7 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăInternaționalPropunerea ca publicitatea TV să fie cronometrată pe ecran, respinsă de CNA

Propunerea ca publicitatea TV să fie cronometrată pe ecran, respinsă de CNA

Membrii CNA au respins, joi, propunerea făcută de preşedintele Consiliului, Laura Georgescu, ca publicitatea TV să fie „la vedere”, iar televiziunile să posteze pe ecran un cronometru care să cuantifice minutele de publicitate, scrie Mediafax.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, un proiect de Decizie privind cronometrarea şi afişarea duratei de difuzare a publicităţii. Acest proiect a fost iniţiativa preşedintelui CNA, Laura Georgescu, care însă nu l-a mai susţinut în urma observaţiilor făcute în şedinţa de joi de unii membri ai Consiliului – Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Răsvan Popescu şi Lorand Turos.

Proiectul a fost elaborat având în vedere dispoziţiile referitoare la difuzarea publicităţii audiovizuale prevăzute în directiva 2010/13/UE a Parlamentului European şi a Directivei serviciilor mass-media audiovizuale.

Citeşte şi CNA a atenţionat Realitatea TV pentru depăşirea duratelor legale de publicitate

Potrivit articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”. În calculul duratei publicităţii nu intră durata de difuzare a anunţurilor de autopromovare a radiodifuzorului în legătură cu propriile sale programe şi cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, a anunţurilor de sponsorizare şi a plasărilor de produse.

Proiectul de Decizie prevedea că „Radiodifuzorii au obligaţia ca pe întreaga durată de difuzare a publicităţii televizate să afişeze pe ecran cronometrarea în mod descrescător a timpului dedicat spoturilor publicitare televizate şi spoturilor de teleshoping-urilor astfel încât pentru fiecare oră de emisie, începând cu minutul 00 şi încheind cu minutul 59, durata dedicată acestor spoturi să nu depăşească 12 minute pentru posturile comerciale, respectiv opt minute pentru posturile publice. În cadrul fiecărei ore de emisie cronometrarea publicităţii va începe odată cu difuzarea primului spot publicitar sau de teleshoping prin afişarea minutului 12, pentru posturile comerciale, respectiv a minutului opt pentru posturile publice şi va continua cu următoarele spoturi, indiferent dacă acestea sunt prezentate în calup publicitar sau izolat. Dispoziţiile prezente nu se aplică anunţurilor de autopromovare a radiodifuzorului în legăturile cu propriile sale programe şi cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, anunţurilor de sponsorizare şi plasărilor de produse, precum şi coperţilor publicitare. Dimensiunea semnului de cronometrare va fi de minimum 30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie”.

Laura Georgescu şi-a motivat încă din şedinţa din 14 mai iniţiativa elaborării acestui proiect de Decizie. Laura Georgescu a spus atunci că CNA primeşte săptămânal 25-30 de sesizări cu privire la minutele de publicitate difuzate în timpul programelor de televiziune. Astfel, ea a propus acest proiect de decizie prin care publicitatea TV să fie „la vedere”.

Însă, în şedinţa de joi, 16 mai, Cristina Trepcea, membru al CNA, a spus că televiziunile şi agenţiile de publicitate sunt „partenerii” CNA. „Avem parteneriate cu ei. Eu cred că ne putem folosi de aceste parteneriate pentru a vedea cum îi va afecta asta (prevederile din proiectul de Decizie, n.r.). Rolul publicităţii nu este numai să bage mâna în resursele publicului, ci şi oferirea unor informaţii. Când pe ecran va apărea un cronometru, oamenii vor pleca din faţa ecranului (…) Nu este vorba de faptul că noi protejăm industria. Eu sunt împotriva acestei decizii. Eu cred că respectarea legii poate fi făcută cu monitorizare atentă (făcută de CNA, n.r.) şi cu toate armele pe care legea ni le dă deja. Mie mi se pare că vom face foarte mult rău cu această decizie”, a spus Cristina Trepcea.

De asemenea, Cristina Trepcea a spus că, în prezent, „publicitatea nu este suficientă ca să aibă televiziunile 12 minute pe oră”. „În prime time au uneori 7 minute (…) Vorbesc despre televiziunile private mari, de cele mici nu poate fi vorba (…) Ceea ce publicul vede şi este deranjat că vede sunt autopromovările şi spoturile sociale. Dar, din păcate, în legătură cu asta nu putem face nimic, legea nu ne permite şi eu zic că e bine că nu ne permite”, a mai spus Trepcea.

La rândul său, membrul CNA Lorand Turos a spus că o eventuală problemă privind depăşirea minutelor legale de publicitate poate fi rezolvată de Consiliu direct. „Eu cred că printr-o monitorizare mult mai strictă, cu sancţiuni mai severe dacă e cazul, putem rezolva”, a spus Lorand Turos.

Şi Christian Mititelu, membru al CNA, a spus că nu poate să fie de acord cu această Decizie. „Mi se pare o suprareglementare care nu cred că rezolvă problema, care nu cred că este atât de mare”, a spus Christian Mititelu. El a spus că cei mai mulţi cetăţeni nici nu vor înţelege care este rolul unui cronometru postat pe ecran în timpul difuzării publicităţii. „Nu cred că este nevoie de aşa ceva şi cred că ar fi pripit să ne gândim la o decizie de acest gen. Şi nu cred că ar rezolva ceva”, a spus Mititelu.

Răsvan Popescu, un alt membru al Consiliului, a spus că situaţia în privinţa difuzării publicităţii TV nu este critică. „Un singur post a avut într-o lună o depăşire de cinci minute (a spaţiului legal de publicitate, n.r.), din cauze tehnice. Faptul că am avut o problemă în 2011 nu înseamnă că trebuie să luăm cine ştie ce măsuri. Mergem pe regimul sancţionator”, a spus Răsvan Popescu. El a mai spus că, în cazul în care va fi aplicată această decizie, ea trebuie dublată de „un efort de lămurire” a telespectatorilor, pentru ca aceştia să înţeleagă care este scopul respectivului cronometru.

Mititelu şi Popescu au mai spus că ar trebui amânată discuţia cu privire la acest proiect, ca el să fie postat pe site-ul CNA şi să fie supus dezbaterii publice.

Narcisa Iorga, un alt membru al Consiliului, a spus că orice proiect se supune dezbaterii publice. „Stă pe site 30 de zile. Nu înţeleg de ce discutăm despre problemele legate de publicitate, când noi nu tăiem niciun fel de şansă nimănui, pur şi simplu transparentizăm calupurile de publicitate din punctul de vedere al timpului alocat. Nu cred că încurcăm pe nimeni cu nimic”, a spus Iorga.

La rândul său, Laura Georgescu a spus că, în cazul în care nu va fi adoptat, proiectul de Decizie „moare” şi nu mai este pus în dezbatere publică.

În urma votului, proiectul de Decizie a fost respins. Opt membri ai CNA (Radu Călin Cristea, Răsvan Popescu, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Laura Georgescu, Viorel Vasile Buda, Lorand Turos şi Florin Gabrea) au votat „împotriva” proiectului, iar unul (Narcisa Iorga) a votat „pentru”.

Monica Gubernat nu a votat nici pentru, nici împotrivă. „Dacă acest text ar fi fost o recomandare, aş fi votat-o”, a spus Gubernat.

 

Cele mai citite

Ilfovul interzice tăierile comerciale de păduri: Plan de management și centuri verzi pentru viitor

Într-o decizie istorică, tăierile de păduri în scop comercial vor fi interzise în județul Ilfov, marcând o etapă importantă pentru conservarea mediului. Consiliul Județean...

Criza apei în SUA: Schimbările climatice și lipsa de personal specializat agravează situația

Statele Unite se confruntă cu o amenințare iminentă asupra aprovizionării cu apă potabilă, cauzată de efectele schimbărilor climatice și de infrastructura învechită. Pe lângă acestea,...

Acord istoric în industria auto: Honda, Nissan și Mitsubishi își unesc forțele

Producătorii japonezi de automobile Honda și Nissan au anunțat intenția de a fuziona, formând astfel al treilea cel mai mare producător auto din lume,...
Ultima oră
Pe aceeași temă