Fostul Volkswagen Jetta era doar o umbră a calităţii Golfului pe care se baza, astfel încât foarte mulţi aşteptau să vadă cum vor reuşi germanii să greşească de două ori. Însă germanii nu greşesc de două ori, iar noul Jetta este practic cu totul altceva, şi anume un sedan cu destule atuuri în mânecă atât pentru familii, cât şi pentru companii
Grila frontală actualizată de pe noul Jetta se potriveşte foarte bine pe maşina în trei volume, iar asta atenuează liniile laterale clasice şi absenţa completă de inovaţie de la interior. Ce pierde prin lipsa de imaginaţie, Jetta câştigă prin echilibru, proporţiile maşinii fiind nu doar plăcute vizual, ci şi fundamentul unui interior extrem de spaţios pentru clasa compactă şi al unui comportament rutier rafinat.
Motor mic, dar nervos
Minusculul propulsor TSI de 1,2 litri din test te uimeşte prin nervozitatea sa. Cel puţin în treapta a II-a, primeşti o explozie de cuplu care îţi permite să ajungi foarte rapid la 60 km/h, motiv pentru care în oraş te simţi zeu chiar dacă ai la dispoziţie doar 105 CP. Această nervozitate continuă şi în depăşirile de pe şosea şi dispare abia la vitezele de autostradă, acolo unde cilindreea mică începe să-şi spună cuvântul. Cele 10,9 secunde necesare pentru un sprint de la 0-100 km/h sunt însă mai mult decât potrivite unei maşini familiale.
Trenul de rulare este orientat spre confort, fiind ceva mai moale decât la Golf. În condiţiile unei direcţii puternic asistate, asta duce la un sentiment general de alunecare deasupra şoselei şi te îndeamnă să rămâi în limitele legale de viteză, fără excese. În virajele strânse vei fi ajutat de urcarea rapidă în ture a propulsorului, însă suntem, fireşte, departe de un comportament sportiv. Ruliul există dar nu deranjează, iar Jetta se încadrează bine pe trasa indicată de şofer, fiind o maşină stabilă, care nu îţi pune probleme. În fine, cutia de viteze cu 6 trepte se manevrează uşor şi e bine etajată, astfel încât pe autostradă nu eşti deranjat de bâzâitul motoraşului de sub capotă.
Simplu, dar spaţios
La interior domneşte un aer utilitar, formele sunt clasice, iar atmosfera de la bord este sobră, teutonă. Materialele au crescut în calitate faţă de generaţia precedentă, chiar dacă pe alocuri nu se compară cu cele de pe Golf. Plasticul de pe bord şi uşi este moale şi lucios, tapiţeria e de bună calitate, iar calitatea asamblării e fără reproş. În special insonorizarea maşinii a fost îmbunătăţită, pasagerii fiind practic izolaţi atât de zgomotul motorului, cât şi de cele de afară.
Am apreciat sprijinul lombar pentru şofer, precum şi faptul că toate comenzile sunt la îndemână, în bunul stil VW. Obsedaţii de bagaje vor fi fericiţi: de la torpedou la cotiera centrală, de la buzunarele din uşi până la portbagajul de 510 litri, ai la dispoziţie să stochezi orice doreşti. Spaţiul pentru cap a crescut, iar cel pentru picioare este generos, datorită ampatamentului de 2.651 de mm.
Am lăudat motorul TSI de 1,2 litri,dar trebuie să menţionez că în oraş consumul sare de 10%, indiferent cât de uşor apeşi pedala de acceleraţie. Din acest motiv, o versiune Bluemotion dotată cu Start/Stop e mai potrivită pentru maniacii economiei de carburant. În afara oraşului, maşina consumă circa 5,5% în medie.
La un preţ de 15.982 cu TVA, Jetta vine dotat cu toate cele necesare unei maşini moderne, de la aer condiţionat până la senzori de parcare şi geamuri electrice, dar fără dotări mai rafinate, pentru care va trebui să băgaţi mai adânc mâna în buzunar. Per total, Jetta e o maşină mai scumpă, clasică, dar care de data asta se ridică la înălţimea pretenţiilor pe care le au clienţii de la marca VW: o întoarcere la calitatea germană pentru care e îndrăgită marca.
Caracteristici
VW Jetta 1.2 Trendline, date tehnice
Cilindree: 1.197 cmc
Putere maximă: 105 CP/5.000 rpm
Cuplu maxim: 175 Nm / 1.500 rpm
Viteza maximă: 190 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 10,9 sec
Transmisie: M6+1
Consum urban, extraurban, mixt: 7,1, 4,9, 5,7 l/100 km
Emisii CO2: 134 g/km
Lungime, lăţime, înălţime: 4.644, 1.778, 1.482 mm
Ampatament: 2.651 mm
Portbagaj: 510 l
Rezervor: 55 l
Greutate proprie: 1.305 kg
Preţ: 15.982 euro cu TVA inclusă