-2.2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialMult efort pentru... nimic

Mult efort pentru… nimic

Este un spectacol lung, de aproximativ patru ore, bazat ca intentie pe expresia nonverbala, in care s-a investit mult efort – pentru costume si miscarea scenica -,
lipsit insa de atractia comunicarii unor idei clare si de efecte emotionale. "Epopeea lui Ghilgamesh" s-a vrut a fi un spectacol cultu­ral, dar rezultatul e neconvingator.

Dupa ce publicul asteapta in foaier sa se faca ora inceperii spectaco­lului, i se da voie sa patrunda in sala, unde, pe scena, Demonul (Ionel Mihailescu) il priveste insistent, avand in spate o ciudata biblioteca si… incepe ilustrarea legendei. Se sugereaza ca a fost odata in cetatea Uruk un rege tiran, Ghilgamesh (Tudor Aaron Istodor), iar populatia revoltata se adreseaza zeilor. Acestia il vor creea pe Enkidu (Istvan Teglas), dintr-un salbatic ce va fi civilizat prin relatia erotica pe care o va avea cu o curte­zana. Enkidu se lupta cu Ghilgamesh, iar pana la urma vor deveni… prieteni. Impreuna pornesc o lunga aventura, lupta cu Taurul ceresc ce va fi ucis, dar zeii il vor ucide apoi pe Enkidu a carui moarte il va marca profund pe Ghilgamesh ce porneste in cautarea vietii vesnice, se va intalni cu Utnapishtim etc. Acest fir al actiunii ilustrat teatral fragil, cu greu il pot percepe chiar si spectatorii care detin elementare date despre cultura sumero-babiloniana si ce vrea a spune legenda lui Ghilgamesh de e atat de valoroasa cultu­ral, iar pe cei ce n-au fost interesati de acest subiect, spectacolul ii va plictisi. Scenografia – decor (Andrei Both) si costume (Doina Levintza) – propune un cadru fantastic si… atat, fara sa construiasca in mod coerent atmosfera necesara evidentierii unui mesaj, unor idei. De­co­rul cuprinde la inceput o biblioteca – tri­mitere poate la biblioteca regelui asirian Assurbanipal din Ninive, unde s-au gasit tablitele cu legenda -, apoi panouri transparente, abil manipulate sa sugereze zidurile cetatii Uruk si labirintul parcurs de erou in cautarea vietii vesnice. Vor interveni si trimiteri caricaturale spre lu­mea contemporana, al caror rost il uita regizorul pe parcursul reprezentatiei, vor mai aparea si o corabie (sugestie poate la potop), si o cada de baie cu dus, ca se poarta in decorul multor spectacole etc. Costumele create de Doina Levintza sunt spectaculoase in sine, imbracand sau dezbracand cele 22 de personaje in cele mai diverse stiluri – la propriu si la figurat – de la sumerieni la japonezi. Doi monstri, devin Huwawa si Taurul ceresc, prin "sculpturile" lui Alexandru Radvan.

 

"Povestea lui Ghilga­mesh este un vis sau un cosmar…" – Dragos Galgotiu

 

Regizorul si-a dorit un spectacol vizual, nonverbal, si prin miscarea scenica (coregrafia Silvia Calin) ar vrea sa comunice intensele trairi existentiale ale lui Ghilgamesh, relatiile cu divinitatea si lumea din jur. Actorii se vor agita, supusi cerin­telor viziunii regizorale, pentru a se exprima prin expresii corporale stangaci infaptuite. Doar Istvan Teglas in Enkidu s-a adaptat excelent in scena aparitiei sale viziunii regizorale. Transformarea personajului dintr-un primitiv ce merge in patru labe, intr-un luptator, ramane un moment apreciabil al reprezentatiei, actorul fiind un "dansator" remarcabil. Intervine si cuvantul in acest spectacol prin numeroase monologuri. Fiecare personaj are monologurile sale in care va povesti ce fac ce­lelalte personaje care ii asculta tiradele. Interpretii recita afectat, strident, ca in teatrul vechi aceste monologuri. (Doar Constantin Cojocaru reuseste sa sustina convingator lungul monolog al lui Utna­pishtim). Astfel concepute de viziunea regizorala, personajele nu mai au identitate, sunt doar niste papusi manipulate, care din cand in cand vin in fata si recita fara sens o istorie despre ceva sau cineva. Si Ghilgamesh (Tudor Aaron Istodor) este o papusa frumos invesmantata si anosta. Numerosii actori ai distributiei depun eforturi (pentru miscare si reci­tare), dar nu reusesc sa transmita nimic convingator. Astfel tratata "Epopeea lui Ghilgamesh" devine o poveste oarecare despre… a fost odata un individ ce se credea nemuritor etc. Plictisit, spectatorul o asculta patru ceasuri si se poate intreba: "De ce a ra­mas in istoria culturii acest Ghilgame­sh?". Spectacolul lui Dragos Galgotiu nu reuseste sa-i ofere un ras­puns, sa-l dumireasca asupra sensurilor pilduitoare, detinute de legenda ce a supravietuit multor milenii, aceasta fiind transformata teatral acum intr-un "cosmar".

 

Epopeea lui Ghilgamesh
Drama. 3h 45 min.
Un spectacol de Dragos Galgotiu.
Cu: Tudor Aaron Istodor, Istvan Teglas,
Gabriel Pintilei, Ionel Mihailescu, Constantin
Cojocaru (…) Teatrul Odeon (021.314.72.34).
Pret bilet: 31,80 – 15,90 lei.

Cele mai citite

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...

România votează: 18 milioane de cetățeni înscriși pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie

Actualizările sunt gestionate de primari sau de persoane desemnate prin dispoziție legală Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că numărul total al alegătorilor înscriși în...

Prezența la urne în primul tur al alegerilor prezidențiale: BEC publică date la anumite intervale

Conform deciziei BEC, informații despre prezența votului vor fi prezentate public astfel: Ora 9:30 – pentru situația de la ora 9:00; Ora 15:30 – pentru situația...
Ultima oră
Pe aceeași temă