Social-democratii si sponsorii lor au pus la bataie aproape 3 milioane de euro pentru campania lui Mircea Geoana, dar sunt convinsi ca suma va creste pana la alegeri. Democrat-liberalii nu au o situatie clara, dar cifrele ajung la doua milioane de euro; liberalii sustin ca bugetul
este "confidential".
In plina criza economica, partidele si sustinatorii aspirantilor la Cotroceni sunt nevoiti sa gaseasca resurse financiare uriase pentru o campanie despre care spera ca va fi cat mai convingatoare. Afisele, clipurile electorale, site-urile, consultanta politica, materialele promotionale, mitingurile si concertele sunt doar cateva dintre investitiile care trebuie acoperite de "armatele" din spatele candidatilor. "Cele mai scumpe sunt aparitiile in presa, adica reclame, clipuri, show-uri la TV, dar acestea sunt si cele mai eficiente, cu impactul cel mai bun la electorat", a declarat pentru Romania libera Aristide Roibu, trezorierul PSD. Potrivit acestuia, filialele partidului au strans pana la aceasta ora 12 milioane de lei, bani care merg in totalitate la bugetul de cheltuieli. Roibu spune insa ca, pana la finalul campaniei, se vor aduna "cu siguranta" cele 15 milioane de lei, suma maxima admisa de lege.
"Plafonul de cheltuieli este limitat, cel de venituri este nelimitat, dar trebuie sa ne incadram in termenii legali", adauga Roibu. Chiar daca legea limiteaza cheltuielile pe perioada campaniei, partidele reusesc sa "fenteze" legislatia, comandand afisele si materialele promotionale si inchiriind o buna parte din spatiile publicitare inainte de campanie. Aristide Roibu spune ca fiecare organizatie judeteana a avut o cota cu care trebuia sa contribuie, care difera de la o zona la alta, in functie de mai multi factori. "Ar fi fost absurd sa cerem in Harghita la fel de multi bani ca la Constanta, spre exemplu. S-a tinut cont de forta pe care o reprezinta fiecare judet in parte", adauga trezorierul PSD. Din bugetul de cheltuieli, PSD va aloca 15% pentru consultanta, 35- 40% pentru publicitate in presa si 30% pentru afisaj si panotaj. Adversarii de la PDL par mai retinuti, bugetul de cheltuieli ridicandu-se in acest moment la maximum 8 milioane de lei, afirma Ioan Ivascu, trezorierul partidului.
"Deocamdata, se definitiveaza aceste aspecte. E o dinamica pe care nu poti s-o prevezi de la inceput. La final, se va trage linie, dar cu siguranta ne vom incadra in limitele legii", adauga Ivascu. Daca PSD si PDL au schitat un buget in prima saptamana de campanie, la PNL lucrurile de natura financiara sunt "confidentiale". Cel putin asta sustine trezorierul Daniel Chitoiu, care crede ca este "prea devreme" sa putem vorbi despre buget, intrucat inca se mai strang bani din donatii. De altfel, liberalii au demarat o campanie de stangere de fonduri prin SMS si internet pentru candidatul Crin Antonescu, care anunta recent ca va refuza sa primeasca bani de la oamenii de afaceri.