De peste un an, in sectorul 3 al Capitalei, garajele tipizate din beton sunt dezafectate, in numele legii. Eliberarea si reamenajarea locurilor publice sunt lucruri benefice. Numai ca modul in care sunt dezafectate garajele este abuziv. Fara a mai adauga ca in locul garajelor sunt amenajate locuri de parcare. Nu s-a obtinut o amenajare a spatiului, ci doar ca masinile stau in bataia vantului, a ploilor, a prafului si celelalte.
Intr-adevar, garajele din beton ofereau un aspect inestetic orasului. Si peste 90 la suta dintre ele au fost amplasate fara autorizatie. Lucrurile trebuiau indreptate. Numai ca solutia – inlocuirea garajelor cu spatii de par-care – este cu totul aiurea. Edilii trebuiau sa se gandeasca la o solutie de inlocuire a „cuburilor de beton” (cum le numeste arhitectul-sef al sectorului 3, Stefan Dumitrascu) tot cu garaje, comune sau cu alt aspect. Cuburile au disparut, dar autoturismele se degradeaza sub cerul greu poluat al Bucurestiului. Si, peste toate, fostii proprietari ai garajelor mai scot si bani din buzunar pentru operatiunea de dezafectare. In cazurile rare cand isi gasesc cumparator, scazand taxele, nu mai recupereaza nimic.
In trei zile, garajul este rechizitionat
Amenajarea spatiilor publice din sectorul 3 al Bucurestiului este exceptionala si ar trebui sa fie etalon si pentru primariile celorlalte sectoare. In cazul garajelor, insa, lucrurile nu stau tocmai bine. Foarte multi fosti proprietari ai respectivelor garaje au facut tot felul de sesizari, nemultumiti de procedeele utilizate.
In baza Legii 50/1991, modificata si republicata in 2004, Primaria Sectorului 3 a trecut la dezafectarea constructiilor neautorizate pe spatiul public. Printre acestea, si multele garaje tipizate din beton. Operatiunea are mai multe etape. Mai intai, se face un proces-verbal de catre Serviciul de disciplina in constructii in care se constata ca respectivul garaj este amplasat fara autorizatie. Se raporteaza, apoi, situatia constructiei. Proprietarul este somat ca, in 72 de ore, sa dezafecteze, singur, constructia ilegala. In acelasi timp, primarul (Liviu Negoita in sectorul 3) dispune dezafectarea garajului. Foarte prompt, firmele angajate de primarie ridica garajul si il depoziteaza intr-un loc special amenajat.
Dezafectarea unui garaj il costa pe proprietar 61 de euro. Pentru depozitare i se ia o chirie de 1 euro pe zi. In final, daca isi gaseste un cumparator, trebuie sa achite aceste sume. Il mai costa si transportul garajului la locul dorit de cumparator, transport foarte scump, fiind vorba de utilizarea unui trailer si de amplasarea in afara Bucurestiului. Au fost cazuri in care transportul nu s-a putut efectua, ruta fiind pe DN1, drum interzis trailerelor. In caz ca proprietarul renunta, garajul ii este scos la licitatie. Oricum, din vanzarea garajului, proprietarul nu mai recupereaza aproape nimic vizavi de pretul initial.
Operatiunile de dezafectare sunt facute de firmele care au contracte cu primaria pentru reabilitarea domeniului public. Contractele, in cazul sectorului 3, au fost incheiate cam acum an si jumatate, in urma licitatiilor.
Alte nereguli
In toate sesizarile s-a ridicat problema impozitarii fostelor garaje. Anume, printr-o hotarare a Consiliului municipal Bucuresti din 1997, s-a stabilit ca cei care ocupa un spatiu fara autorizatie sa plateasca o taxa temporara. Cei care aveau garaje au platit mai multe milioane de lei vechi pentru un an. Iar garajele le-au fost ridicate inainte de termen. Nimanui nu i-a fost restituit nici un leu pentru lunile de dupa dezafectarea garajului.
Arhitectul-sef al sectorului 3, Stefan Dumitrascu, a afirmat ca „in absolut toate cazurile, cei carora li s-a dezafectat garajul au primit locuri de parcare in compensatie si nu li s-a mai cerut taxa pana la incheierea anului”.
In replica, citam dintr-o sesizare sosita la redactie: „Un alt abuz al Primariei Sectorului 3 a fost inchirierea locului de parcare pe care se afla garajul meu unei alte persoane in perioada noiembrie-decembrie 2005. Deci, pentru acelasi loc au fost luati bani de doua ori in perioada respectiva”.
In multe cazuri, garajele dezafectate nu se aflau pe spatii incidente legii. Stefan Dumitrascu a afirmat ca primaria poate hotari, si in aceste cazuri, dezafectarea respectivei constructii, daca este considerata necesara, pentru reabilitarea urbanistica. Arhitectul-sef al sectorului 3 ne-a informat si ca, din aproximativ 9.000 de garaje tipizate aflate in perimetrul sectorului 3, numai 200 au autorizatie de amplasare.
Nu au lipsit si cazuri de neaplicare a legii in aceleasi conditii date. „Alte garaje din zona care, probabil, au un regim privilegiat, desi se afla si ele pe domeniul public, nu au fost ridicate, fiind inca o dovada a „corectitudinii” acestor autoritati neo-comuniste”, se relateaza intr-o sesizare.
In concluzie, actiunea de reabilitare a domeniului public este binevenita, insa modul in care este realizata lasa de dorit. Nimeni nu este mai presus de lege (Legea 50/1991), dar legea este perfectibila. Si, mai ales, un principiu juridic recomanda sa se respecte spiritul legii, dar nu ca legea sa fie aplicata netinandu-se seama de conditiile specifice.