Majoritatea emisiunilor tv au ajuns sa ignore necesitatea de informare a telespectatorilor si de promovare a valorilor. Se argumenteaza insistenta promovarii doar a celor cu notorietate, dar lipsiti de valoare pentru ca… "asa vrea publicul!", iar respectivii le aduc rating. Dar cine a format preferintele publicului? Televiziunile prin "rumegusul" oferit insistent!
Am urmarit duminica, la Realitatea TV in cadrul celei de a patra editii a proiectului plin de pretentii "Zece pentru Romania", episodul "Actorul si salbaticii". Erau discutate nominalizarile facute de public la categoria actori. Din nou s-a aratat ca acest proiect are o lipsa fundamentala la capitolul criterii, ignora criteriul valoric. Titlul dezbaterii, foarte bine ales, punea actorii – care sunt si vor fi intotdeauna valori culturale – in relatie cu o televiziune din randul celor multe canale tv pe care le avem, si pot fi considerate niste… "salbatici". Pe acesti "salbatici" nu-i intereseaza cultura, ci numai "ratingul". Cultura nu aduce audienta! Dezbaterea era superficial moderata de Mihai Tatulici. Domnia sa pentru documentare vizionase chiar si un spectacol la Nationalul bucurestean, "sapte dintr-o lovitura" care il entuziasmase. Daduse ordin ca spectacolul sa fie comentat pana si la anosta emisiune de zece minute "Cooltura". Dar cu o floare nu se face primavara! Moderatorul incerca sa argumenteze in fata invitatilor, actori si regizori, ca proiectul, cu eforturi mari investite, incearca sa constate si daca publicul e in contact cu valorile teatrului nostru. Publicul insa prefera pe cei ce au notorietate, care notorietate e data de televiziuni. Nimeni nu are pretentia ca televiziunile comerciale si cele de nisa precum Realitatea sa difuzeze spectacole de teatru. Ar trebui sa o faca postul public! Exista totusi pretentia ca jurnalele informative sa ofere si informatii culturale, sa anunte macar premierele teatrelor. Nici o televiziune nu e interesata insa de ele. Mihai Tatulici constata ca tinerii sai producatori de emisiuni nu sunt in stare sa nomina-lizeze numele unor mari actori. Pentru ca n-au auzit de ei nici la jurnalele informative ale postului si sunt preocupati doar de emisiuni politice! Moderatorul declara apoi, nonsalant: "stim foarte bine ca poporul nu e educat, nu e cultivat". Dar cine e de vina pentru aceste "lipsuri"? Oare televiziunile n-au nici o contributie? Nu televiziunile creeaza aura de notorietate a unora? "Televiziunea e rumegus", produce "rumegus", spunea tot moderatorul. Intr-adevar, "gura pacatosului, adevar graita"! Atata vreme cand un proiect ca "Zece pentru Romania" nu precizeaza ca nu valorile le cauta, ci doar persoanele cu notorietate din diferite domenii, castigata prin aparitii la televiziune, rezultatele cercetarii nu produc decat confuzie si jignesc valorile autentice. Editia "Actorul si salbaticii" a avut si un moment admirabil, prezentarea secventei din editia trecuta a "decernarii" "castigatorilor" notorietatii, cand publicul aplauda in picioare pe Gheorghe Dinica ajuns cu greu pe locul noua in "topul" celor "Zece". Publicul demonstra ca recepteaza valorile si le respecta, e drept, era vorba de o anume parte a sa, cea aflata la Ateneul Roman. Nominalizarile, nu numai la categoria actori, ci la toate, le face insa acel public manipulat de televiziunile care cultiva "rumegusul"!!
Penibilul la… superlativ
Migrarea unora de la o televiziune la alta a devenit un fapt obisnuit. A plecat de la postul public la Pro TV, Catalin Maruta, lasand un gol mare de audienta la TVR. A reusit ca la Pro TV cu emisiunea "Happy Hour" sa fie lider de audienta al spatiului 17.45 – 19.00. Emisiunea sa de divertisment are tinta, moderatorul plaseaza inteligent ironiile de rigoare, cand e cazul, invitatilor sai.
Ofticata pe succesul concurentei sale in ale ratingului, Antena 1 l-a primit cu bratele deschise pe Madalin Ionescu de la National TV, ce "modereaza" "Acces direct" (talkshow!), de la 17.00 la 19.00. Emisiunea e jalnica, poate fi alaturata cu usurinta productiilor "televiziunii garsoniera". Dar cum se zice prin popor "capra raioasa tine coada sus", si "Acces direct" se recomanda drept "o colectie de informatii necesare oricarui roman" sau ca ar difuza "cele mai importante stiri ale zilei". si care ar fi ele? "Cum sa cumperi romance pentru italieni", "o emisiune foarte educativa" despre prostitutie (fara nici o bulina de avertisment) sau "stirea zilei" cum o cere Ogica de nevasta venind calare in studio pe domnisoara X, ori ce mai face Simona Sensual ori Magda Ciumac etc. Aceasta emisiune de gang derulata intr-un studio cu public de aplaudaci, avand drept moderator un amarat ahtiat dupa audienta, e un "rumegus". CNA ar trebui insa sa atentioneze macar realizatorii ca e cazul sa renunte la recomandarea obraznica si mincinoasa, ca ar fi "o colectie de informatii necesare oricarui roman"!
"Rumegusuri" sunt pe toate canalele, dar mai apar, din cand, in cand, si unele initiative admirabile. De pilda, Realitatea TV a lansat o campanie de exceptie, "Romania prinde radacini" prin care doreste sa ne sensibilizeze ca natura trebuie protejata si sunt necesare impaduririle, dupa ce au fost devastate zeci de hectare de padure. Actiunea este de anvergura si speram sa dea rezultate, chiar daca multi savureaza, stand comod in fotoliu, numai "rumegusurile" televiziunilor!
ileana.lucaciu@romanialibera.ro