Mai multe societăți de asigurări care activează în România au trimis, în ultimele săptămâni, reclamații referitoare la modul în care se realizează reparațiile la automobile pe baza polițelor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA).
După cum se știe, aceste polițe sunt plătite de proprietarul mașinii, dar dacă intervine necesitatea unor reparații, al căror preț depășește cu mult valoarea poliței, costul reparației îl calculează unitatea service auto și îl plătește, în final, firma de asigurări care a emis polița. Procedura a devenit și mai rapidă din momentul în care s-a introdus decontarea directă între firma de asigurări și unitățile service.
Astfel, teoretic, proprietarul mașinii își lasă mașina în service, acolo se face reparația, iar devizul este trimis de service direct la compania de asigurări, fără ca proprietarul mașinii să mai aibă vreo grijă legată de contravaloarea reparației și, uneori, fără măcar să știe care este acest preț.
Problema sesizată de unele firme de asigurări este că aceste tarife ajung să fie majorate arbitrar.
“O parte dintre unitățile reparatoare autorizate RAR practică tarife exorbitante pentru reparațiile auto efectuate în urma accidentelor rutiere produse între particulari, decontate de asiguratori în baza poliței RCA, profitând de faptul că la nivel național nu există restricții de plafonare a acestor tarife”, semnealează un memoriu înaintat de o firmă de asigurări către Comisia de Abuzuri din Senatul României. Potrivit acestui memoriu, “tendința de creștere a valorii devizelor de plată emise de către unitățile reparatoare autorizate RAR, ce trebuie decontate de către firmele de asigurare în baza polițelor RCA, ar implica, în mod normal, creșterea primei de asigurare de aproximativ 4-5 ori față de valoarea medie actuală”.
Comisia de Abuzuri a Senatului nu a reacționat încă la această sesizare (după cum se știe, Parmentul a lucrat în sesiune extraordinară), dar acest lucru se va întâmpla, aproape cu certitudine, în actuala sesiune parlamentară.
“Tarifele practicate de service-uri sunt stabilite în acord cu prevederile legale, ținând cont de natura, tipul și calitatea serviciilor prestate, iar pentru toate sumele încasate sunt achitate impozite și taxe care alimentează bugetul de stat”
Florin Pandele,
Administrator companie de service auto
“ASF supraveghează îndeaproape societățile de asigurare autorizate. În cazul în care sunt constatate disfuncționalități în ceea ce privește activitatea acestora sau respectarea cerințelor de capital, ASF dispune măsurile prevăzute de legislația în vigoare”
Autoritatea de Supraveghere Financiară
Cine are dreptate în litigiul dintre firmele de asigurări și reparatorii auto?
Cele două părți sunt într-un evident conflict de interese care este alimentat și de lipsa de reacție a autorităților statului.
Ce riscuri pot rezulta din această situație?
Unele firme de asigurări sunt deja în prag de faliment, iar costul primelor obligatorii RCA poate ajunge să fie majorat din ce în ce mai mult, fără ca posesorii de mașini, care le vor plăti, să aibă vreun avantaj din această situație.
Reacția societăților care fac reparații auto este aceea de a acuza, la rândul lor, firmele de asigurări că ar căuta pretexte pentru a nu plăti reparațiile.
“Din cunoștințele mele, tarifele practicate de service-uri sunt stabilite în acord cu prevederile legale, ținând cont de natura, tipul și calitatea serviciilor prestate, iar pentru toate sumele încasate sunt achitate impozite și taxe care alimentează bugetul de stat”, ne-a declarat Florin Pandele, administratorul unui grup de firme care activează în domeniul reparațiilor auto.
În schimb, acesta atrage atenția asupra faptului că “întâlnim pe piață diferențe uriașe de costuri pentru același produs RCA, același autovehicul și, practic, același risc asigurat. Prețurile practicate de asiguratori în astfel de ipoteze difera chiar și de 11 ori”.
Florin Pandele reclamă o strategie a firmelor de asigurări “cum ar fi cea constând în achitarea unui procent de cel mult 20-30 % din totalul despăgubirilor, indiferent de cuantum. Cu alte cuvinte, indiferent că este vorba despre o despăgubire de 10.000 lei sau de 1.000 lei, asiguratorul achită doar 20-30 % din sumă, ceea ce atestă faptul ca nu tarifele practicate de unitațile reparatoare generează blocaje, ci decizia conștientă și asumată a societăților de asigurare de a refuza plata integrală a despăgubirilor”.
Comisiile parlamentare deja sesizate sunt chemate să aibă o reacție în această chestiune, dar alte autorități ale statului, cum ar fi Consiliul Concurenței sau Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), au fost de asemenea sesizate și se așteaptă intervenția lor.
Problema de fond este că, dacă acest litigiu între marile companii de asigurare și de service nu va fi tranșat de autoritățile statului, cei care vor ajunge să plătească vor fi cetățenii de rând, care vor fi obligați la plata unor asigurări RCA din ce în ce mai scumpe.