Festivalul Serile Lipatti între dealuri argeșene - Zilele 2 și 3 septembrie

de COMUNICAT DE PRESA , 08 septembrie 2014

Festivalul de muzică de cameră de la Conacul Lipatti, de pe vechea moșie a Fundățenilor din comuna Leordeni, Argeș, denumit atât de sugestiv Serile Lipatti, a debutat cu o astfel de primă Seară în 2 septembrie cu pianista Ilinca Dumitrescu. Un recital în tente fragile, vaporoase, triste, dar și sclipitor de perlate a traversat în interpretarea Ilincăi Dumitrescu vremurile de la imitațiile delicate și vivacitățile napolitanului Domenico Scarlatti (patru Sonate), la gingășia și gravitatea mozartiană (Fantezia în re minor), la simplitatea provocatoare și avântul beethovenian (Bagatela Für Elise), trecând prin eroismul mazurcilor și lumea plutitoare a valsurilor lui Chopin, prin vâltoarea virtuozității Fanteziei-Impromptu op.66 a aceluiași copleșitor Chopin și mimând pianistic decorațiile florale din romantica piesă Arabeske de Schumann. Pianista propune publicului o a doua parte a recitalului cu un limbaj total diferit, limbajul și stilistica lumii moderne, în care România se integrează cu mari valori – audiem alături de Messiaen (Mierla negră), piese de Enescu (Mélodie și Carillon nocturne) și P. Constantinescu (Toccata). O sală plină până la refuz, terasa devine și ea loc de audiție, publicul sare în picioare entuziasmat, aplauzele sunt vii și îndelungi – iată imaginea festivalului Serile Lipatti, care a debutat în această a III-a ediție cu aplomb!

În mod excepțional festivalul, care are o ritmicitate în zilele de marți, propune pentru deschidere și un concert în ziua de miercuri, 3 septembrie cu Corala bărbătească ortodoxă Armonia, un cor cameral cu o extrem de bogată experiență de turnee în străinătate și în țară. În ultimii ani, ansamblul coral al Arhiepiscopiei Tomisului a fost încununat cu medalii de aur și argint la cele mai mari concursuri corale din lume.

Cum festivalul acordă un spațiu special începuturilor de carieră interpretativă, seara a debutat tot pe linia literaturii pentru pian cu două suite din două lumi total diferite (Partita nr. 2 în do minor de Bach și Trois Burlesques de Bartók) interpretate de un tânăr pianist, Cătălin Răducanu, student al renumitului pianist Viniciu Moroianu. Interpretarea lui Răducanu, un profund, dar și un agil mânuitor al pianului, a fost minuțioasă, concentrată și cu o putere de comunicare ieșită din comun.

Corala bărbătească a continuat pe linia excelenței, ba chiar a supralicitat. După Metania lui T. Gheorghe, pe versuri de R. Gyr programul a continuat cu o piesă din repertoriul bisericesc rus, un Sanctus de austriacul Silcher, piese de Bruckner, de Sibelius, o cântare rusească din Postul mare (Da ispravitsa de Cesnokov) și cu o variantă corală a Psalmul 121, lucrare a unui compozitor contemporan elvețian (O ma joie de Corboz). În cea de a doua parte folclorul românesc a fost personajul principal (Alei, Codrulei de Lungu, Suita corală de Nireșteanu, o Doină cu ison modal, Divertisment staccato de Runcu și o ultimă piesă de Lungu – Să trăiască România). După fiecare piesă publicul nu a contenit cu aplauze, soliștii Alexandru Chiriac și Iulian Coman au fost remarcabili –, iar tânărul și talentatul dirijor Iulian Dumitru a răspuns cu multă generozitate cerințelor publicului printr-un șir de bis-uri explozive.

Comentarii

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design