O fabrică de piese metalice pentru avioanele Airbus a fost inaugurată la Ghimbav. EADS, gigantul aeronautic din care face parte unitatea de producţie, anunţă şi alte planuri mari pentru România, pe care o consideră o ţară-cheie pentru strategia sa europeană. EADS are deja un contract de peste 800 milioane de euro pentru securizarea frontierelor româneşti.
Premium AEROTEC, o filială a grupului european de aeronautică şi apărare EADS, a deschis la Ghimbav o fabrică de componente aeronautice, în urma unei investiţii de 40 milioane euro. Deşi a început producţia în decembrie, uzina a fost inaugurată abia ieri, când a fost finalizată cea de-a doua fază a construcţiei, în prezenţa premierului Emil Boc, a miniştrilor Ion Ariton şi Gheorghe Ialomiţianu şi a preşedintelui Consiliului de Administraţie al EADS, Louis Gallois. „România este extrem de importantă pentru obiectivele strategice ale EADS”, a spus acesta.
Fabrica de la Ghimbav a produs deja 250.000 de piese pentru avioane Airbus A320, A330 şi A380, iar capacitatea maximă urmează să ajungă la 1,3 milioane de piese pe an. Unitatea de producţie are acum 260 de angajaţi, iar numărul acestora se va dubla până la sfârşitul anului viitor.
Cele mai mari investiţii EADS, în România
Fabrica este construită în apropierea unui centru de mentenanţă pentru elicoptere al Eurocopter, o altă filială a gigantului aeronautic. „România este ţara în care EADS a investit cel mai mult, cu excepţia ţărilor de origine ale grupului (Franţa, Germania şi Spania, n.r.)”, a spus Gallois. În opinia sa, România este una dintre puţinele ţări din Europa Centrală şi de Est cu o industrie aerospaţială şi de apărare importantă. „De aceea România este o ţară-cheie pentru noi”, spune preşedintele EADS, anunţând noi planuri de extindere.
Grupul vrea să creeze aici un centru de excelenţă global pentru întreţinerea şi repararea aparatelor civile şi militare şi „să integreze Eurocopter România în lanţul global de aprovizionare al grupului”, a mai spus Gallois. Eurocopter România este deţinută în proporţie de 51% de EADS, iar restul de 49% este deţinut de IAR Ghimbav. „Un acord asupra acţionariatului Eurocopter România ar deschide drumul unei noi linii de asamblare”, a mai spus şeful EADS. Mai multe încercări de cumpărare a IAR
au eşuat în ultimii ani, aminteşte AFP.
Guvernul a alocat deja 4 milioane de euro din ajutorul de stat
Premierul Emil Boc a anunţat că Executivul va acorda investiţiei un ajutor de stat în valoare totală de 19 milioane de euro. „Guvernul este în grafic cu toate obligaţiile asumate în vederea acordării ajutorului de stat”, a spus el. Până acum au fost alocate 4-5 milioane de euro, potrivit premierului. El a precizat că ajutorul de stat a fost acordat în conformitate cu normele europene şi naţionale pentru investiţii de asemenea anvergură.
Colaborare veche şi controversată
Prin Eurocopter, EADS cooperează cu România încă din anii 1970. Contractele semnate de grupul european cu statul român nu au fost însă lipsite de scandaluri. EADS este concernul care a furnizat României un sistem complex de securizare a frontierelor sale, necesar integrării în spaţiul Schengen. Contractul în valoare de 650 milioane de euro, semnat in 2004, în ultimele luni ale Guvernului Năstase, a fost criticat pentru că a fost acordat fără licitaţie, după o selecţie de oferte. Mai mult, o parte din serviciile finanţate de statul român s-ar fi suprapus cu elemente ale sistemului finanţate din bani europeni.
În 2005, patru înalţi oficiali din MAI au ajuns în faţa procurorilor anticorupţie în acest caz. Între timp, contractul a fost renegociat de câteva ori, iar valoarea lui a crescut cu 200 milioane de euro.