» Femeile reprezinta o treime din totalul posesorilor de permise auto din Bucuresti. Sunt partenerele noastre de viata si de trafic.
» In viata de zi cu zi, le cumparam flori, le ajutam sa-si duca bagajele mai grele si le sarutam mainile. La volan insa, noi, barbatii, in majoritatea zdrobitoare a cazurilor, le desconsideram si le injuram ca la usa cortului.
» Misoginismul din noi iese din starea latenta si incepe sa se manifeste. Ca n-avem catusi de putin dreptate o demonstreaza statisticile Politiei.
» Barbatii produc, din vina lor, trei sferturi din accidentele cu morti si raniti. soferitele sunt, insa, cele injurate.
Se spune ca in Bucuresti circula zilnic, in 24 de ore, peste un milion de masini, cu tot cu autovehiculele din provincie. Numarul posesorilor de permise auto valabile din Capitala sare de 745.000, din care 32 de procente il reprezinta femeile. De la inceputul anului pana in prezent, Brigada de Politie Rutiera Bucuresti (BPR) a inregistrat 579 de accidente cu morti si raniti grav. Doar 144 dintre acestea s-au produs din culpa reprezentantelor sexului slab. Facand o comparatie intre frecventa accidentelor grave produse de ele si ponderea din totalul posesorilor de permise auto, rezulta ca femeile produc doar un sfert din totalul accidentelor foarte grave. Cu observatia ca in aceste procente se regasesc si pietonii barbati, respectiv femei.
Campioane la tamponari usoare
"O soferita blonda, incepatoare, la volanul unei Dacii cu numar de Bacau, spre exemplu, inseamna oricum ceva mai bun decat un barbat de 30 de ani, cu un BMW, care depaseste coloana la semafor, pe contrasens. O femeie, chiar daca nu cunoaste traseul, prezinta mai putin pericol, atat din punct de vedere al sigurantei, cat si al fluentei traficului", recunoaste comisarul Constantin Stroescu, seful Biroului Educatie Rutiera din BPR. Politistul mai spune ca 90% din posesoarele de permise auto nu comit excese, in timp ce in cazul barbatilor procentul merge spre 50%. In schimb, la capitolul tamponari si vatamari corporale usoare femeile sunt campioane. Daca barbatii sunt clientii fideli ai radarelor, cele mai frecvente contraventii ale soferitelor sunt opririle ori parcarile neregulamentare si vorbitul la telefonul mobil. "Principala cauza e lipsa de indemanare in a parca masina. O lasa pe randul al doilea in fata magazinului, se uita-n jur daca o vede cineva si fuga la cumparaturi. Cat despre mobile, cu certitudine vorbesc mult mai mult decat barbatii la telefon. Probabil sunt mai cautate", opineaza, hatru, politistul. "Spre deosebire de noi, nu sunt agresive, trec rar pe rosu, si atunci neintentionat. Noi suntem asa, mai nesimtiti in trafic, vizavi de femei, decat in alte imprejurari. Daca ar conduce numai femeile, cu siguranta am avea mai putine accidente, iar acestea ar fi cu urmari mai putin grave si mai putini morti. Evident, si blocajele in trafic ar fi mai rare", adauga, candid, comisarul Stroescu.
Taximetrista in lumea barbatilor
Nina Eremia este una dintre cele 50 de taximetriste din Capitala. Restul de pana la 9.200 sunt barbati. Lucreaza numai noaptea: "N-as putea sa lucrez ziua pentru nimic in lume. E o nebunie!", spune femeia. Are 47 de ani, si-a luat carnetul la 40, si de patru ani e soferita de taxi la compania Taxi As. "M-am hotarat sa urc pe taxi dupa ce m-au restructurat de la IRUC, unde eram contabila. Intru pe la sapte seara in tura si ma retrag pe la cinci dimineata. N-am complexe vizavi de barbati. Nu-s soferi mai buni, da’s mai multi, si femeile cand gresesc sar in ochi. Io, de cand sunt taximetrista, n-am luat decat trei radare, dar cu viteza mica. Noaptea e mai liber si mai scapi piciorul pe acceleratie. Schimbasem masina si inca nu ma obisnuisem cu cea noua", turuie taximetrista. Fumeaza ca un sarpe, doua pachete la 24 de ore. Meseria a inasprit-o. Mai scapa si cate-o injuratura: "Femeile injura si ele ca barbatii. si io ma mai scap, dar de regula ma abtin cand sunt cu clientul", recunoaste taximetrista. Are un baiat de 26 de ani si se lauda ca la volan e la fel ca ea, ponderat si calm: "Cand bag cheia’n contact, nu mai exista nimic in afara de mine, masina si trafic". Referitor la soferite si modul cum conduc acestea, Nina e sincera: "Cele mai periculoase sunt pustoaicele de bani gata care circula cu masini puternice si nu stiu sa le stapaneasca. Cu toate astea, suntem clar discriminate din cauza misoginismului barbatilor. Io am doua avantaje: unu – sunt taximetrista, deci profesionista, si sunt privita cu alti ochi si doi – lucrez noaptea. Intr-un fel, e mai greu. Trebuie sa-ti selectezi clientela din strada. E plin orasul noaptea de drogati, betivi, curve, hoti. E o meserie pe care nu poti s-o faci pana la pensie! Cu toate astea, ai si satisfactii. Nu e saptamana sa nu ma ceara vreunul de nevasta", se amuza Nina taximetrista.
"Barbatii ne privesc ca pe niste proaste"
E blonda si, la 42 de ani, arata de 30. O cheama Anca Baciu, de 15 ani conduce si de patru ani e instructor auto independent. N-are la activ decat trei tamponari usoare, dintre care doar una din culpa ei. "Barbatii ne privesc pe noi, femeile de la volan, ca pe niste proaste. Imi iau zilnic portia de injuraturi, care e, credeti-ma, consistenta. Cu toate astea, noi suntem mult mai calme si prudente. Barbatii sunt foarte agresivi, n-au mila de incepatori si de nimic in general. Ei se cred cei mai destepti si nu gresesc niciodata. De-aia fetele fug de barbatii-instructori", povesteste blonda soferita. A instruit la viata ei peste 200 de elevi, dintre care 150 au luat examenul. 120 au fost fete. Au luat toate examenul. "Baietii au probleme la sala, iar fetele pe traseu. Nu sunt la fel de abile ca ei. Principala problema a femeilor e parcarea. La ei e nesimtirea!", recunoaste instructoarea. Apoi povesteste: "Mi s-a intamplat odata, pe centura Bucurestiului, cand mergeam bara la bara, un «domn» sofer sa intre pe contrasens si, la un moment dat, mai-mai sa ma scoata din drum, sa intre el in fata. M-am enervat rau si nu l-am lasat. M-a spurcat".
"Simt ca devin dependenta de masina mea"
Are carnet de doua luni si, in fiecare seara, se jura ca n-o sa se mai urce in masina a doua zi. O cheama Anda Dumitru, e frumusica, are 28 de ani, e din Baicoi, pripasita la Bucuresti o data cu facultatea, e blonda, conduce un Mégane aproape nou si, deci, intruneste conditiile-standard pentru ratia zilnica de injuraturi din partea bucuresteanului frustrat de Dacia sau Tico-ul lui vechi de zece ani. Cu toate astea, dimineata isi face o cruce mare si o ia de la capat. "Pentru orice incepator, si femeie pe deasupra, cred ca cea mai mare problema din Bucuresti e parcarea. Nu sunt locuri si trebuie sa te urci pe trotuar, sa te strecori printre masini. Recunosc, am parcat si eu in genul filmuletelor de pe You Tube, in galeria «blonda incepatoare». In timp, insa, te obisnuiesti si cu traficul, si cu prejudecatile, si cu injuraturile. Culmea e ca femeile mi se par mai agresive la volan. Cele mai multe injuraturi le-am primit de la femei, care sunt tot timpul foarte agitate si grabite. Barbatii, in schimb, nu au rabdare la semafor si sunt superenervanti. Claxoneaza inainte sa se faca verde. In fine, simt incet-incet ca devin dependenta de masina mea", povesteste Anda.
18.083 de noi soferite In 2006
In ultimii trei ani, numarul de permise eliberate in Bucuresti a crescut semnificativ, potrivit informatiilor centralizate in baza de date a Serviciului Public Comunitar Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor din cadrul Prefecturii Bucuresti. Procentul femeilor care au luat examenul se apropie de 50%. Astfel, daca in 2004, din 12.640 de permise, 6.079 (adica 48,1%) reveneau femeilor, in 2006 numarul total de permise eliberate a ajuns la 38.889, din care 18.083 au ajuns in posetele doamnelor. In 2007, pana in septembrie inclusiv, 33.488 de cetateni au devenit soferi cu acte in regula. 14.869 sunt femei. Adica 44,4%.