» Comertul cumuleaza aproape jumatate din numarul total de falimente.
» Criza economica a amplificat neputinta micilor negustori de a se adapta rigorilor pietei.
Expansiunea marilor lanturi de magazine si, implicit, reorientarea consumatorilor catre conceptul de comert "totul sub acelasi acoperis", concomitent cu scaderea consumului, restrangerea creditarii si cresterea somajului, ca efecte ale crizei financiare, au dus la aparitia unui numar-record de falimente in randul micilor comercianti.
O analiza a Coface a dezvaluit ca, in comertul cu amanuntul si cu ridicata, numai in anul 2008 numarul falimentelor a ajuns la 6.485, iar tendinta s-a mentinut si in primele luni ale anului 2009. In urma unui calcul simplu, rezulta ca anul trecut aproape 18 magazine mici au intrat in faliment in fiecare zi.
Cele doua domenii detin o pondere de aproape jumatate (44,77%) din totalul falimentelor declarate anul trecut.
"In domeniul comertului cu amanuntul, orientarea accelerata a pietei de consum catre hipermarketuri si supermarketuri a dus la disparitia unui numar mare de mici comercianti", sustin expertii Coface Romania, care au prezentat o analiza a falimentelor din economie.
Criza economica a amplificat, astfel, neputinta micilor comercianti de a se adapta rigorilor pietei si ale consumatorului roman, care a devenit mai pretentios si mai atent la oferta si calitate.
Numarul ridicat de falimente din comert este dat de mici magazine care, fara investitii si fara a-si imbunatati oferta in timp, au devenit victime sigure ale reorientarii consumatorilor. Expertii sustin ca disparitia micilor magazine de cartier reprezinta si o etapa fireasca in procesul de modernizare a comertului romanesc. Pe de alta parte, acesta este si efectul expansiunii marilor retaileri care au avut un program sustinut de investitii. Numai in acest an, lanturile de magazine au anuntat investitii care totalizeaza peste 200 milioane de euro pentru extinderea in Capitala si in alte orase mari din tara.
In aceste conditii, analistii Coface se asteapta pentru perioada urmatoare la o crestere a numarului de falimente in randul micilor magazine, din cauza scaderii cererii interne, care va pune si mai mult presiune asupra nivelului vanzarilor. "Agravarea crizei economice in Romania, lipsa unor masuri reale pentru relansarea economica din partea autoritatilor guvernamentale si restrangerea resurselor de finantare vor duce la o inrautatire severa a comportamentului de plata al companiilor", a declarat Cristian Ionescu, managerul Coface Romania.
» Consumul privat se va comprima cu 3,7% in 2009
Comisia Europeana estimeaza o restrangere a cererii interne din Romania cu 6,3% in 2009, pe fondul scaderii consumului privat si guvernamental, arata prognoza de primavara publicata de CE.
Astfel, consumul privat se va comprima cu 3,7% in 2009, iar cel guvernamental – cu 11%.