23.9 C
București
sâmbătă, 29 iunie 2024
AcasăSpecialTaxa de utilizare a drumurilor

Taxa de utilizare a drumurilor

Introducerea unei taxe de utilizare a drumurilor este o solutie pentru descongestionarea circulatiei din Capitala, conform studiului “Impulsionarea shimbarii: Cum utilizeaza factorii de decizie taxarea drumurilor pentru descongestionarea traficului”. Studiul a fost lansat ieri de Economist Intelligence Unit (EIU) si ofera mai multe solutii municipalitatii pentru imbunatatirea conditiilor de trafic.

In ultima vreme, a crescut interesul autoritatilor din mai multe tari pentru introducerea taxelor de utilizare a drumurilor publice ca modalitate de descongestionare a traficului. “Solutiile de taxare a drumurilor compenseaza in mod eficient costurile reale generate de congestionarea traficului pentru societate si costurile reale generate de conducerea automobilului, pentru utilizator”, a declarat Matthew Shinkman de la Economist Intelligence Unit. Acest gen de solutie, dupa cum considera specialistii, functioneaza mai eficient si mai rapid decat multe alte optiuni.
In aceasta vara s-a discutat intens, la un moment dat, despre oportunitatea introducerii unei taxe pentru cei care tranziteaza centrul Capitalei. Dupa ce soferii au protestat, nemultumiti de intentia primariei, Videanu a anuntat ca nu va introduce deocamdata aceasta taxa, dar ca se gandeste la implementarea ei pe viitor. Aceeasi opinie a exprimat-o ieri si directorul Directiei Transporturi din Primaria Capitalei, Gh. Udriste, care nu a putut oferi o data exacta de la care primaria va introduce o astfel de taxa. Udriste a explicat ca municipalitatea se concentreaza, in prezent, pe dezvoltarea infrastructurii si face investitii pentru modernizarea parcului RATB. Dupa ce aceste proiecte vor fi finalizate, municipalitatea va lua in calcul si posibilitatea introducerii unei taxe, asa cum recomanda studiul EIU.
Deocamdata taxa nu poate fi introdusa, din mai multe motive: scepticismul publicului, lipsa de trasee rutiere alternative, resursele financiare modeste si ingrijorarea generata de impactul pe care aplicarea taxei l-ar putea avea asupra dezvoltarii economice a centrului orasului.

Numarul proprietarilor de masini a crescut de cinci ori

Conform cercetarilor EIU, situatia din Bucuresti este dificila deoarece dezvoltarea economica rapida a dus la cresterea numarului de soferi si de masini. Numarul proprietarilor de autovehicule din Bucuresti a crescut de la aproximativ 200.000 in anul 1990 la aproape un milion in prezent. In acelasi timp, migratia demografica a familiilor care se muta in suburbii a generat o cerere tot mai accentuata pentru utilizarea drumurilor in momentele de varf din trafic, ceea ce a dus la crearea de blocaje masive.
Traficul s-a ingreunat de peste 10 ori in ultimii 17 ani, dupa cum a apreciat Gh. Udriste, care a remarcat ca sunt zile in care se circula bine si altele in care nu se poate explica de ce traficul este ingreunat. Udriste a declarat ca o mare parte din vina o poarta cei care nu respecta legea in circulatie, iar introducerea noului Cod Rutier ar putea rezolva o parte din probleme.
In ceea ce priveste descongestionarea circulatiei, Udriste a afirmat ca in Bucuresti nu se va ajunge niciodata in situatia de nu se mai circula bara la bara. Situatia din Bucuresti nu este unica, traficul fiind aglomerat si in alte capitale europene, cum ar fi Madridul.

Ce face primaria pentru imbunatatirea traficului

In ultimul timp, Primaria Capitalei a intocmit si va implementa mai multe proiecte al caror scop este descongestionarea circulatiei. Municipalitatea va aloca 150 milioane de euro pentru construirea a 10 noi pasaje rutiere si poduri pana in 2008 si alte 500 milioane de euro pentru modernizarea a aproximativ 2.000 de artere de circulatie. De asemenea, primaria va realiza, pe baza de parteneriat public-privat, 22 de parcari in zonele aglomerate ale orasului. Un alt proiect este cel referitor la introducerea unui sistem sofisticat de gestionare a traficului. Autoritatile doresc sa introduca reguli mai stricte referitoare la parcare si sa dezvolte actuala retea de metrou prin construirea a doua noi linii catre Aeroportul Henri Coanda si in cartierul Drumul Taberei. Pe viitor, se va infiinta o noua autoritate regionala de transport, care va simplifica procesul de luare a deciziilor si va inlesni conditiile de primire de fonduri externe pentru proiecte in infrastructura si transporturi.
Congestionarea traficului este o problema majora in centrul Bucurestiului, care pare sa se agraveze. Viteza medie de trafic in jurul Pietei Unirii a scazut de la 15 km/ora in 2000-2004 la 12 km/ora in 2005, conform unui studiu realizat de RATB.
Supraaglomerarea traficului in zonele urbane este o mare problema in Europa si este de asteptat ca situatia sa se inrautateasca pe viitor. Numarul de autoturisme a crescut de zece ori mai repede decat cel al populatiei, in ultimii 15 ani, in UE, iar expertii se asteapta sa creasca si mai mult in urmatorii 15 ani.

Cele mai citite

Congres USR: Partidul își alege astăzi un nou Birou Național și candidatul la alegerile prezidențiale

USR îşi alege astăzi noua conducere a partidului, dar şi candidatul la prezidenţiale. Delegații USR se reunesc, la București, pentru Congersul partidului unde își vor...
Ultima oră
Pe aceeași temă