La un pas de a-şi da demisia din Guvern pentru a candida pe listele PNL, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, s-a plimbat cu vagonul-restaurant până la o haltă din câmp.
O garnitură formată din două vagoane (dintre care unul restaurant şi două locomotive diesel) l-a purtat pe Sorin Buşe, împreună cu mai-marii CFR şi ai Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, spre halta Odăile.
De aici, promite ministrul, se va construi o cale ferată nouă, de 2,3 km, cu tunel pe sub DN1, care să lege direct Gara de Nord de Aeroportul Otopeni. Odată terminate lucrările, fapt preconizat pentru 2018, pasagerii vor ajunge la aeroport în 18 minute – a precizat Buşe. Adică mai puţin decât anunţase săptămâna trecută, la solicitarea „României libere“, CFR SA, compania care gestionează infrastructura feroviară – 23 de minute.
Inadvertenţe în proiect
Însă soluţia prezentată anterior de CFR nu luase în calcul construcţia tunelului. La prima vedere, ideea ministrului ar putea asigura o legătură rapidă şi civilizată între Bucureşti şi aeroport, mai ales că se apropie Euro 2020, iar unele meciuri vor fi organizate pe Arena Naţională.
Privind însă mai atent, se poate observa că iniţiativa lui Buşe a fost pregătită pe repede înainte, mai ales că se apropie campania electorală şi el a fost ofertat de PNL să candideze la Camera Deputaţilor în judeţul Bihor. Întrebat dacă va candida, ministrul nu a dat un răspuns ferm, mulţumindu-se să spună: „Nu m-am decis încă“.
Cert este însă că printre puţinele călătorii cu trenul pe care le-a făcut în ultimii ani (trei la număr) una a fost la Oradea, după cum a recunoscut chiar el.
În pliantul de prezentare a proiectului se precizează că legătura dintre Gara de Nord şi Aeroportul Henri Coandă va fi asigurată cu materialul rulant existent – automotoare Siemens Desiro, cunoscute sub numele de „Săgeata Albastră“. În prezentarea proiectului se vorbeşte de „reabilitarea şi electrificarea“ căii ferate existente, în condiţiile în care „Săgeţile Albastre“ sunt automotoare diesel. Cât priveşte automotoarele electrice aflate în dotarea CFR Călători, cumpărate în anii trecuţi la mâna a doua din Franţa, printr-o tranzacţie care a intrat şi în atenţia procurorilor, doar şapte dintre ele sunt funcţionale în momentul de faţă.
Întrebat de „România liberă“ cum se va rezolva această problemă, Sorin Buşe a replicat că în perioada următoare vor fi organizate licitaţii pentru cumpărarea de material rulant, fără să precizeze însă când şi cu ce bani. De notat că ministerul nu a făcut nici studii de impact, de vreme ce ministrul nu a ştiut să răspundă care este numărul estimat al pasagerilor ce vor utiliza noua legătură feroviară.
Trenul de aeroport a fost lansat în 2009 de ministrul de la acea vreme, Radu Berceanu, sub numele de „Henri Coandă Expres“, şi circulă şi acum, însă doar până la un punct de oprire aflat în câmp, de unde se face transbordarea cu microbuze. Odată upgradată însă, garnitura se va numi „Bucharest Airport Train“ – BAT.
Bucharest Airport Train, în cifre
Între Gara de Nord şi halta Odăile (17 km), linia există deja şi necesită doar reabilitare şi electrificare. Pe ruta Odăile-Aeroport Otopeni, cu o lungime de 2,3 km, proiectul propune construcţia unei noi linii ferate, împreună cu terminalul feroviar aferent. Lucrările vor fi realizate de CFR SA, în regie proprie, şi vor necesita un efort financiar de 88,88 milioane euro. Potrivit proiectului ministerial, linia ferată va asigura legătura Aeroportului Otopeni cu Gara de Nord Bucureşti, dar şi cu cartierele şi localităţile limitrofe Bucureştiului, inclusiv Polul de Cercetare „Laser Valley“ de la Măgurele. În plus, se va face legătura şi cu reţeaua feroviară naţională, 16 perechi de trenuri/zi urmând să lege aeroportul de Braşov, Galaţi, Constanţa, Craiova şi Ruse. Nu mai contează că pe linia ferată directă Bucureşti-Giurgiu nu se mai circulă de mai bine de 11 ani, de când s-a prăbuşit podul de la Grădiştea…