» Un teren de 9 hectare cuprins intre Gara de Est si Halta 23 August ar putea deveni parc municipal, printr-un proiect initiat de Primaria Sectorului 2.
» Procesul de reamenajare vizeaza si transformarea cladirii Garii de Est – incadrata ca monument istoric – in Muzeu al Cailor Ferate Romane.
Un important nod comercial si de calatori inainte de Revolutie, Gara de Est nu mai reprezinta la ora actuala decat o sursa de zgomot, mizerie si poluare fonica pentru locuitorii din zona. Daca in urma cu 20 de ani aici soseau zilnic zeci de mii de salariati care lucrau la intreprinderile invecinate, in prezent gara nu mai este strabatuta decat de doua-trei trenuri pe zi, si acelea mai mult goale. Tocmai din acest motiv Primaria Sectorului 2 a demarat un proiect de "Reconversie functionala a Garii de Est", care prevede atat amenajarea unui parc municipal pe un teren de circa 9 hectare, cat si transformarea cladirii propriu-zise a garii in Muzeu al Cailor Ferate Romane.
"In perioada de dinainte de revolutie Gara de Est isi gasea pe deplin justificarea, daca avem in vedere faptul ca numai Intreprinderea Aversa avea 4.500 de muncitori, iar cea de Mecanica Fina inca 5-6.000 de salariati. Cei mai multi dintre acestia faceau naveta din sate si comune aflate la periferia Capitalei, tocmai de aceea linia ferata era deosebit de utila. In prezent, insa, Aversa mai are doar 900 de salariati, Mecanica Fina – cateva sute, ca sa nu mai vorbim de santierele de blocuri, care s-au redus in mod semnificativ. Ca atare, prezenta garii nu mai are absolut nici un sens, ca sa nu mai vorbim de zgomotul si de mizeria produsa de navetisti, in marea majoritate betivi", ne-a declarat primarul Neculai Ontanu.
CFR amana proiectul de modernizare
In cartierul de langa Gara de Est traiesc circa 40.000 de suflete, care suporta zilnic poluarea fonica si olfactiva produsa de trecerea trenurilor de navetisti. Oamenii au facut numeroase apeluri la administratia locala, in care solicita transformarea zonei in zona de recreere. Terenul de 9 hectare este la ora actuala domeniu privat al Regiei Cailor Ferate, catre care edilul sectorului 2 a trimis si anul trecut, si in acest an solicitari pentru trecerea suprafetei in administrarea primariei – pentru a putea intra in proces de reamenajare. Raspunsul dat de regie pentru amanarea procedurilor de transmitere a terenului catre sectorul 2 se refera la existenta catorva contracte aflate inca in derulare.
» Bariera Baicului, eliminata
Reconversia functionala a Garii de Est este motivata insa si de faptul ca exploatarea respectivelor linii este total nerentabila pentru Regia Caile Ferate. Majoritatea navetistilor nu numai ca fac "blatul", dar si distrug garniturile de tren cu care circula. Mai mult, la bariera Baicului se formeaza zilnic cozi uriase de masini care asteapta si cate o jumatate de ora trecerea cate unui "tren-fantoma". Prin modernizarea zonei ar fi posibila si largirea sos. Baicului, ceea ce ar fluidiza traficul rutier in intreg cartierul Gara de Est.