16 C
București
miercuri, 1 mai 2024
AcasăSpecialTimbrul de mediu a dispărut. Ce îi ia locul

Timbrul de mediu a dispărut. Ce îi ia locul

Statul caută noi modalităţi de a încasa bani de la proprietarii de autovehicule.

De zece ani, de când a apărut taxa auto, politicienii români repetă acelaşi scenariu: într-un anumit stadiu al derulării procedurii de infringement, anulează taxa, apoi o reinstituie, cosmetizându-o sub altă denumire.

Birocratic, cu conştiinciozitate, Comisia Europeană reîncepe altă procedură de infringement. În cursul acesteia, scenariul se repetă.

Eliminarea timbrului de mediu a fost aprobată de plenul Camerei Deputaţilor, o dată cu abrogarea altor peste 100 de taxe, deşi fabricanţii auto s-au opus. Legea va ajunge acum la promulgare, la preşedinte. Ce e toată această tevatură în jurul timbrului de mediu?

Procedura de infringement, declanșată de Comisie contra statelor ce nu-și respectă obligațiile comunitare, e deschisă mereu în acest caz, pentru că, sub aparenţa unei taxe sau a unui timbru de mediu (ori celelalte denumiri folosite de-a lungul timpului), se instituie o taxă fiscală, ce distorsionează piaţa comună europeană, creând discriminări. Concret, nu e în spiritul pieţei libere comune să creezi avantaje concurenţiale unei anumite categorii de autovehicule în defavoarea alteia, indiferent care e aceasta.

Teoretic, lucrurile stau cum spun producătorii auto, ce sunt, pe termen scurt, afectaţi de dispariţia taxei de mediu: o maşină nouă e mai ecologică decât una second-hand. Dar numai teoretic. Practic, există un număr nedeterminat de maşini second-hand mai prietenoase cu mediul decât alt număr necunoscut de maşini noi. Argumentul nu rezistă nici la o analiză de impact pe piaţă, pentru că, aşa cum vom vedea, efectele sunt mult mai complexe.

Iz electoral

Avocatul Marius Coltuc, care de 10 ani a câştigat multe procese pe taxa auto, de mediu, de emisii poluante (după diferitele denumiri purtate de aceasta), spune că anul acesta, printr-o decizie dată de Curtea Europeană de Justiţie, timbrul de mediu a fost declarat ilegal.

„Deciziile Curţii sunt obligatorii doar pentru instanţe. Însă, la un moment dat, cum a făcut până acum Guvernul, i-a schimbat denumirea şi a rămas ca taxă. Mi-e greu să cred că vreodată în România vor fi eliminate 100 de taxe, pentru că sumele colectate cu acestea, care se pierd astfel, sunt de ordinul miliardelor. Eu cred că această eliminare a taxei de mediu, alături de celelalte, este cu iz pur electoral“, a declarat pentru „România liberă“ Coltuc.

„Nu vor scoate niciodată această taxare. Puteţi să spuneţi aşa: timbrul de mediu nu se elimină, ci se transformă“, crede avocatul. Analistul economic Ion Radu Zilişteanu e de altă părere. Cea mai raţională abordare a acestei chestiuni este de a respecta principiul „poluatorul plăteşte“, crede Zilişteanu. „O taxă pe emisiile autovehiculelor trebuie să fie proporţională cu cantitatea de carburant consumată. Măsura cea mai firească e de a o introduce în costul carburantului. Cineva consumă mai mult, atunci plăteşte mai mult. S-ar trece la o impozitare forfetară, pe poluare. Vor câştiga cei ce nu folosesc sau folosesc vehiculele într-o mai mică măsură şi vor plăti mai mult cei ce poluează mai mult“, spune analistul economic.

De altfel, Ion Radu Zilişteanu e de aceeaşi părere cu avocatul Coltuc: măsură electorală. „PSD a prins din zbor acum această oportunitate, având în vedere şi iminenţa alegerilor parlamentare, şi nu a făcut decât să grăbească ceva ce oricum ar fi fost adoptat“, a declarat pentru RL Zilişteanu.

Eliminarea taxării ajută pe toată lumea

Profesorul Cristian Păun de la ASE susţine că timbrul acesta de mediu, ca orice taxă, e o barieră, ce se întoarce sub formă de costuri la contribuabil. „Taxa a fost instituită pentru a proteja, chipurile, piața de comportamentul nostru «iresponsabil» în materie de achiziții auto. În realitate, taxa era foarte arbitrară și haotică, cu scop preponderent fiscal – bani la buget. Numai de protecția mediului nu se ocupa. Nu e clar nici acum cât s-a încasat anual și nici cât din încasări a alocat statul pentru Programul Rabla sau alte pro-iecte similare, cu impact de mediu“, a explicat Păun „României libere“.

Universitarul consideră că eliminarea taxei „va crește lichi-ditatea pieței interne de mașini second-hand și va determina deținătorii de mașini să nu mai aștepte cu anii cumpărarea unei mașini noi“ şi susţine că „e neclar cum argumentează asociațiile de producători de mașini efectul negativ al unei taxe de acest tip“.

Cristian Păun mai spune că eliminarea acestei taxe ajută în final pe toată lumea. „Şi pe cei cu mașini mai vechi, ce vor să le vândă mai ușor, pentru a-şi cumpăra altele noi. Şi pe cei ce vând mașini second-hand în regim de buy-back, facilitând cumpărarea unei mașini noi. Şi pe cei ce produc mașini noi, care își vor găsi cumpărători cu o putere de cumpărare supli-mentară“, spune Păun. Eliminarea taxei ajută piața și o dinamizează, fapt ce nu poate fi decât în beneficiul tuturor în final, crede universitarul.    

Taxele sufocă şoferii, dar drumurile rămân la fel 

Eliminarea taxei va crește lichiditatea pieței interne de mașini second-hand și va determina deținătorii de mașini să nu mai aștepte cu anii cumpărarea unei mașini noi.“

Cele mai citite

Rublev îl elimină pe Carlos Alcaraz de la Madrid după două ore de joc

Carlos Alcaraz, tenismanul spaniol care ocupă locul 3 în clasamentul mondial, a suferit o înfrângere în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000...

ONU încearcă să împiedice “o tragedie fără margini” în oraşul Rafah

Responsabilul ONU pentru situaţii umanitare de urgenţă Martin Griffiths a avertizat marţi, într-o declaraţie, că o operaţiune la sol a armatei israeliene în oraşul...

Kylian Mbappe, cel mai mare jucător din istoria PSG

Astăzi are loc cel de-al doilea meci din prima manșă a semifinalelor UEFA Champions League, Borussia Dortmund - PSG, de la ora 22:00 Julien Laurens...
Ultima oră
Pe aceeași temă