10% mai puține emisii generate de transportul aerian este ținta ambițioasă fixată de Comisia Europeană, în contextul în care reducerea drastică a traficului aerian cauzată de pandemia de COVID-19 necesită mai multă reziliență din partea managementului traficului aerian, astfel încât capacitățile de trafic să se poată adapta mai ușor la cerere.
„Se întâmplă uneori ca avioanele să zboare în zigzag între blocurile de spațiu aerian, fapt ce duce la creșterea întârzierilor și a consumului de combustibil. Un sistem eficient de management al traficului aerian înseamnă mai multe rute directe și mai puțină energie utilizată, și implicit reducerea emisiilor și a costurilor pentru companiile aeriene. Prin noile norme propuse, ajutăm sectorul aviației să facă progrese în direcția dublei tranziții verzi și digitale.”, a transmis Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi.
Neadaptarea capacităților de control al traficului aerian ar genera noi costuri, întârzieri și emisii de CO2. În 2019, numai întârzierile au costat Uniunea Europeană 6 miliarde EUR și au generat emisii suplimentare de CO2 de 11,6 milioane de tone (Mt), au calculat oficialii de la Bruxelles. Totodată, faptul că piloții sunt obligați să zboare într-un spațiu aerian supraaglomerat în loc să urmeze o traiectorie directă de zbor duce la emisii inutile de CO2, la fel ca și alegerea de către companiile aeriene a unor rute mai lungi pentru a evita zonele tarifare mai scumpe.
Cerul unic european pregătește terenul pentru un spațiu aerian european care să fie utilizat în mod optim și să integreze tehnologii moderne. Acesta va asigura un management colaborativ al rețelelor, care va permite utilizatorilor spațiului aerian să zboare pe rute optime pentru mediu, făcând totodată posibilă utilizarea serviciilor digitale care nu necesită neapărat prezența unei infrastructuri locale, consideră Comisia Europeană.
Pentru a asigura servicii de management al traficului aerian sigure și rentabile, Comisia propune acțiuni precum: consolidarea rețelei europene și a managementului acesteia pentru a evita congestionarea și rutele de zbor suboptime; promovarea unei piețe europene a serviciilor de date necesare pentru îmbunătățirea managementului traficului aerian; raționalizarea reglementării economice a serviciilor de trafic aerian furnizate în numele statelor membre pentru a stimula creșterea sustenabilității și a rezilienței; stimularea unei mai bune coordonări pentru definirea, dezvoltarea și implementarea de soluții inovatoare.