1 C
București
sâmbătă, 28 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăConcesionarul Comarnic-Braşov, desemnat în august

Concesionarul Comarnic-Braşov, desemnat în august

Negocierile sunt programate a fi finalizate în luna august, afirmă ministrul delegat pentru infrastructură şi investiţii, Dan Şova, informează Mediafax.

Ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse la finele lunii februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini. China Communications Construction este o importantă firmă de stat chineză, care figurează însă pe lista neagră a Băncii Mondiale ca urmare a neregulilor depistate de instituţia internaţională privitoare la folosirea banilor de către firma chineză. Spedition UMB şi Tehnostrade sunt firme deţinute de cel mai important rege român al asfaltului, omul de afaceri Dorinel Umbrărescu. Vinci, Strabag şi Aktor sunt companii din Franţa, Austria şi, respectiv, Grecia, prezente şi la licitaţia demarată în 2008 pentru concesiunea acestei autostrăzi. Impregilo şi Salini sunt firme italiene.

Premierul Victor Ponta a anunţat, marţi, că a fost înştiinţat de către ministrul Şova că de miercuri încep negocierile pentru încheierea contractului de construcţie a Autostrăzii Comarnic-Braşov. Ponta a spus, totodată, că negocierile pentru Centura Sud a Capitalei şi cele pentru Autostrada Piteşti-Craiova sunt în fază avansată.

Statul a mai încercat de două ori să construiască Autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa)-Aktor (Grecia), a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie a autostrăzii pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.

De trei ori mai puţini interesaţi decât în 2008

Dacă în 2008 s-au prezentat la licitaţie nu mai puţin de 14 firme, în acest an şi-au manifestat interesul doar cele patru asocieri menţionate.

În 2008 nici un rege român al asfaltului nu ar fi putut visa la concesiunea Autostrăzii Comarnic-Braşov, ca urmare a condiţiilor dure puse pentru participarea la licitaţie. Astfel, în 2008 pentru a fi acceptat la licitaţia autostrăzii de pe Valea Prahovei un constructor trebuia să aibă o cifră medie de afaceri pe ultimii trei ani de peste 500 de milioane de euro.

Indicatorul nu este nici măcar acum atins de vreo firmă românească. În plus, în 2008 doritorii erau obligaţi să demonstreze că deţin lichidităţi imediate de peste 100 de milioane de euro.

O altă cerinţă care atunci i-a ţinut departe de licitaţie pe regii români ai asfaltului a fost cea ca firmele interesate să fi avut o participare de minimum 15% la cel puţin două contracte similare, de concesiune, fiecare cu o valoare minimă de 200 de milioane de euro. Acestea au făcut ca în 2008 să se prezinte la licitaţie aproximativ 10-15 firme, toate fiind străine, din Franţa, Grecia, Spania, Italia, Portugalia şi Germania. Doar patru dintre acestea, anume Vinci – Franţa, Strabag – Austria, Aktor – Grecia, Impregilo – Italia, primele trei reunite într-un consorţiu, şi-au mai arătat interesul acum pentru proiectul ministrului marilor proiecte, Dan Şova.

Ediţia 2013, permisivă cu regii asfaltului

Majoritatea cerinţelor ridicate în faţa participanţilor la actuala tentativă au dispărut sau au fost înmuiate. Faţă de 2008, când a fost scoasă la concesiune doar Autostrada Comarnic-Braşov, acum pe listă s-a adăugat şi Centura Sud Bucureşti. Potrivit documentaţiei prezente de licitaţie, în principal, pentru a se putea califica pe lista scurtă un asfaltator trebuie să arate doar o experienţă generală în concesiuni/PPP în ultimii cinci ani, fără a fi impusă o valoare minimă a vreunui proiect implementat sau vreun anumit domeniu în care să fi fost realizată concesiunea respectivă.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a primit la finele lunii martie candidaturi de la companii străine precum Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi sau româneşti, printre care Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98, pentru atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea Autostrăzii de Centură Sud a municipiului Bucureşti şi operarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti-Constanţa şi a Autostrăzii Bucureşti-Piteşti.

Tot în luna martie, CNADNR a anunţat că vrea să contracteze prin concesiune construcţia şi operarea tronsonului Craiova- Piteşti, proiect estimat la 9 miliarde de lei, cu TVA (2 miliarde de euro), care va fi realizat ca drum expres sau autostradă, termenul limită pentru depunerea candidaturilor fiind miercuri.

4 firme/asocieri şi-au manifestat interesul faţă de concesiunea Comarnic-Braşov, de 3-4 ori mai puţine decât
în 2008.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă