NFT-urile din lumea Blockchainului au explodat în anul 2021, chiar dacă conceptul a fost lansat încă din anul 2015. Astăzi, colecționarii plătesc chiar și milioane de dolari pentru a deține o proprietate digitală unică.
Inițialele NFT vin de la non-fungible token. Jetoanele non-fungibile sunt unice și nu pot fi reproduse în Blockchain. Acestea pot forma obiectul unui bun digital unica sau al unei obligații, ca de exemplu o creație artistică sau o proprietate. Deținerea token-ului este o dovadă care îi dă posesorului acces la o valoare digitală.
CryptoPunks reprezintă cele mai celebre și valoroase piese de colecție de artă criptografică din lume. Este vorba de o colecție de 10.000 de „chipuri” virtuale pixelate.
Acestea au fost printre primele NFT-uri lansate, la începutul lunii iunie din anul 2017, de către Matt Hall și John Watkinson, de la studioul american Larva Labs, din New York.
Cele mai scumpe exemplare vândute până acum sunt:
- CryptoPunk 7523 (singurul chip care poartă o mască chirurgicală) – $11.7 milioane
- CryptoPunk 3100 – $7.58 milioane
- CryptoPunk 7804 – $7.57 milioane
- CryptoPunk 2140 – $5.6 milioane
- CryptoPunk 5217 – $5.4 milioane
Goană după CryptoPunks a atras atenția multor tipuri de persoane și companii, de la celebrul rapper și om de afaceri american Jay-Z și până la gigantul industriei financiare VISA, care consideră că NTF-urile „vor juca un rol important în viitorul vânzărilor cu amănuntul, social media, divertisment și comerț în general”.
Dacă în luna aprilie, cel mai scump exponat costa 30,000 de dolari, la sfârșitul lunii august, cel mai ieftin exemplar costa 300.000 de dolari. Tot la sfârșitul lunii trecute, vânzările all-time ale CryptoPunks au depășit pragul de 1 miliard de dolari.
În prezent, deținerea unui NFT din colecția CryptoPunks reprezintă mai mult decât o simplă investiție în artă digitală. Pentru mulți deținători, CryptoPunks este un vot de încredere. Raționamentul este simplu: o persoană care își permite să țină blocată o sumă uriașă de bani într-o imagine JPEG unică, are astfel ocazia de a-și valida statutul, inițiativele și proiectele, într-o manieră cât se poate de transparentă.
Un al proiect NFT în trend este Bored Ape Yacht Club (BAYC). Această colecție de imagini cu chipuri de maimuțe poate fi considerată ca fiind al doilea tren, pentru persoanele care au ratat ocazia de a cumpăra CryptoPunks.
Cel mai celebru deținător al unui BAYC este vedeta NBA Stephen Curry, care a cumpărat NFT-ul Bored Ape #7990 în schimbul sumei de $180.000, la sfârșitul lunii august – o sumă infimă în comparație cu cele mai valoroase NTF-uri BAYC, care au fost vândute cu peste $2 milioane.
Josh Hart, un alt baschetbalist din NBA, care deține cel mai bine vândut NFT din colecția CryptoPunks, s-a alăturat clublui BAYC; acestora li se alătură și alți sportivi de top din SUA.
La începutul lunii septembrie, o colecție de 101 NFT-uri BAYC au fost vândute în schimbul sumei de $24.4 milioane, în urma unei licitații organizate de Sotheby’s.
O altă colecție extrem de populară este World of Women, care conține tot 10.000 de NFT-uri, a cărei creatoare este Yam Karkai. Acestea sunt extrem de populare în rândul femeilor influente, având la bază inițiative care sprijină protejarea femeilor. Deținătorii acestor 3 NFT-uri se pot încadra în trei cluburi, în care se oferă beneficii pe termen lung.
Celebrul antreprenor și influencer Gary Vee, investitor în Facebook și Coinbase, este unul dintre susținătorii acestui proiect, despre care a spus că „este pentru toți cei care au bugete mai mici, dar doresc să învețe #nfts”, prin intermediul unui clip postat pe contul său de Instagram, care are nu mai puțin de 9.2 milioane de urmăritori.
Comunitatea World of Women NFT a descoperit numeroase asemănări izbitoare între persoanele din colecție și diverse vedete, precum Lady Gaga, Lupita Nyongo sau Ali Wong.
În acest context, apărut o modă prin care femeile influente din toată lumea caută să-și găsească „avatarul” asemănător în lumea NFT-urile. De exemplu, rapperul Ja Rule a cumpărat un World of Women NFT care seamănă cu fiica sa, Brittney.
OpenSea, cea mai mare și populară piață a NFT-urilor, a înregistrat tranzacții în valoare de $3.4 miliarde în luna august a anului 2021, o cifră de peste 10 ori mai mare decât cea înregistrată în luna precedentă. Datele raportate de Dune Anayltics relevă interesul sporit pentru fenomenul NFT.
De ascensiunea tokenurilor non-fungibile poate profita oricine, nu numai investitorii cu bugete uriașe. Acest lucru a fost demonstrat cel mai bine de către Benyamin Ahmed, un puști de doar 12 ani din Londra, care fiind pasionat de programare, a lansat două colecții de NFT.
Prima, constând în 40 de exemplare, a căror tematică este legată de jocul său preferat, Minecraft, nu s-a bucurat de un succes uriaș, însă ce-a de-a doua, Weird Whales, din care fac parte 3,350 de balene pixelate, s-a vândut în mai puțin de 9 ore de la publicare. Benyamin a încasat 30 ETH în acea zi, echivalentul a peste $250.000 și peste 30 ETH, (aproximativ $100.000) din revânzarea acestora, întrucât creatorul obține 2.5% din fiecare revânzare a unui NFT.
Nu este de mirare că, atât pasionații de artă, cât și investitorii din zona criptomonedelor, stau cu ochii pe ultimele colecții de NFT-uri lansate în piață, în căutarea noilor „comori” ascunse. Ultimele tendințe arată o creștere a interesului față de colecțiile cu un număr mic de NFT-uri.
BudgetPunks este o colecție restrânsă, cu doar 100 de exemplare, care a reprodus cele mai importante chipuri din gama CryptoPunks, într-o manieră oarecum ironică, cu mai puțini pixeli. Scopul proiectului lansat în urmă cu o lună de zile este să le ofere ocazia noilor veniți să pătrundă în lumea NFT-urilor.
Întâmplător sau nu, Budget Punk #1, poartă o bandană având culorile de pe Drapelul României și este cel mai scump Budget Punk vândut până acum, pentru 0.1 ETH (aproximativ $328 de dolari). Deși item-urile din această colecție lansată în 28 august 2021 au deocamdată prețuri mici, volumul de tranzacționare din primele două săptămâni este promițător.
Budget Punks are potențialul de crește în popularitate, prin prisma faptului că are un număr de exemplare de 10 ori mai mic decât CryptoPunks, Bored Ape Yacht Club sau World of Women.
Deși există păreri care spun că aceste prime colecții de NFT vor fi surclasate de alte proiecte mărețe în următorii ani, având în vedere influența deținătorilor de CryptoPunks, BAYC și World of Women, este foarte posibil ca acestea să continue să crească în popularitate în următorul deceniu; deja se organizează super-petreceri în care sunt proiectate animații ale exponatelor BAYC.
În plus, odată cu cumpărarea NFT-ului, pe lângă faptul că deținătorul are drepturi depline de folosință asupra acestuia în piață, adresele ETH are wallet-urilor pot fi personalizate. Spre exemplu, Budweiser a achiziționat domeniul beer.eth în schimbul sumei de 30 ETH (aproximativ $100.000), dar și o rachetă NFT din colecția Tom Sachs Rocket Factory plătind 8 ETH. Specialiștii se așteptă ca multe alte branduri, artiști și alte persoane să se implice în acest fenomen.
Chiar dacă segmentul NFT-urilor și al criptomonedelor traversează o perioadă excelentă, este recomandat ca potențialii investitori să cerceteze cu atenție piața înainte de face investiții. Nu trebuie neglijată importanța de a deține un wallet 100% securizat. Dacă zona de criptomonede pare să fi ajuns la o oarecare maturitate, fenomenul NTF este abia la început, așa că avem de a face cu volatilitate uriașă.