Ideea dezvoltării trenurilor ultrarapide a fost discutată la reuniunea miniștrilor Transporturilor din China și din țările din centrul și estul Europei, care se desfășoară în perioada 16-17 octombrie la Belgrad.
Reuniunea este dedicată proiectelor de investiții pentru modernizarea infrastructurii de transport în țările care participă la formatul de cooperare “16+1”. Din acest grup fac parte 11 țări UE (Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia, Slovenia, Polonia, Ungaria și România), cinci țări europene din afara UE (Albania, Bosnia și Herțegovina, Macedonia, Muntenegru și Serbia), precum și China.
În prima zi a reuniunii de la Belgrad, ministrul Lucian Șova a avut o întrevedere bilaterală cu omologul său chinez, Li Xiaopeng, în care au discutat despre infrastructura din România și despre achizițiile de material rulant.
“Obiectivul Ministerului Transporturilor din România este de a sprijini dezvoltarea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil și sigur, care să contribuie la progresul economic al României. Pentru aceasta este nevoie de conectarea tuturor modurilor de transport. Dezvoltarea sectorului transporturilor din România trebuie să țină seama de legăturile necesare cu UE, dar și cu alte regiuni ale lumii, inclusiv cu Asia”, a declarat Lucian Șova. Potrivit acestuia, Europa Centrală și de Est reprezintă “poarta” cooperării economice dintre Europa și Asia, iar țările din estul și centrul Europei trebuie să valorifice această oportunitate.
Ministrul Li Xiaopeng a subliniat că în România sunt deja prezente companii din China care vor să lucreze în infrastructura de transport. Lucian Șova i-a precizat că țara noastră caută parteneriate pentru asamblarea de material rulant în România (locomotive și vagoane de călători), precum și pentru modernizarea infrastructurii, inclusiv prin construcția unei linii de mare viteză. Pe tema acestui subiect cei doi miniștri vor continua discuțiile la Beijing.
Trenuri de mare viteză și automobile electrice
Interesul exprimat de China pentru dezvoltarea căilor ferate din România vine după ce o companie chineză a anunțat că va investi 400 de milioane de euro pentru a construi o fabrică de automobile electrice în estul Europei. Una dintre țările favorite pentru amplasarea acestei fabrici este România.
“În mod clar, mașinile electrice reprezintă viitorul. Chiar în România au început să apară mașini electrice la curse”, declara ieri, într-o conferință susținută la București, campionul de raliuri Mihai Leu.
Marile firme din industria auto se adaptează acestei tendințe, un exemplu recent fiind cel al anvelopelor special concepute pentru automobilele electrice. Una dintre acestea, lansată de compania Goodyear, este anvelopa care produce energie electrică.