19 C
București
luni, 23 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăRomânii se bat cu bulgarii: care să piardă mai mulţi bani UE

Românii se bat cu bulgarii: care să piardă mai mulţi bani UE

Capacitatea administrativă, iar nu criza economică, e cel mai serios obstacol în creşterea absorbţiei de fonduri, potrivit raportului Societăţii Academice din România (SAR).

România este incapabilă să absoarbă în întregime banii pentru trei din cele şapte programe operaţionale: transport, asistenţă tehnică şi administraţie. Astfel, s-au pierdut circa 81% din fonduri în domeniul transporturilor, 49% pentru administraţie publică şi 40% pentru asistenţă tehnică. Procentele totalizează o pierdere de 222 milioane de euro. De departe, cel mai slab program operaţional este pe Transport (PO Transport).

„În ciuda faptului că alocările pe care le deţine sunt cele mai mari, 4,51 miliarde euro pentru ciclul bugetar 2007-2013, alocările pentru anul 2007 au fost încasate la un nivel de numai 18%”, se precizează în raportul SAR.

2011/03/01//170492-romaniitabel.jpg

Lipsă de transparenţă alarmantă

Cum s-a ajuns însă în această situaţie. Experţii în fonduri europene susţin că până de curând PO Transport a fost programul cel mai lipsit de transparenţă. Cu toate că reglementările Comisiei Europene prevăd obligativitatea publicării rapoartelor anuale de implementare, acestea nu erau publice pe website. Iar, rapoartele vizitelor de monitorizare au fost arareori postate online. Mai mult, la sesiunile de interviuri organizate la nivel local, reprezentanţii acestui program erau dificil de contactat.

„Pentru programul operaţional cu cea mai mare alocare, lipsa de transparenţă este alarmantă şi se dovedeşte strâns corelată cu rezultatele slabe. Performanţa generală a acestui POS este probabil ultimul semnal de alarmă pe care Guvernul îl mai are pentru a regândi managementul fondurilor structurale şi de coeziune”, atenţionează reprezentanţii SAR. Pentru a corecta slaba absorbţie a acestui program, soluţia propusă de specialiştii în fonduri europene ar fi „separarea acestui program operaţional de nivelul politic ministerial”. În plus ar fi nevoie de o reorganizare completă a principalilor săi beneficiari (CFR, CNDAR etc), percum şi de indicatori de performanţă şi o politică de recrutare adecvată,, dacă se urmăreşte ca personalul calificat să fie atras şi păstrat.

Afectaţi de incompetenţă, nu de criză

În patru ani de când România este membru al Uniunii Europene, ţara noastră a reuşit să cheltuie doar 8,6% din fondurile alocate. În raportul SAR privind absorbţia fondurilor structurale şi de coeziune, calculul arată că trebuie să cheltuim nu mai puţin de 15 mil. euro zilnic, până în 2015, pentru a reuşi absorbţia totală a fondurilor alocate în ciclul bugetar 2007-2013. Ritmul în acest moment este de 1,13 mil. euro pe zi, şi dacă nu este adoptată urgent o schimbare de strategie, „o utilizare totală a fondurilor pare imposibilă”.

România şi Bulgaria sunt pe ultimul loc între noii membri UE în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor, rata medie europeană fiind de 22%.

Priorităţi starategice

Deşi dificultăţile de absorbţie a fondurilor europene nu sunt specifice doar României, experţii SAR spun că nu criza financiară globală trebuie invocată ca explicaţie de bază pentru rata extrem de scăzută de absorbţie a fondurilor structurale în România. Lipsa de personal, stabil dar şi de competenţe sunt indicaţi ca „factori substanţiali” ai problemelor.

„Programele operaţionale se luptă cu deficienţe de personal, atât în termeni de cantitate, cât şi de competenţe. De exemplu, în cazul PO Transport, personalul calificat nu poate fi menţinut din cauza salariilor foarte mici”, se menţionează în documetul SAR.

Pentru o absorbţie completă a fondurilor structurale şi de coeziune, guvernanţii ar trebui să aibă în vedere ca prioritate strategică tocmai reforma administraţiei publice, dar şi „flexibilitate în reguli şi proceduri, orientare către rezultate finale”.

Cele mai citite

Asfaltul se odihnește. Planeta ia o pauză de la viteză

22 septembrie a fost decretată Ziua mondială fără mașini Mesajul e clar și fără echivoc, descurajarea utilizării automobilului personal sau de serviciu, în favoarea deplasării...

Locomotivă deraiată între Filiași și Turceni. Circulația feroviară este oprită

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunțat duminică seara că, începând cu ora 18:25, traficul feroviar pe secția Turceni – Filiași a...

Crimă urmată de sinucidere într-o comună din județul Vâlcea

O crimă tragică a avut loc în localitatea Păușești-Măglași, județul Vâlcea, unde un bărbat de 39 de ani și-a ucis cu brutalitate cumnata. Incidentul...
Ultima oră
Pe aceeași temă