Clujeanca Doina Modola, cadru universitar, cunoscuta astazi ca unul dintre cei mai autorizati critici dramatici, prezenta activa la toate evenimentele teatrale, este prezenta din nou in librarii cu un nou volum din seria „Dramaturgia prozatorilor”, intitulat captivant „Seducatorul si umbrele”. Lucrarea a aparut la prestigioasa Editura „Casa Cartii de Stiinta” din Cluj-Napoca. Este o carte de o factura deosebita dedicata dramaturgiei lui Gib I. Mihaescu, scriitor interbelic care, intr-o anumita perioada de timp, adica imediat dupa 1818, si-a desfasurat activitatea literara si publicistica si in „capitala Ardealului”.
Ei bine, in acest volum, Doina Modola reia si pune sub lupa exigentei domniei sale opera dramatica a acestui scriitor foarte in voga in epoca, autorul unor romane apreciate, precum „Rusoaica” sau „Dona Alba, dar si a unor piese de teatru, apreciate la lectura de somitatile vremii, cu valva publicistica a anilor respectiv, insa de jucat pe scena a avut acest noroc, doar una: „Pavilionul cu umbre” (1926). Cu toate ca „Pavilionul” s-a bucurat de un succes deosebit, restul pieselor lui Gib Mihaescu – „Sfarsitul”, „Cofratii” etc. – n-au mai fost puse in scena niciodata, ceea ce l-a dezgustat si l-a facut sa abandoneze dramaturgia.
Doina Modola, autoarea unor volume de referinta precum „Dramaturgia romaneasca intre 1900-1918 (1983), „Actori pe scena lumii”(1990), „Lucian Blaga si teatrul. Insurgentul” (1999), „Riscurile avangardei” (2003), „Chipurile Traviatei”, doctor in filologie cu teza „Modalitati si forme in dramaturgia romaneasca” (1981), analizeaza cu scrupulozitate piesele lui Gib I. Mihaescu, mergand pe urmele personajelor sale carora le studiaza comportamentul scenic, dialogurile, le face o psihanaliza complexa.
Pe Gib I. Mihailescu, autoarea ni-l prezinta in culori extrem de vii care ni-l face simpatic si nou. „Oricum, in perspectiva timpului, se degaja din toate o natura sensibila, fragila, contradictorie, bovarica, un inadaptabil precoce, rebel si nesigur, rezistand totusi mult timp incercarilor familiei de a-l incadra intr-o disciplina traditionala si provinciala”, scrie Doina Modola. Sau: „Seducator el insusi, a fost fascinat in toata opera de mitul donjuanesc, din perspectiva caruia a furnizat un bestiar vesel si fara griji”.