17 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialDatorită unei noi taxe de poluare, maşinile noi sunt mai scumpe

Datorită unei noi taxe de poluare, maşinile noi sunt mai scumpe

Adoptarea de către Guvern a unei noi grile de taxare a poluării vehiculelor duce inclusiv la scumpirea autoturismelor noi, Euro 5.

Taxa de poluare auto va fi majorată, din 2011, în medie cu 45-50% faţă de nivelul actual, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, a decis ieri Guvernul. Atât în forma nouă, cât şi în cea veche, taxa ia în considerare trei factori, respectiv cantitatea de emisii de dioxid de carbon, cilindreea motorului, standardul Euro al acestuia, precum şi vechimea vehiculului. Paradoxal, la vehicule comparabile ca motorizare, emisii de dioxid de carbon şi standard Euro, cu cât vehiculul este mai vechi, cu atât taxa este mai mică. În mod teoretic, un vehicul nou poate purta o taxă de poluare de până la 20 de ori mai mare faţă de unul vechi de 15 ani.

Argumentul prevederii cerute de către Comisia Europeană a fost că un vehicul vechi urmează să fie casat mai repede şi de aceea va polua în viitor mai puţin. Spre deosebire de vechea formă, în care vehiculele Euro 5 şi Euro 6 erau scutite, în noua formă nu plătesc taxa doar vehiculele hibride, nivelul de plată pentru Euro 6 urmând să fie stabilit după intrarea în vigoare a normei.

Taxa poate ajunge cât o maşină scumpă

Cea mai mare valoare a taxei de poluare pentru anul 2011 va fi de 30.432 euro, pentru înmatricularea unei maşini non-euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani. La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani, taxa va ajunge la 12.672 de euro, faţă de 10.240 de euro cât este în prezent.Proprietarii de maşini cu motor Euro 2, de 3,2 litri; vechi de 10 ani, vor plăti o taxă de înmatriculare de 19.584 euro, faţă de 17.408 euro în prezent.

Pentru un motor cu aceeaşi capacitate cilindrică, 3,2 litri, însă de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de înmatriculare va fi de 12.778 euro, faţă de 8.891 de euro cât se plăteşte în prezent. Pentru acelaşi motor şi acelaşi standard Euro 3, însă cu o vechime de şase ani, taxa ajunge la 11.748 euro, faţă de 8.174 euro. Înmatricularea unei maşini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmc, veche de un an, va fi taxată cu 787 euro, faţă de 380 de euro cât este în prezent. Aceeaşi motorizare, dar pentru o maşină veche de trei ani, implică plata unei taxe de 651 de euro, faţă de 315 cât este în prezent. În cazul unei motorizări Euro 4 de 2.000 de cmc, cu o vechime de doi ani, taxa va fi 2.742 de euro, faţă de 1.060 cât este în prezent.

Pentru o maşină nouă cu motor Euro 5 de 3.000 de centimetri cubi se va plăti o taxă de 1.133 de euro. Totodată, o motorizare Euro 5 de 1.100 de cmc, care în prezent este scutită de taxă, va fi taxată cu 50 euro în cazul unei maşini noi şi cu 40 de euro în cazul unui autoturism vechi de doi ani. Sunt scutite de la nivelul majorat al taxei autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării înainte de finele acestui an, pentru care s-a plătit integral valoarea maşinii sau s-a achitat un avans.

Samsarii de maşini desfiinţaţi

Creşterea taxei auto va desfiinţa industria cumpărării de autovehicule de pe piaţa UE în vederea comercializării acestora în România, spune Atilla Okany, director general Autovit. „Oricum piaţa este suficient de alimentată cu autoturisme second hand şi de aceea, la această categorie, preţurile nici nu vor creşte nici nu vor scădea”, spune el.

Cele mai citite

Fostul președinte Ion Iliescu, audiat acasă de procurori, în dosarul Mineriadei

O echipă de anchetatori de la Parchetul General a mers, vineri dimineaţa, la locuinţa lui Ion Iliescu, pentru a-l anunţa pe fostul preşedinte că...

Tichetele casnice: cum le pot folosi firmele și persoanele fizice

Sistemul de plată prin tichete a activităților casnice e funcțional și tocmai a fost modificat de Guvern printr-o ordonanță de urgență, deși acesta ar...

Soluții pentru protecția împotriva exploziilor de praf

În peisajul comercial de astăzi, asigurarea siguranței și securității este vitală, în special în ceea ce privește reducerea riscurilor asociate cu exploziile de praf....
Ultima oră
Pe aceeași temă