Zecii de mii de constănţeni, dar şi turişti au aşteptat ieri dimineaţă ore bune autobuzele în staţiile Regiei de Transport în comun Constanţa.
Şoferii regiei au declanşat, începând cu ora 4.30 dimineaţa, o grevă spontană împotriva conducerii RATC, au refuzat să iasă cu autobuzele pe traseu şi au blocat incinta autobazei. Cei circa 200 de protestatari au cerut demisia întregii conduceri a regiei, dar şi a liderului de sindicat Timur Ibram. Acesta din urmă a fost de altfel primul care şi-a depus demisia şi a recunoscut că în rândul salariaţilor RATC este o situaţie tensionată. „Nemulţumirea generală este cauzată de salariile mici, neacordarea tichetelor de masă şi a primelor de vacanţă”, a precizat liderul de sindicat.
Pe lista neagră a sindicaliştilor figurează fostul director general al regiei, Dumitru Coiciu, care a rămas în echipa executivă a RATC, Marin Cornel, şeful de autobază şi alte câteva persoane din conducere.
La rândul său, Ovidiu Tănase, numit de curând în funcţia de director general al regiei, a încercat fără succes să ajungă la o negociere cu greviştii. Acesta a precizat că greva este ilegală, pentru că nu s-a asigurat o treime din activitate, şi că le va imputa celor care au întrerupt lucrul salariile aferente.
Nici intervenţia viceprimarului Constanţei, Gabi Stan, care s-a deplasat în mijlocul protestatarilor, nu a avut succes. Situaţia a rămas tensionată pe parcursul întregii zile, deşi sindicaliştii au reluat lucrul în jurul amiezii, după şapte ore de grevă. Aceştia intenţionează să facă grevă şi în următoarele zile dacă managerii RATC nu le satisfac cererile. Până acum li s-a promis că li se vor acorda tichete de masă şi li se vor mări salariile. În plus, trei directori au fost suspendaţi din funcţie pentru 30 de zile.
Maxi Taxi şi taximetriştii au dublat tarifele
De greva RATC au profitat din plin şoferii de taxi şi transportatorii în regim Maxi Taxi. Preţul unei călătorii în interiorul municipiului a crescut de la un leu la doi lei, iar tariful taxiurilor a urcat de la 1,70 lei pe kilometru până la patru lei pe kilometru. Chiar şi aşa, ieri cu greu mai puteai găsi un taxiu liber în Constanţa, iar cei care nu şi-au permis un taxiu au fost nevoiţi să se bulucească în microbuze sau mai simplu, să pornească pe jos spre destinaţie. Situaţia a fost cu atât mai dificilă pentru constănţeni cu cât, în condiţiile unei greve spontane, publicul călător al RATC nu a fost informat deloc despre protestul salariaţilor regiei, astfel că mulţi dintre pasageri au aşteptat cu orele în staţii neştiind că de fapt autobuzele nici nu au ieşit din autobaza RATC. Astfel s-a creat un haos generalizat, de care au profitat din plin transportatorii privaţi.
Salarii îngheţate, datorii în creştere
Regia constănţeană de transport se află de câţiva ani într-o situaţie financiară dificilă, iar măsurile de reducere a cheltuielilor adoptate de conducere nu au avut nici un rezultat. Timur Ibram a precizat că salariile la RATC sunt îngheţate de trei-patru ani. ”Nu s-au mai acordat nici tichete de masă sau alte prime. Situaţia financiară a regiei nu a mai permis asta”, a precizat acesta. Problemele financiare au început în anul 2009, când Casa Judeţeană de Pensii Constanţa a sistat plăţile pe care le făcea către RATC reprezentând contravaloarea pentru abonamentele de călătorie eliberate deportaţilor şi deţinuţilor politici, în baza Decretului-Lege 118/1990 şi a Legii 189/2000. Ibram spune că datoria a ajuns la circa 13 milioane lei. În acelaşi timp, regia are datorii către bugetul de stat şi către diverşi furnizori.