Nicolae Ceausescu intenţiona în 1989 să construiască o insulă artificială în Portul Constanta. In ultimii ani au existat zvonuri despre reluarea proiectului. Studiile de fezabilitate solicitate în 2009 de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta au arătat că pentru realizarea insulei artificiale este nevoie de o investiţie de 252 milioane euro. Proiectul presupunea construirea a două moluri (ansamblu de dane), a unui perimetru fluvio-maritim si a unui pod metalic. Aici ar fi urmat să fie fost descărcate barjele fluviale şi ar fi fost încărcate navele maritime de mare capacitate.
Citeste si Insula artificiala a lui Ceausescu, fezabila astazi
Businessinsider.com a realizat un top al celor mai spectaculoase insule artificiale din lume.
Insula Thilafushi, secretul murdar din Maldive
Arhipelagul Maldive este un paradis tropical situat în Oceanul Indian, cu plaje de nisip curate şi apă cristalină. Insula Thilafushi este exact opusul. Este cea mai mare insulă artificială din lume construită în spacial din deseuri. Insula artificială Thilafushi – cu o lungime iniţială de 7 kilometri şi o lăţime de doar 200 de metri – a fost construită în 1990 pentru rezolvarea problemelor legate de deşeurile provenite din capitala insulelor Maldive, Male. În prezent, cantităţile de gunoi depozitat sunt atât de mari, încât insula a ajuns să crească cu un metru pe zi.
150 de muncitori din Bangladesh locuiesc pe insulă, ei ocupandu-se cu sortarea deşeurilor.
Aeroportul Internaţional Hong Kong
Aeroportul Internaţional Hong Kong a fost inaugurat în iulie 1998 pe insula artificială Chek Lap Kok. Construcţia acestui aeroport a durat şase ani şi a costat 20 de miliarde de dolari, suprafaţa de teren a Hong Kong-ului crescand astfel cu 1 la sută.
Pentru a fi construită aceasta insula artificială au fost sacrificate două insule din extremitatea vestică a teritoriului. Chek Lap Kok (cea care a dat ulterior denumirea locală a aeroportului) şi Lam Chau au fost bombardate şi aplatizate, iar materialul excedentar a fost folosit ca umplutură pentru a le uni. Insula creată urma să fie noua poartă aeriană.
Prin Aeroportul Internaţional Hong Kong au terecut în 2011 circa 53 de milioane de pasageri.
Kamfers Dam
Insula artificială Kamfers Dam de lângă Kimberley, Africa de Sud, este singura zonă unde păsările flamingo din Africa de Sud şi-au făcut cuiburi, şi una din cele şase locuri existente în toată lumea.
Peste 50.000 de flamingo, adică 50% din populaţia sud africană, şi-au făcut cuiburi la Kamfers Dam şi au produs 9.000 de pui pe o insulă în formă de S, creată special pentru ei în 2006.
Kaze nu To
Kaze nu To (Turnul de vânt) este o insulă artificială care se află în mijlocul Golfului Tokyo şi pe ea se află un „turn de ventilaţie pentru tunelul subacvatic al Autostrăzii Trans-Tokyo Bay.
Insula Peberholm
Insula artificială Peberholm a fost construită special pentru a se face trecerea din tunelul Drogden, construit sub nivelul mării, pe podul Oresund, care leagă Danemarca de Suedia, mai exact capitala Copenhaga de orasul Malmö. Lungă de peste 2 km şi lată de câteva sute de metri, nepopulată, Insula Peberholm aparţine Danemarcei.
Insula Peberholm a devenit o casă pentru numeroase specii de păsări.
Insula Spirală, Mexic
Artistul britanic Richard „Rishi” Sowa a proiectat si construit, în 1998, o insula artificială plutitoare din 300.000 de sticle de plastic, intitulata „Insula Spirala”.
Insula din materiale reciclate a fost distrusa in anul 2005, in urma trecerii prin regiune a uraganului Emily. Artistul nu renunţat la idee şi a construit o nouă insulă plutitoare din 100.000 de PET-uri, numită „Insula Spirala II”. Artistul a declarat că „insulele plutitoare pot reprezenta un habitat sustenabil pentru plante, animale şi oameni”, adăugând că ideea este aplicabilă şi în cazul zonelor cu inundaţii dese.
Insulele Uros
Tribul Uros trăieşte pe insule plutitoare din stuf situate pe Lacul Titicaca. Aceste insulele artificiale plutesc haotic în funcţie de direcţia şi intensitatea vântului.
Arhipelagul „Harta Lumii” din Dubai
„The World” („Lumea”) este un arhipelag artificial format din 300 de insule, fiecare cu o suprafata intre 14.000 mp si 42.000 mp. Arhipelagul artificial, care imită harta lumii, este o enclavă exclusiv pentru celebrităţi. Accesul se realizează cu elicopterul sau cu barca. Criza economică a atins şi aceste insule care se găsesc într-o stare proastă şi sunt în pericol sa fie înghiţite de apele Oceanului Indian.
Conceput ca o enclavă exclusiv pentru celebrităţi în anul 2003, acest paradis este accesibil numai pe calea aerului, sau cu barca.
Insula plutitoare de pe Mur
Artistul new yorkez Vito Acconci a creat insula plutitoare în formă de scoică pe râul Mur din Graz, Austria. În interiorul insulei a fost construită o cafenea, iar partea superioară poate fi folosită ca amfiteatru.
Insula Harbor, Seattle
Construită în 1909, Insula Harbor a fost odată cea mai mare insula artificială din lume. Insula area o suprafaţă de 395 de hectare şi au fost utilizaţi 24 de milioane de metri cubi de pământ. Insula este un port industrial.
Insula Odaiba
Odaiba este cea mai mare insula artificiala construita in Golful Tokyo. A fost construită în 1860 din considerente militare. În prezent, insula artificială a devenit unul dintre cele mai potrivite locuri pentru cumpărături şi pentru activităţi de relaxare din Tokyo.
Insula Umihotaru
Văzută din saţiu, insula Umihotaru arată ca o limbă de pământ care se întinde de-a lungul golfului Tokyo până în mijlocul apei. De acolo, maşinile intră într-un tunel care face legătura cu insula.
Insula Palm Jumeriah
Insula Palm Jumeriah din Dubai este cea mai mare insulă artificială din lume, avand la baza o investitie de 12 miliarde de dolari. Pentru construcţia insulei au fost folositi 94 de metri cubi de nisip şi 7 milioane de tone de rocă.
Insulele Amwaj
Insulele Amwaj din Bahrain au fost construite în 2006 printr-o investiţie de 1,5 miliarde de dolari. În plus, sunt singurele insule din zona unde străinii pot deţine teren. Casele sunt construite pe marginea oceanului şi sunt prevăzute cu docuri.