O bună parte a companiilor aflate în procedură de insolvenţă trec automat la concedierea angajaţilor scăzând astfel substanţial şansele de redresare, arată mai mulţi practicieni în insolvenţă consultaţi de RL.
Aceasta pare, de altfel, principala eroare comisă de patronii sau acţionarii firmelor aflate în procedura insolvenţei. Pe locuri de frunte în “topul greşelilor” s-ar putea regăsi şi stoparea investiţiilor în tehnologiile productive sau cedarea fără negociere a garanţiilor puse la bănci pentru credit.
“Din experienţă putem afirma că, în practică, reprezentanţii companiilor care intră în procedura insolvenţei renunţă din inerţie la angajaţi, apreciind că acest demers este primul pas în scopul redresării activităţii, în realitate această strategie periclitând în mod considerabil şansele de reuşită ale unui eventual plan de reorganizare.”, apreciază Andrei Dumitru, partener al casei Dănilă, Petre şi Asociaţii.
Banca, “prietenul” falitului
A ceda garanţiile către bancă fără negociere ar fi iar o greşală mai ales, că în ultima perioadă, băncile sunt dispuse să discute condiţiile creditului. “Fără nici o îndoială că băncile privesc acum cu alţi ochi procedura insolvenţei. Sunt mult mai deschise decât în perioada de început a crizei”, spune Arin Stănescu, preşedinte Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă.
“Poziţia principalilor creditori ai companiilor aflate în insolvenţă,adică băncile, este deschisă deoarece nu mai pot acoperi prin valorificarea garanţiilor creanţele clienţilor”, apreciază şi Andrei Cionca, asociat coordonator al casei de Insovenţă Transilvania.
În opinia specialiştilor, procedura de insolvenţă se adresează în primul rând companiilor de dimensiuni mari, însă ea poate aduce avantaje şi firmelor mai mici.
În privinţa momentului oportun pentru a declara insolvenţa răspunsul este unul singur: cât mai repede, de la primele semne negative. Cu cât apelezi mai repede la procedura insolvenţei, cu atât sunt şanse mai mari ca procesul de restructurare să dea rezultate, cred aceştia.