Un sistem de evaluare coerent reprezintă mult mai mult decât am putea crede la o primă vedere. El poate fi un reper pentru activitatea angajaţilor şi pentru management. Astfel, evaluarea nu trebuie să fie un scop în sine, ci un instrument prin care creştem atât performanţa companiei în ansamblu, cât şi performanţele individuale ale angajaţilor. Prin urmare, el ajută atât compania, cât şi angajaţii.
Pentru a avea un sistem de evaluare funcţională, avem nevoie de obiective bine stabilite şi de atribuţii bine definite. Fără aceste două condiţii, evaluarea este inutilă, deoarece nu avem repere (obiectivele companiei) şi criterii (atribuţiile individuale). Cele două trebuie să fie corelate, pentru a nu ne găsi în situaţia în care avem angajaţi care muncesc, dar care nu produc nimic sau care produc lucruri de care nu avem nevoie. Prin definirea, implementarea şi utilizarea unui sistem de evaluare obţinem un feedback foarte valoros cu privire la aspectele menţionate anterior.
Din perspectiva angajaţilor, un astfel de sistem este benefic din foarte multe motive. În primul rând, vor avea atribuţiile bine definite şi vor şti clar ce anume trebuie să facă pentru a avea succes. În al doilea rând, vor şti care sunt punctele forte şi care sunt ariile pe care trebuie să le îmbunătăţească pentru a deveni mai performanţi. Nu în ultimul rând, vor afla dacă sunt cu adevărat po-triviţi pentru postul pe care îl ocupă. La o primă vedere, a afla că nu ai performanţe poate fi privit ca fiind un lucru negativ. Însă e mult mai constructiv să afli din timp că trebuie să faci o schimbare, decât să fii toată viaţa un angajat mediocru care încearcă să-şi ascundă propria incompetenţă deoarece nu şi-a descoperit la timp vocaţia.
Datele noastre arată că peste 80% din companii nu au şi nici nu ştiu cum să creeze şi să implementeze un astfel de sistem. Deşi există anumite reţete universale, ele trebuie întotdeauna personalizate pe profilul companiei. Un sistem de evaluare creat de profesionişti şi special adaptat nevoilor companiei eficientizează munca fiecărui angajat în parte şi îm-bu-nătăţeşte activitatea firmei ca întreg. Astfel, angajaţii se vor simţi împliniţi şi vor evolua în direcţia dorită în cadrul companiei, iar managementul acesteia îşi va atinge standardele de performanţă şi obiectivele propuse.
IONUŢ BALINTONI – Managing partner Qualia