4.2 C
București
joi, 12 decembrie 2024
AcasăSpecialReîncep lucrările la centura de est a Bucureștiului. Șeful CNAIR promite că...

Reîncep lucrările la centura de est a Bucureștiului. Șeful CNAIR promite că în vara lui 2019 se va circula pe patru benzi

Compania de drumuri a primit 12 oferte pentru terminarea șantierului. Printre firmele doritoare se află și Delta ACM, care se află, în schimb, în întârziere pe un alt tronson al Centurii Bucureștiului.

Lucrările de lărgire la patru benzi a Șoselei de Centură, sectorul cuprins între DN2 și A2, ar putea începe în primăvara viitoare, iar termenul pentru finalizare este de 15 luni, așa că în vara lui 2019 ar trebui să fie gata, a declarat pentru „România liberă“ directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ștefan Ioniță.

„Proiectul tehnic există deja, iar exproprierile sunt făcute, avem terenurile, așa că lucrările pot începe la scurt timp după semnarea contractului, care ar putea avea loc în iarnă”, a promis Ștefan Ioniță. Lărgirea la patru benzi a acestui sector de 11,524 km din Șoseaua de Centură a fost abandonată de Tehnologica Radion, după ce patronul acestei firme, Teodor Berna, a avut probleme cu legea, iar societatea a intrat în insolvență.

 

Stadiu de doar 20%

 

În prezent, stadiul fizic al lucrărilor efectuate este apreciat la 20%, însă înainte de începerea organizării de șantier trebuie făcută o expertiză-tampon, a explicat șeful CNAIR, pentru a se vedea care este de fapt procentul. „În funcție de rezultatele acestei expertize, ne vom îndrepta cu pretenții financiare împotriva firmei Tehnologica Radion. Banii îi vom recupera din garanția de bună execuție depusă de constructor, în valoare de 18 milioane de lei”, a declarat Ștefan Ioniță.

Până la data-limită, care a fost joia trecută, 24 august, ora 16.00, nu mai puțin de 12 firme sau asocieri au depus oferte la CNAIR pentru realizarea acestui obiectiv de investiții.

Valoarea estimată pentru finalizarea lucrărilor este de puțin peste 339 milioane de lei fără TVA, echivalentul a aproximativ 75 milioane de euro. Contractul prevede execuția lucrărilor pentru modernizarea a 11,524 km din Centura rutieră a Capitalei, sectorul DN 2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), constând în principal în sporirea capacității de circulație de la două la patru benzi și în eliminarea unor intersecții la nivel prin construcția unor noduri rutiere, a unor pasaje noi, precum și prin reabilitarea pasajelor și a podurilor existente.

Pentru sectorul de Centură dintre DN2 și Autostrada Soarelui (A2), fosta CNADNR a semnat în 2012 contractul în valoare de 234,34 milioane de lei cu asocierea Tehnologica Radion – Consitrans – Pro Cons XXI SRL, care însă a fost reziliat la începutul lui 2015, după ce prima a intrat în insolvență.

Întârzieri
pe frontul de vest

 

Printre ofertele depuse pentru finalizarea lărgirii la patru benzi se află, în asociere cu alte două societăți de construcții, și cea a Delta ACM 93, firmă controlată de omul de afaceri Florea Diaconu, care înregistrează întârzieri la lucrările de pe un alt sector al Centurii Bucureștiului, între DN7 și A1 București–Pitești. Aici, contractul, în valoare de 197,8 milioane de lei, a fost semnat încă din 2011 cu asocierea Delta ACM 93 – Azvirt LLC – Maxdesign SRL, însă lucrările nu sunt gata nici acum, chiar dacă fostul șef al CNAIR Cătălin Homor promitea că se va putea circula pe patru -benzi de la finele anului trecut.

Acum, actualul director general al CNAIR, Ștefan Ioniță, spune că acest lucru va fi posibil la finele lunii în curs, adică peste câteva zile, cu excepția unei porțiuni care traversează un apeduct. Cât despre termenul final, Ioniță spune că acesta va fi sfârșitul anului în curs.

 

Adevărata soluție, inelul II

 

Chiar dacă și aceste două tronsoane ale Centurii Bucureștiului se vor lărgi, într-un final, la patru benzi, adevărata soluție rămâne construcția inelului II al centurii, explică șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Este vorba de o altă șosea de centură, exterioară celei existente, iar pentru partea de sud CNAIR a primit deja acceptul de finanțare din partea Comisiei Europene.

„La sud am reușit să convingem, iar acum vreau să dăm drumul și pe nord. Aici, exproprierile vor avea un impact mai mare în costul investiției, dar nici prețurile terenurilor nu mai sunt ce au fost odată. Dacă pe partea de sud avem un maxim de 50 de euro/mp, în nord el va fi de 80-90 de euro/mp”, a mai declarat Ioniță pentru „România liberă“.   

 

Așteaptă să vadă ce face CFR cu centura feroviară

C

hiar dacă este gestionat de CFR SA, compania națională care se ocupă cu infrastructura feroviară din România, proiectul introducerii de trenuri de călători pe centura feroviară a Bucureștiului include și o contribuție a CNAIR.

Pentru ca proiectul să fie operațional în totalitate, compania de drumuri trebuie să proiecteze și să construiască pasarele în dreptul punctelor de oprire ale trenurilor, așa încât pasagerii să nu traverseze centura rutieră printre tiruri. „Suntem în strânsă corelare cu cei de la CFR. Nu are sens să începem noi să construim pasarelele, înainte ca ei să construiască peroanele. O pasarelă se poate construi în mai puțin de șase luni de zile”, a declarat Ștefan Ioniță.

Proiectul se întinde pe 30 de kilometri, cu 16 stații, din care șapte există deja. Pentru a se evita timpul pierdut cu licitaţiile și inevitabilele contestaţii, pe acest traseu urmau să fie făcute de către CFR SA investiţii în regie proprie, pentru eliminarea unor restricţii de viteză și pentru amenajarea noilor puncte de oprire.

Proiectul nici nu costă mult – în total, aproximativ 200.000 de euro – și el le-ar fi util atât celor din localităţile limitrofe Bucureştiului, cum ar fi Jilava, Măgurele, Bragadiru, Chiajna sau Pantelimon, cât şi corporatiştilor din Pipera şi Băneasa.

Deocamdată, însă, lucrurile trenează. „Ne-am împotmolit în cooperarea cu autoritățile locale. Noi am făcut proiectele, dar primăriile ne-au cerut documentația de refacere a PUZ (Planul Urbanistic Zonal – n.red.). Noi nu avem specialiști în elaborarea de PUZ, așa că trebuie să facem o licitație în acest sens la nivelul Regionalei București. Stăm cu materialele luate, pentru că nu putem construi fără autorizație“, declara recent pentru „România liberă“ directorul general al CFR SA, Marius Chiper (foto).

Citește ziarul integral în format .PDF aici !

Cele mai citite

Șeful spionajului turc a ajuns la Damasc

Şeful serviciilor de informaţii turce, Ibrahim Kalin, s-a deplasat joi în capitala siriană Damasc, la câteva zile după prăbuşirea regimului lui Bashar al-Assad, potrivit...

România, țara numerarului: de la bancomate puține la banii „de la saltea”

Utilizarea numerarului rămâne o componentă esențială a economiei României, în ciuda avansului digitalizării Conform unei analize a Băncii Naționale a României, apetitul pentru cash al...

Un om de afaceri chinez, cunoscut sub numele de H6, nu mai are voie să intre în UK

Un om de afaceri chinez, cunoscut sub numele de H6, anu mai are voie să intre în Marea Britanie pe motive de securitate națională....
Ultima oră
Pe aceeași temă