Inscrisa intr-un gen practicat de scriitorul Bogdan Ficeac cu predilectie la inceputurile carierei sale, si anume science fiction-ul, piesa radiofonica „Oameni de rezerva” propune ascultatorilor o interesanta dezbatere legata de posibilitatile stiintei de a multiplica fiintele umane.
Din textul dens (in genul propus, dialogul este esential pentru a materializa intentiile auctoriale) apar conflicte si complicitati, momente de tensiune si drame, suspans si sugestii ritualice.
Bazata pe tema atat de controversata a clonarii umane, piesa nu ocoleste motivele bancilor de organe si invaziei posibile a unor mutanti in societatea crezuta sau considerata normala. Avem de-a face cu „sintetizatoare de geniu”, cu „retrovirusi”, cu „experimente decisive”, cu „dubluri” si cautari mai mult sau mai putin disperate ale „elixirului tineretii”. Nu lipsesc, de asemenea, conflictele la nivel inalt, o geografie specifica genului (insula izolata, cu un institut de cercetari secrete, aflat la poalele unui munte misterios), cu masuri sofisticate de securitate, menite sa conserve descoperirile celor claustrati.
Autorul este apropiat de intrebarile legate de moralitatea stiintelor de varf, de gradul de libertate a omului in abordarea „ultimelor granite”. Moralismul sau nu este didactic, ba chiar are o oarecare doza de umor, tezele materializandu-se firesc in dramele umane evocate, a caror tensiune este sugerata cu finete in final, cand personajele definitorii isi dau jos mastile.
Gen dificil, teatrul radiofonic impune dialogurilor o serie de redundante menite a incita fantezia spectatorului din fata aparatului de radio. In „Oameni de rezerva”, aceasta componenta se manifesta firesc, cu exceptia unei coloane sonore excesive, ce dubleaza uneori nemotivat o atmosfera sumbra. Victor Rebengiuc, Stefan Sileanu, Claudiu Bleont sunt cativa dintre interpretii marcanti ai recentei premiere gazduite de Radio Romania Actualitati, care a avut recent si o auditie cu public la Sala Majestic. De salutat initiativa Directiei Teatru-Divertisment a Societatii Romane de Radiodifuziune de a diversifica genurile teatrului radiofonic cu texte incitante, in genuri de mare audienta. Ii mai notez pe cativa dintre „complicii” premierei comentate: Bogdan Caragea, Romeo Stavar, Eugen Cristian Motriuc, Violeta Berbiuc (interpreti), Irina Soare (redactor), Monica Wilhelm (regia de montaj), Mihnea Chelaru (regia muzicala), Camelia Stanescu (dramatizarea) si Vasile Manta (regia artistica).