De la o vreme, un spectacol la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiesti prezinta siguranta intalnirii cu teatrul de calitate. Amintim, de pilda, acel memorabil spectacol "Don Juan" in regia lui Laszlo Bocsárdi. De curand, regizorul Alexandru Dabija a propus un Cehov modern, contemporanul nostru, prin imbinarea celor doua piese intr-un act, "Nunta" si "Cerere in casatorie".
Regizorul Alexandru Dabija, cand opteaza pentru un text – fie al unui clasic, fie chiar un basm -, ambitioneaza, si reuseste, sa il "traduca" modern scenic, fara ostentatie, cu trimiteri ferme catre lumea de astazi. si-a ales acum, schita intr-un act "Nunta" si farsa, tot intr-un act, "Cerere in casatorie" de Cehov, dupa ce acelasi dramaturg i-a prilejuit, tot la Ploiesti, un impresionant spectacol "Trei surori". Fara sa forteze cu nimic o adaptare a textelor pentru un spectacol "coupé", regizorul a gasit inspirat calea "unificarii" celor doua scrieri cehoviene prin ideea atentionarii ironic asupra unui aspect, adeseori nelipsit din relatia barbat-femeie: interesul material al formarii unui cuplu.
Nunta Dansenkai are un substrat mercantil evident, ginerele vaneaza zestrea promisa miresei. Petrecerea la nunta cu pricina implica, prin viziunea lui Alexandru Dabija, si cererea in casatorie adresata Nataliei de catre Ivan, cand aceasta face ordine dupa ospatul nuntasilor. Si aici, intre cei doi tineri apare conflictul pragmatic al revendicarii unei proprietati, Poiana boilor. Astfel, se atentioneaza ca in spatele dragostei, poate exista mascat si un pret, "Pretul iubirii…", cum se intituleaza si spectacolul.
Interpretare atractiva
Scenografia lui Cosmin Ardeleanu sprijina admirabil viziunea regizorala, discret plasata in atmosfera zilelor noastre. Locul actiunii pare a fi o hala sau subsolul unui bloc. Spatiul este traversat de o teava uriasa de alimentare cu apa calda, din care mai ies, uneori, aburi. Decorul este astfel conceput, incat mai detine si un plan secund, delimitat prin geamuri opace, unele sparte poate din neglijenta sau pentru ca locul a fost parasit de cei ce il foloseau candva. Spectacolul lui Alexandru Dabija, si prin decor, obtine valente de film, petrecandu-se in diverse planuri. Prea multa imaginatie investita in ilustrarea teatrala sufoca insa in unele scene, ritmul reprezentarii unei povesti simple, cu o singura tinta precisa, atentionarea asupra "pretului iubirii".
Regizorul a imbogatit uneori prea mult ilustrarea scenica a unor situatii, fiecarui nuntas atent fiindu-i atribuite atitudini de comportament cu scopul de a ii desena ironic profilul social. Viziunea regizorala conceputa de Alexandru Dabija este consistenta in montajul teatral exceptional expus, numai ca are drept suport piese intr-un act, reduse ca amploare a scriiturii. Ca sa-si sustina conceptul, regizorul s-a axat pe o indrumare meticuloasa a interpretarii, reusind ca in fiecare rol, cel distribuit sa ofere o caracterizare remarcabila a personajului. In "Nunta", fiecarui personaj, regizorul ii detaseaza momentul sau de evidentiere. Prin toti participantii la nunta, regizorul urmareste sa scoata in evidenta, cu umor, efectele euforice dictate de petrecere, dar sa sublinieze cu subtilitate si nemultumirile personale ce ii framanta pe fiecare dintre ei. Comicul spumos e dublat de umorul amar, de ironie, chiar de accente satirice, bine plasate.
La transpunerea intentiilor regiei, intreaga distributie a raspuns meritoriu, fiind alcatuita din Alin Teglas, Florica Dinicu, Florentina Nastase, Tudor Smoleanu, Ilie Galea, Bogdan Farcas, Oxana Moravec, Dragos Campan, Karl Baker, Ioan Coman, Marian Despina si Cristina Moldoveanu. Rar se intalneste intr-o distributie numeroasa respectarea calitatii interpretarii, ca in "Nunta". In "Cerere in casatorie" distributia se rezuma doar la trei personaje. Regizorul transfera rolul tatalui Nataliei, in cel al unei mame autoritare, interpretata cu mult haz si credibilitate de Lucia stefanescu – Niculescu. Acest "transfer" isi gaseste rostul cuvenit in viziunea regizorului si prin interpretarea savuroasa a actritei. Excelenta este si Ada Simionica in Natalia, o perfecta urmasa a mamei. Tanara Natalia isi doreste un sot, dar isi apara cu ardoare si pamantul din Poiana boilor.
Ioan Coman in Ivan, cel venit sa solicite mana Nataliei, dezvolta cu umor, cu inventivitate si farmec, nuantat, efectele situatiilor prin care trece personajul sau.
Spectacolul e condus cu fermitate pe ideea de a sublinia latura mercantila a relatiei dintre un barbat si o femeie, este o comedie cu nuante amare despre lumea noastra, de astazi. Fara sa stirbeasca din continutul scrierii, "Pretul iubirii…" ne demonstreaza ca, totusi, Cehov ramane contemporanul nostru prin gandul expus in scrierile sale din secolul XIX. Sa speram ca si publicul bucurestean va avea prilejul sa vizioneze acest spectacol.