Suprataxarea benzinei şi motorinei, introdusă de Ponta, scoasă de Dragnea şi apoi reintrodusă de acelaşi Dragnea, ar putea avea efectul contrar celui scontat de autorităţi asupra bugetului statului.
Reintroducerea supraaccizei la carburanţi, care va intra în vigoare poimâine, pe 1 septembrie, este criticată la unison de transportatorii rutieri, care denunţă impunerea unei noi taxe în mijlocul anului, când toate companiile au bugetele făcute.
Mai mult, susţin aceştia, este posibil ca nici bugetul de stat să nu primească gura de oxigen pe care mizează guvernarea PSD pentru a acoperi găurile lăsate de majorarea iresponsabilă a cheltuielilor în sectorul bugetar, în principal cu salariile de la stat şi cu pensiile. „În condiţiile fiscale care vor exista de la 1 septembrie, va exista tentaţia de a aduce benzină şi motorină din import, pentru că aceasta nu mai este grevată de costurile legate de redevenţă. Supraacciza se va duce direct pe lanţul dintre producător, în speţă rafinărie, şi comerciant, adică staţiile de carburanţi. În atari condiţii, statul nu numai că nu va încasa mai mult în final, ci se va alege cu mai puţini bani”, a explicat pentru „România liberă“ Ion Lixandru, vicepreşedintele Asociaţiei Române de logistică.
El a opinat că, în loc de suprataxarea carburanţilor, ar fi fost de dorit menţinerea TVA la 20%, pentru că aşa povara fiscală ar fi fost distribuită uniform. Asta pentru că transportatorii nu vor putea mări tarifele în concordanţă cu scumpirea carburanţilor. „Tarifele de transport vor fi cele dictate de piaţă. Pe de altă parte, transportatorii se confruntă cu o uzură în creştere a vehiculelor care operează pe piaţa autohtonă, pentru că, mai ales după eliminarea timbrului de mediu, am început să importăm din nou second hand. Aşa se face că se duc cantităţi mari de valută direct către companii din străinătate, fără a mai câştiga şi firmele româneşti de leasing. Totodată, acest tip de dezvoltare va duce în viitor la nişte cheltuieli mai mari ale companiilor, care le vor diminua profiturile”, a mai spus Lixandru. El a criticat modul în care au fost mărite cheltuielile bugetare: “S-au aruncat bani în salarii care nu vin integral înapoi în economie”.
„O mărire de TVA ascunsă“
Supraacciza la carburanţi a fost criticată şi de patronul Eurolines România, Dragoş Anastasiu. „Acciza asta este o mărire de TVA ascunsă. Faptul că se introduce practic peste noapte reprezintă o lipsă de respect a autorităţilor faţă de companiile private. Orice mărire de impozite într-un moment în care economia duduie nu face bine”, a declarat Dragoș Anastasiu pentru „România liberă“.
Asemenea lui Lixandru, şi patronul Eurolines a criticat majorarea iresponsabilă a cheltuielilor guvernamentale. „Salariile trebuie să crească în conformitate cu productivitatea muncii, nu că aşa decide cineva. Nu cred că modul ăsta de a pune problema este benefic pentru economia românească”, a mai spus Anastasiu.