18 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialRISE Project dezăluie cum a fost parazitat Portul Constanța. Chirii secrete și...

RISE Project dezăluie cum a fost parazitat Portul Constanța. Chirii secrete și subevaluate pentru anumite firme. Ministrul Iordache ar fi semnat un proiect foarte important, fără să-l citească

Portul Constanța și firmele care își au activitatea acolo este subiectul ultimei investigații făcută de Rise Project. Jurnaliștii au investigat banii care se scot din chiriile secrete și au descoperit că situația a fost anchetată de deputați, care tot ai au aprobat prelungirea contractelor cu operatorii portuari. Chiriile subevaluate de zece ori vor fi menținute încă un decenie grație unei legi votate în noiembrie, mai arată jurnaliștii.

Portul Constanța este un loc blocat pentru operatorii care vor să închirieze suprafețe. Acest lucru este spus chiar de către fostul deputat liberal, Mircea Toader. Tot el este și cel ce a promovat anul trecut un proiect de lege care îi fac pe actualii operatori, pentru încă un deceniu, stăpânii portului din Constanța.

Mircea Toader a fost parlamentar timp de 12 ani, da el nu a mai candidat pentru un nou mandat. Motivul este faptul că tot el a propus înființarea unui Consiliu de Supraveghere, subordonat Consiliului Concurenței, din care speră să facă parte el însuși, susțin jurnaliștii de la Rise.

Respins în Senat, proiectul său a fost aprobat în noiembrie 2016 de Camera Deputaților – forul decizional. Legea a fost contestată de Guvern la Curtea Constituțională, astfel că promulgarea ei s-a amânat.

“Proiectul va fi promulgat în termen de maxim zece zile de la decizia Curții, în cazul în care va fi confirmată constituționalitatea legii”, a răspuns Administrația Prezidențială.

Beneficiarii acestei legi ar fi șapte operatori portuari care, practic, ar controla ieșirea la mare. Trei dintre ei ar avea în acționariat firme înregistrate în offshore, unde își optimizează fiscal activitatea. Peste 200 de hectare- dane, spațiu de depozitare și infrastructură- sunt controlate de cei șapte operatori. Asta, din moment ce portul se întinde pe 1.300 de hectare pe uscat și pe aproape 2.600 pe mare, iar sute de companii își desfășoară activitatea aici.

Iată firmele care ar plăti chirii subevaluate în Portul Constanța.

Comvex, Oil Terminal, Socep, DB Schenker, MinMetal, Umex și Decirom.

Lista firmelor care ar avea chirii preferențiale în Portul Constanța / Foto: Rise Project


Toate acestea ar avea, potrivit celor spuse de jurnaliștii de la Rise Project, suprafețe închiriate în Portul Constanța la prețuri de până la zece ori mai mici decât media normală.

În media, chiria se situează la cinci eurocenți pe metrul pătrat, tarife stabilite în contracte vechi, parafate încă de la începutul anilor ’90.

„De exemplu, compania Comvex funcționează pe 70 de hectare, dar nu plătește chirie, ci doar un tarif pentru utilizarea domeniului portuar, mai simplu spus prețul utilităților furnizate de port. O confirmă chiar Viorel Panait, președintele companiei. Nivelul mediu al tarifului plătit de Comvex este de 0,05 euro/metru pătrat, mai mic de zece ori decât o chirie medie în zona Constanței.

În total, Comvex plătește 35 mii de euro/lună pentru utilizarea celor 70 de hectare din port, cam cât chiria unui teren de 40 de ori mai mic dintr-o zonă mai puțin importantă”, scrie Rise Project în investigația denumită “Chiriile secrete din Portul Constanța.

Contractele din Portul Constanța au fost analizate în 2015 chiar de parlamentari. Camera Deputaților a cerut atunci o anchetă în port, cu un scop clar: verificarea legalității încheierii contractelor de închiriere și subconcesionare, precum și a clauzelor de performanță stabilite de compania națională cu operatorii portuari. Ancheta a fost făcută de comisia de transporturi, al cărei vicepreședinte era atunci chiar Mircea Toader, inițiatorul noii legi”, mai scriu jurnaliștii.

Raportul comisiei parlamentare arată că administrația portului a încheiat contracte discriminatorii pe perioade diferite, iar unele dintre ele provoacă încă pierderi companiei naționale.

Consiliul de Supraveghere propus de Mircea Toader va avea dreptul de a stabili taxele, criteriile de performanță, sancțiunile și orice alte taxe sau condiții care vor reglementa chiriile din port.

Rise Project mai arată că în proiectul inițial, operatorii erau obligați să facă anual investiții de 300 de euro pentru fiecare metru pătrat. Această cutumă ar fi fost pusă pentru ca ei să-și păstreze chiriile preferențiale, mai arată jurnaliștii. În forma finală a legii, cea aprobată de Parlament, condiția a dispărut.

Mai multe detalii despre investigația “Chiriile secrete din Portul Constanța” puteți citi aici:

Chiriile secrete din Portul Constanța

 

 

Cele mai citite

O rețea vietnameză de trafic de migranți, care cerea între 15.000 și 18.000 euro de migrant, a fost destructurată

O operațiune comună la care au participat autoritățile de aplicare a legii din Franța și Regatul Unit, cu sprijinul Europol, a dus la dezmembrarea...

Sorina Pintea, condamnată la închisoare

Sorina Pintea, fost ministru al Sănătăţii, a fost condamnată la 3 ani şi 6 luni cu executare, printr-o sentinţă pronunţată, astăzi, de Tribunalul Cluj."În...

Premieră mondială! Taxa pe care trebuie să o plătești dacă vrei să vizitezi Veneția

Veneția, una dintre cele mai frumoase și vizitate destinații din lume, se confruntă de mult timp cu provocări legate de turismul de masă, iar...
Ultima oră
Pe aceeași temă