În contextul actual, în care companiile simt atât presiunea unei crize ale cărei efecte nu au trecut, cât şi concurenţa jucătorilor globali, un instrument-cheie în creşterea performanţelor îl reprezintă sistemul de evaluare.
Dacă este bine construit, el poate oferi liderilor companiilor atât o radiografie de moment asupra organizaţiei, cât şi direcţiile în care se îndreaptă din punct de vedere al creşterii performanţei. Dar, pentru ca acest lucru să se realizeze, este esenţial ca sistemul de evaluare să măsoare ceea ce contează cu adevărat.
Aici, elementul-cheie îl reprezintă indicatorii de performanţă – KPI’s. Ei reprezintă punctul nodal care poate face trecerea de la activitatea individuală la performanţa organizaţiei în ansamblu. Deoarece reacţia naturală a angajaţilor este să se concentreze asupra activităţilor ce urmează a fi evaluate, este esenţial ca sistemul să măsoare acele activităţi care duc la îndeplinirea obiectivelor companiei.
Dacă luăm ca exemplu o companie ce produce utilaje industriale care are ca obiectiv strategic creşterea calităţii produselor, un KPI care transpune acest obiectiv la nivelul activităţii angajaţilor îl poate reprezenta procentul de rebuturi la mia de unităţi, iar un muncitor de la linia de producţie va şti că şi-a îndeplinit criteriile de performanţă dacă numărul total de rebuturi pe tura lui nu va fi mai mare de zece pe lună, situaţie în care va primi şi bonusul corespunzător.
Aşadar, KPI-urile reprezintă un sistem de repere care ajută angajaţii să înţeleagă ceea ce este relevant în activitatea lor şi către ce rezultate trebuie să se îndrepte.
Indicatorii de performanţă pot fi predefiniţi sau pot fi aleşi de către managementul companiei. Procesul de definire poate fi chiar mai important decât evaluarea în sine şi de el depinde atât relevanţa indicatorilor aleşi, cât şi gradul de asumare a obiectivelor companiei la nivel individual. Un angajat care înţelege importanţa evaluării şi relevanţa indicatorilor folosiţi atât din perspectiva individuală, cât şi din perspectiva companiei va fi mai motivat de importanţa activităţii sale şi mai concentrat pe activităţile care contează cu adevărat.
Astfel, un sistem de evaluare bazat pe criterii de performanţă bine definite aduce beneficii clare atât la nivelul rezultatelor companiei, cât şi pentru angajaţii acesteia.
IONUŢ BALINTONI, Managing partner Qualia