» Guvernul Romaniei i-a pregatit o viata de huzur la Montreal viitorului reprezentant in conducerea Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (ICAO).
» Catalin Cotrut, directorul adjunct al Autoritatii Aeronautice Civile Romane, va avea un salariu aproape dublu fata de cel al ambasadorului roman la Ottawa. Sotia sa va primi, de asemenea, dublu fata de o sotie de ambasador. Alte facilitati: masina de lux, secretara, asigurari de sanatate si bani pentru inchirierea unei resedinte de nabab.
» Efortul intretinerii va fi suportat de Compania Aeroporturi Bucuresti, Autoritatea Aeronautica Civila si Romatsa, eterna vaca de muls a aviatiei. Nici una dintre acestea nu a putut sa ne justifice legalitatea cheltuirii acestor sume.
Hotararea de Guvern prin care se aproba finantarea trimiterii reprezentantului roman in conducerea ICAO iese cu mult din tiparele obisnuite, ba chiar si din cele clientelare. Guvernul a hotarat sa-l "trateze" pe Cotrut mai bine decat pe orice alt ambasador al Romaniei. Astfel, Cotrut urmeaza sa primeasca un salariu lunar de 6400 USD, cel mai mare dintre reprezentantii Romaniei la institutii internationale. Prin comparatie, ambasadorul roman la Ottawa, capitala Canadei, cel mai inalt reprezentant al statului roman, poate castiga, legal, mai putin de 3400 USD in fiecare luna. La randul ei, sotia lui Cotrut va castiga de doua ori mai mult decat o sotie de ambasador. Potrivit HG 837/1995, un ambasador are coeficient de ierarhizare 4,2 (cel mai mare posibil), aceasta insemnand ca primeste un salariu in valuta de 4,2 ori mai mare decat al personalului trimis in misiune permanenta cu functia de portar (800 USD in cazul Canadei). Altfel spus, guvernul a hotarat sa-i dea lui Cotrut un salariu corespunzator coeficientului de salarizare 8, care nu exista in legislatie. Coeficientul cel mai apropiat de statut era cel de 3,8, ne-au dezvaluit surse din cadrul MAE, corespunzator functiei de reprezentant diplomatico-militar pe langa organizatiile internationale. Pe cale de consecinta, indemnizatia pe care urmeaza sa o primeasca sotia lui Cotrut este si ea de doua ori mai mare decat maximul prevazut in legislatie. Hotararea Guvernului Tariceanu mai prevede si plata unei sume de 400 USD lunar drept indemnizatie pentru cei doi copii pe care i-ar putea avea reprezentantul Romaniei. Cum nominalizarea lui Cotrut este cunoscuta de mai bine de un an, iar Hotararea 590 a fost aprobata in sedinta de guvern din 13 iunie 2007, se vede treaba ca guvernantii au luat in calcul si copilul care urmeaza a se naste abia in aceste zile. ºPentru confortul alesului roman la Montreal "si-au dat mana" trei institutii – Compania Nationala "Aeroporturi Bucuresti", Romatsa (Regia Autonoma Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) si Autoritatea Aeronautica Civila, regia unde Cotrut este director adjunct.
Palate si masini de lux aprobate de guvern
Pe langa salariu, trimisul Romaniei va beneficia de 120.000 RON pe an (1,2 miliarde de lei vechi) pentru chiria locuintei din Montreal, echivalentul a 5000 dolari canadieni/luna. Suma este uriasa comparativ cu oferta imobiliara din Montreal. Un apartament de 140 metri patrati in Westmount, cel mai "cautat" cartier din Montreal, cu 5 camere si parcare in garajul imobilului si toate utilitatile (apa calda si incalzirea incluse in pret) costa numai 1580 dolari. Chiria unui alt apartament, de lux, cu 4 camere, chiar pe malul fluviului Saint Laurent, la 15 minute de centrul orasului, este de numai 2800 dolari, cu mult mai putin decat cei 5000 pusi la dispozitie.
Cat despre masina, cei 45.000 de dolari canadieni pusi la dispozitie prin hotararea de guvern sunt suficienti pentru una dintre masinile germane, considerate aproape un lux in Canada.
"Am aflat cat este chiria de la reprezentantul Ungariei"
Catalin Radu, director general al Directiei Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor, spune ca salariul lui Cotrut a putut fi stabilit atat de mare deoarece viitoarea sa functie si salariul nu erau prevazute in hotararea de guvern. "Astfel a fost posibil coeficientul de salariu 8, nu 4 cat era pentru un ambasador. Este si normal, este nevoie ca la un anumit nivel de reprezentare sa renuntam la prezente modeste", ne-a declarat Catalin Radu. El nu a putut sa ne explice de ce banii nu sunt platiti din bugetul Ministerului Transporturilor (cum prevede legea pentru unitatile trimitatoare) si care este baza legala pentru care sumele sunt suportate de celelalte regii si companii. Cat despre suma uriasa pentru plata chiriei de care va putea dispune Cotrut, explicatia lui Radu a fost hilara: "Atat ne-a spus reprezentantul Ungariei ca l-a costat chiria".
Doua milioane RON pentru trei ani
Alegerea reprezentantului Romaniei in conducerea ICAO este aproape sigura. Romania face parte din Grupul Tarilor Central-Europene al ICAO (Romania, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia) care isi desemneaza si sustin, prin rotatie, un candidat in conducere. Romania are sanse mari sa isi impuna candidatul, atat datorita sustinerii "aliatilor", cat si a concurentei relativ reduse: 16 candidati pentru 13 locuri in conducerea ICAO. Totalul cheltuielilor prevazute in hotararea de guvern se apropie de 2 milioane de RON (20 miliarde lei vechi).
Cotrut nu considera cheltuielile "exagerate"
Catalin Cotrut nu se considera "vinovat" de sumele ce-i vor fi puse la dispozitie daca Romania va obtine locul in conducere. "Un pilot castiga foarte bine, cum vreti sa accepte bani mai putini?", ne-a spus Catalin Cotrut. Tot el ne-a confirmat ca AACR ii va plati cele doua examene anuale pe simulator, obligatorii pentru mentinerea licentei de pilot. Cotrut a negat totodata ca ar fi picat, in prima faza, examenele pe simulatorul de zbor Airbus, la Toulouse si pe cel de Boeing, la Bruxelles.
Catalin Cotrut este in prezent director adjunct al Autoritatii Aeronautice dupa ce prezenta sa in functia de director general a fost insistent contestata de sindicatul din AACR (a fost schimbat). Este considerat de unii colegi un bun pilot in ciuda a doua incidente de zbor, unul la Roma, in 2003 (copilot), iar cel de-al doilea la Istanbul, anul trecut, amandoua soldandu-se cu depresurizarea avionului (trebuie mentionat ca raportul oficial ar fi consemnat defecte ale aeronavei, nu ale pilotului).