Piata este in continua dezvoltare, iar oferta comerciantilor se diversifica permanent. Cumparatorii sunt asaltati si, adesea, tentati sa plateasca un bun fara sa acorde atentie etichetei, instructiunilor de folosire, avertismentelor sau garantiei. Unii consumatori nu stiu faptul ca exista trei tipuri de garantii.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor aminteste consumatorilor, prin intermediul campaniei "E dreptul tau sa stii ce cumperi" ca au dreptul de a cunoaste toate informatiile despre un bun sau despre un serviciu pe care il achizitioneaza.
Drepturile fundamentale pe care le avem, in calitate de consumatori sunt: dreptul la reprezentare, dreptul la informare, dreptul la despagubire, dreptul la educatie, dreptul la alegere, dreptul la reprezentare, dreptul la un mediu inconjurator sanatos. La achizitionarea unui produs, trebuie sa primiti de la vanzator: documente de cumparare (bon/chitanta/factura fiscala, dupa caz); certificat de garantie (numai la cele de folosinta indelungata); manual/instructiuni de utilizare traduse in limba romana (in cazul in care nu le primiti, trebuie sa le solicitati vanzatorului). De asemenea, trebuie sa stiti ca exista mai multe tipuri de garantii: garantia legala de conformitate, pe care vanzatorul si/sau producatorul trebuie sa o asigure in mod ferm pentru lipsa de conformitate aparuta intr-un termen de 2 ani de la livrare, functie de durata de viata a produsului; garantia comerciala, pe care vanzatorul si/sau producatorul o acorda in mod voluntar si care poate fi mai mica sau mai mare de 2 ani; garantia legala pentru viciile ascunse, pe care vanzatorul si/sau producatorul o acorda in conformitate cu prevederile OG nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor. In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit pentru repararea sau inlocuirea produselor curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru. In cazul lipsei conformitatii/defectarii produsului, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire. Masura nu trebuie sa fie disproportionata (costurile de reparare mai mici decat valoarea produsului) sau imposibila (produsul nu se mai fabrica sau comercializeaza) pentru operatorul economic.
LEASING
» Clauze
Acordati atentie tuturor clauzelor inserate in contractele de credit sau leasing si asigurati-va ca in contracte sunt mentionate clar toate taxele, comisioanele si dobanzile.
» Drepturi
Aveti dreptul sa-i solicitati operatorului economic un formular de contract, pentru a fi studiat inainte de finalizarea creditului.