În general, „Operas primeras“ este un program ambiţios care pune în valoare operele artistice ale cineaştilor emergenţi, un program care îi încurajează pe tinerii artişti relevând particularităţile tematice şi formale ale noii cinematografii spaniole contemporane. În anul mișcării Rezist, care a pornit de la denunțarea unor abuzuri sexuale, mișcarea cinematografică spaniolă a adus o serie de noi modalitați de expresie, dar și reaccentuarea rupturii cu ideea că ar exista meserii exclusiv masculine.
Cele patru filme alese pentru această ocazie – două filme artistice și două scurtmetraje – vor rula la sediul Institutului Cervantes. Azi, de la ora 19.00, va rula „Prietenii Agatei”, regia Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius și Marta Verheyen, urmat de o discuție între Marta Verheyen și Ozana Nicolau și o sesiune Q&A. Filmul este lungmetrajul cu care au încheiat masterul în studii cinematografice cele patru regizoare – Laia Alabart, Alba Cros, Laura Rius și Marta Verheyen – și spune povestea unui rit de trecere de la liceu spre universitate a patru tinere: Elena Martín, Carla Linares, Marta Cañas și Victòria Serra. E un film bine susținut de scenarii, în care timpii morți ai adolescenței, conversațiile neîncheiate, dorința de a fi împreună conturează o nouă etapă de viață.
Pe 12 noiembrie urmează filmul „Smochinul”, regia Ana Murugarren, o recuperare a memoriei istorice, a Războiului Civil Spaniol, făcută de către o tânără regizoare, lucru puțin obișnuit. Filmul îmbină mai multe genuri cinematografice pentru a povesti o istorie în care se întâlnesc mai multe posibilități de a explica trauma și împărțirea lumii în învingători și învinși. A fost considerat a fi o comedie neagră cu accente fantastice. Scenariul se bazează pe romanul „La higuera (Smochinul)” al scriitorului spaniol Ramiro Pinilla.
Documentarul „Esquece Monelos”, regia Angeles Huerta, pe care puteți să-l vizionați pe 19 noiembrie, vorbește despre reforme urbanistice. Autoarea încearcă să refacă o hartă emoțională personală în momentul în care tatăl ei se îmbolnăvește de Alzheimer, pornind de la viața îngropată a râului care traversează, totuși, istoria și memoria orașului. Secolul XX apare astfel ca un corp care străbate orașul, ascunzând trecutul sau reinventându-l.
Pe 27 noiembrie, putem vedea „Dancing Beethoven”, regia Arantxa Aguirre. Este film documentar realizat de o cineastă consacrată în care protagonistul este dansul, locul de expresie și de căutare a esenței procesului creativ. Elaborând o nouă versiune a coregrafiei lui Maurice Béjart la Simfonia a Noua de Beethoven, o tânără dansatoare, fiica celor doi responsabili ai Fundației Béjart Ballet din Lausanne, devine firul conductor, prin intermediul propriei corporalități, al descoperirii propriei sensibilități și al realei umanități.