Adi Brezulianu are propria firmă de IT, Greensoft, și predă antreprenoriat la Universitatea din Iași. Toată aventura ce avea să-l ducă până în Arizona a început la un curs, unde le povestea studenților cum să devină antreprenori și le prezenta tema aplicațiilor pe mobil și pe social media. „Și s-a ridicat unul – își amintește Adi -, și mi-a zis-o în față: Bine, bine, am tot auzit pe mulți vorbind așa, frumos și curgător, dar dvs. ați făcut ceva practic pe social media? Și atunci am avut un declic – mi-am zis că, pe lângă aplicațiile corporate pe care le făceam până acum, iată o zonă pe care trebuie să găsesc o nevoie neacoperită și să calc și pe acel teritoriu“.
Și a găsit o nișă, definită scurt, dar atractiv pentru toată lumea: „going out for a drink“. Este cel mai comun mod de socializare, cel al barurilor, puburilor, cluburilor, iar cei de la EinDrink se gândeau să intre pe această nișă cu ceva chiar special.
Și cum mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește finanțare, deci nu e „cumpărată“ de cei care ar putea oferi fonduri, au început să construiască povestea. Povestea care să îi lanseze worldwide.
Au început cu o halbă inteligentă. Pe care au aruncat-o la coș
„Am discutat cu marii producători de bere și softdrinks – ne spune Adi Brezulianu – și am propus o halbă care, pe fund, avea instalat un sistem de senzori de temperatură, volum și accelerație, o halbă inteligentă și amuzantă, cu care, în crâșmă, să faci concursuri diverse cu prietenii pe cifrele date de senzori, care bea mai repede, care are berea mai rece, care bea mai mult și tot așa. Am numit aplicația EinDrink“.
Dar povestea a fost construită greșit încă de la început și nu a căzut în nici un fel pe necesitățile consumatorilor. Mergeau cu halba la târguri, la prezentări, unde cineva mai curajos le-a spus-o până la urmă foarte direct: Aruncați halba la coș! Băieții de la EinDrink erau în șoc: după 6 luni de muncă?
Marii producători de băuturi au marketingul propriu, sticlele au design special, paharele la fel – nu și-ar fi schimbat nimeni întreaga filosofie vizuală numai de dragul halbelor sau paharelor inteligente din Iași, România. „Ne atașasem de produs și nu mai vedeam defectele – era o lipsă de maturitate, îl vedeam ca pe copilul nostru – mi-a luat un an ca să înțeleg că trebuie să privesc produsul rece și lucid, fără nici o urmă de atașament“, spune Adi despre o greșeală frecventă în antreprenoriat.
În cele din urmă, cu ochii în lacrimi, au aruncat halba la coș.
Un speech al lui Obama și câteva întâlniri esențiale
După o discuție cu departamentul de marketing de la Coca-Cola, în care li s-a spus că drumul e corect, marketingul digital este în ascensiune, nișa e bine aleasă, dar să încerce să vină cu altceva, au găsit acel altceva: au luat „electronica“ din halbă și au trecut-o pe un element „removable“ – pe o brățară. Un efort de încă 6 luni.
Dispozitivul poate fi prins acum cu o brățară elastică de sticlă, halbă, pahar, de orice alt recipient pentru lichide. Avantajul e că nu mai ai nevoie să modifici produsul clientului.
Și de aici începe marea aventură: în iulie 2016 au fost selectați de către ambasada SUA din România pentru o „întâlnire“ cu Obama. Nu chiar față în față, dar destul de aproape: la Invest USA Summit pentru inovație – un
meeting anual la care au venit peste 2.000 de participanți din toată lumea. Obama a ținut un speech de deschidere în care toți cei prezenți erau invitați să deschidă firme de produse inovatoare pe pământ american, într-o relație
win-win.
După conferință, s-a trecut la partea practică și cei de la EinDrink din Iași au stat de vorbă, oricât au dorit, cu oricine au vrut – de la nivel de secretar, echivalentul american al miniștrilor, la guvernatori de state și primari. Scopul: fiecare își dorea să deschidă compania în statul lor, în orașul lor, și fiecare le prezenta o listă de facilități. EinDrink s-a decis în cele din urmă și are în plan acum să deschidă o companie în Arizona.
Drumul promovării trece pe la Hollywood
„Tot la Washington l-am întâlnit pe tipul de la Hollywood, o să-i zic Mister X deocamdată“, ne spune Adi misterios. Un jucător în zona de public relations din lumea actorilor de film. El a venit la o discuție cu românii, a văzut aplicația și a zis că are încredere în povestea lor și le-a povestit cum se face promovarea cu adevărat în State.
„Ne-a făcut o propunere de nerefuzat: Eu vă ajut să participați la un eveniment la Hollywood, la o petrecere cu actori de dinainte de premiile Emmy, organizată de mine, în care voi veți fi primadonele. În schimb, deveneam parteneri pe produs în limite ce vor fi negociate.“
Petrecerea a avut loc 3 luni mai târziu, au venit vedete de film, cei de la EinDrink stăteau primii în zona de primire pe covorul roșu (se întâmpla în Melrose Place) și făceau poze cu celebritățile la stand, cu brandul EinDrink în spate.
Actorii participă la astfel de evenimente, în care se amestecă inteligent endorsement-ul generat de Hollywood cu business-ul IT, în urma unui contract pe care impresarul lor îl are cu organizatorul evenimentului. O întâlnire fericită cu un personaj ancorat în relațiile din mediul de entertainment din Los Angeles îți poate garanta un boost de marketing pentru produsul tău pe care, altfel, nu l-ai atinge niciodată.
„Ajungi astfel la un anumit nivel de awareness – completează Adi Brezulianu. Discuțiile pe subiect au fost cam 15-20% din timp, am primit în schimb observații foarte interesante, am fost invitați și la o actriță acasă, am văzut Hollywoodul de dincolo de cortină.“
Acum sunt în perioada de redesign și se îndreaptă spre ceea ce User Experience spune că trebuie să fie acest produs. „O să o facem și refacem până povestea asta începe să zboare“.
Au patentat ideea în cele 28 de țări din Uniunea Europeană (UK este încă în UE) și acum se pregătesc și pentru brevetarea în SUA.
„Am strâns 50.000 de followeri pe twitter după «acțiunea Hollywood». Dar de aici și până la următoarea etapă, când actorul face download la aplicație și eventual o și recomandă, e o cale lungă. Mai lungă decât credeam“, ne zice Adi.
Ce face aplicația EinDrink în acest moment?
Face integrare de evenimente, în primul rând. În orice oraș ai fi (cu excepția Chinei) vezi evenimentele ce urmează să se întâmple pe o rază de 25-30 km în jurul tău în următoarele 2-3 luni. Sunt promovate evenimente care există deja pe mediile de socializare locală, evenimente care nu au capacitate mare de promovare. Culegerea și integrarea informațiilor se face prin crawling, în mod automat.
În fiecare loc, vezi și oamenii care se află în vecinătatea ta și care folosesc aceeași aplicație. Astfel, îi poți invita la un drink în următoarele 10-15 minute. Nu este o aplicație de dating, ci una de socializare. „Ne străduim să aplicăm strategia americană a lui keep it simple – încă suntem complicați și sofisticați –, dar ideea este să ajungem la conceptul «one click away». Vreau să văd un eveniment – one click / vreau să invit pe cineva – tot one click.“
Big data pentru producătorii de băuturi. Cât aștepți invitatul, folosești un QRcode de pe brățară și deschizi un joc în care îți pregătești propriul cocktail virtual. În acest fel, cei de la EinDrink vor să se asigure că respectivul client va rămâne în aplicație, prin acest tip de gamification, până sosește invitatul. Brățara cu QRcode-ul o va primi de la bar, oferită de un anumit producător de băuturi. Dacă atașezi brățară pe sticlă, – vezi temperatura băuturii, cât ai băut, de câte ori ai dus paharul la gură etc. – date foarte importante pentru producători pentru a defini profilul consumatorilor.
Avem, deci, utilizatorul – restaurantul – producătorul de băuturi. Se închide cercul, fiecare obține ceva.
„Suntem deja în discuții cu un alt partener întâlnit la Washington, pentru a crea și un EinDrink non-alcoolic, cu care să mergem în Orientul Mijlociu. Nici nu încape discuție, dacă vrem să însemnăm ceva, trebuie să fim globali“, spune Brezulianu și lasă deoparte din mână, pe masă, ca pe o amintire scumpă de familie, halba prototip, „aruncată la coș“ acum un an, cu care și-au început aventura.