erau ofițeri ai Securității și erau denumiți, neoficial, „Șoimi”.
În prezent, ofițerii de protecție din avioanele civile românești fac parte din Brigada Antiteroristă a SRI, iar în documente apar sub denumirea IIBO (însoțitori înarmați la bordul aeronavelor). Ei călătoresc în aeronave ca simpli pasageri, fără a ieși cu nimic în evidență. Nici chiar echipajul aeronavei nu cunoaște identitatea acestor oameni, susțin reprezentanții SRI.
Ofițerii de protecție sunt singurii din avion care au asupra lor arme de foc.