Institutul european de testare a gradului de protecţie oferit de maşini introduce un sistem complementar stelelor acordate la testele de impact.
Maşini care frânează singure, care nu îţi permit să deviezi de la drum din neatenţie sau care te avertizează când vine o altă maşină dintr-un unghi mort, iată doar câteva dintre tehnologiile care vor fi promovate de acum încolo de EuroNCAP, institutul european de testare a gradului de protecţie oferit de maşini. Noile tehnologii de prevenire a accidentelor vor fi recompensate începând cu finalul acestui an prin implementarea unui sistem denumit EuroNCAP Advanced. Scopul este de a impulsiona adoptarea acestor tehnologii pe scară largă şi de a-i ajuta pe clienţi să înţeleagă şi să aleagă în cunoştinţă de cauză între diferitele denumiri. Fiind complementar stelelor acordate de EuroNCAP, noul sistem va răsplăti în primul rând constructorii care implementează tehnologiile avansate de prevenire a accidentelor auto şi pe modelele mai ieftine, nu doar pe cele din vârful gamei.
Asistenţa computerizată: mai mult rău decât bine?
Există încă o dezbatere dacă sistemele care intervin în locul şoferului nu pot face mai mult rău decât bine, fie şi din cauză că acesta se obişnuieşte cu ele şi nu mai acordă la fel de multă atenţie drumului. Uneori, mai ales la manevrele la limită, sistemele pot interveni inoportun; alteori, deşi şoferul se va aştepta de exemplu ca maşina să frâneze singură, sistemele vor funcţiona defectuos, cu rezultate periculoase. Totuşi, principalii constructori doresc ca în 10 ani aceste sisteme să devină la fel de obişnuite pe maşini pe cât sunt astăzi ABS-ul, airbagurile şi ESP-ul, altădată limitate doar la modelele de lux. Noul deceniu va aduce, aşadar, nu doar o tranziţie de la maşina bazată pe combustibili fosili, ci şi o schimbare fundamentală în modul în care conducem, computerele monitorizând sau preluând treptat tot mai multe dintre acţiunile obişnuite ale unui şofer. Finalul deceniului 2 al secolului XXI va aduce deja alte -probleme, legate de comu-ni-carea permanentă între maşini şi computerele acestora, iar deciziile legate cel puţin de traficul urban vor fi lăsate din ce în ce mai mult pe seama lor.
Îi salvează şi pe copii, şi pe părinţi
Dacă pasagerii maşinii sunt obligaţi prin lege să poarte centura de siguranţă şi tot nu o fac, murind cu zile, este şocant numărul de părinţi care îşi transportă copiii mici fără nici o măsură de siguranţă. Scaunele cu prindere ISOFIX sunt singurele care pot salva viaţa copiilor mici în caz de impact. În cazul în care un copil este lăsat liber în maşină, acesta va zbura direct prin parbriz sau prin geamurile laterale în caz de impact frontal sau lateral. Uneori el îşi va omorî în trecere unul dintre părinţi, lovindu-l în ceafă cu aceeaşi viteză cu care s-a produs accidentul (60-100 km/h). De aceea, părinţii responsabili vor folosi scaunele speciale pentru copii, indiferent de protestele acestora.