0.2 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialTalente lasate de izbeliste

Talente lasate de izbeliste

Gala Tanarului Actor ramane singura "piata libera" a talentelor, singura manifestare
unde tinerii absolventi au prilejul impunerii personalitatii lor creatoare. Competitia a aratat insa ca majoritatii  tinerilor absolventi ai numeroaselor universitati cu sectii de actorie nu li s-a cizelat talentul si consolidat bagajul cultural.

In afara premiilor juriului comentate in numarul trecut, – pentru cel mai bun actor si spectacol, cat si cel special "Sica Alexandrescu" – nu s-a acordat Premiul pentru cea mai buna actrita, dar au mai fost atribuite doua premii importante de catre cei care vor sa incurajeze tinerii actori.

Premiul "Timica" initiat de Asociatia Master Class, a revenit interpretilor spectacolului de la Sectiunea Grup cu "Apa de Havel" de Matei Visniec: LORENA LUPU (foto 1) si DORIN IONESCU (foto 2). Textul cu replica absurda despre "modele de sinucidere" nu avea mentionata si viziunea regizorala, dar spectacolul era fragil ca ilustrare teatrala, superficial ca lectura. Lorena Lupu (UNATC, clasa prof. univ. Florin Zamfirescu, promotia 2007) nu reusea, din pacate, sa rosteasca replicile cu penetrare la public, dovedind ca face parte din categoria actorilor cu o slaba emisie vocala. Surpriza cea mare a spectacolului era insa Dorin Ionescu (Universitatea "Spiru Haret" din Bucuresti, clasa prof. univ. Lucia Muresan, promotia 2007), un actor special, cu o mobilitate deosebita. Micut de statura, inzestrat cu expresivitate, actorul si-a compus cu fantezie personajul, demonstrand ca detine calitati bine cizelate si o profunda gandire a replicii, abil nuantata comic.

Premiul "Maria Filotti" acordat de Printul serban Cantacuzino a fost obtinut de LARI COSMIN GIORGESCU (foto 3) (UNATC, clasa prof. univ. Adriana Popovici, promotia 2007). A optat  pentru fragmente din recitalul-spectacol "Poezia visului" de Miriam Raducanu cu poezii de Emil Botta. Alegerea sa repertoriala, poezia, drept mijloc de evidentiere a calitatilor pe care le detine, este demna de pretuit, rari fiind cei care au o astfel de indrazneala. Incarcata ilustrare teatrala a versului dezavantaja insa interpretul, ducea la calea rostirii, uneori, monotona. In "Statistica" a desenat simplist personajul. Actorul a aratat insa sensibilitate, cat si o buna stapanire in descifrarea sensului cuvantului.

Competitia a mobilizat insa, 39 de concurenti la cele doua sectiuni: Individual si Grup, care merita toata atentia. Vom comenta pe scurt participarea la Sectiunea Individual unde, pe langa interpretarea unui text ales de concurent, acesta a sustinut si proba obligatorie cu "Statistica" de I.L. Caragiale.

Elena Rusu (Universitatea "Hyperion", Bucuresti, clasa prof. univ. Ruxandra Sireteanu, promotia 2007). "Ipostazele iubirii" dupa Shakespeare se vroia a fi un monolog in care erau de-a valma amestecate personajele lui Will, tratate intr-o maniera amatoristica. Folosirea excesiva a unor fragmente de hartiute albe anula evidentierea sensurilor replicii. Interpretarea sa ridica intrebarea daca la Universitate l-a studiat pe Shakespeare. In "Statistica" imaginarea unui personaj ce vorbea cu accent rusesc era ridicola.

Cezar Vlad Popescu (UNATC, clasa prof. univ. Doru Ana, promotia 2006). Prin scenariu propriu "O poveste ciudata" ("Cantareata musca") incerca stangaci sa-si evidentieze calitatile pentru pantomima si teatru de miscare. A optat pentru un text propriu neinspirat care nu i-a scos la lumina personalitatea. Proba obligatorie a tratat-o superficial.

Meda Victor (Universitatea "Hyperion", clasa prof. univ. Rodica Mandache si Eusebiu stefanescu, promotia 2008). Pentru o tanara actrita optiunea infaptuirii unei compozitii prin alegerea personajului Blanche DuBois din "Un tramvai numita dorinta" de Tennessee Williams a fost neinspirata. Falsa, exagerata, exterioara ca expresie era interpretarea sa. Vulgaritatea imaginarii personajului din "Statistica" o recomanda grupului "Vacanta mare". Folosirea gumei de mestecat pentru a face baloane a ramas singurul punct forte al interpretarii sale.

Ioana Lacramioara Brecea (Universitatea "Hyperion", clasa prof. univ. Victor Radovici si Ion Lucian, promotia 2006). Combinarea a doua texte "Actorul" dupa "Dragoste la prima vedere" de Lucia Verona si "Salve Regina" de Virgil Tanase a dezavantajat-o. Vroia sa sugereze revolta actritelor oprimate de regizori. In colajul sau Ioana Lacramioara Brecea trecea insa cu sensibilitate si sincera emotie de la o stare la alta. In final, a fost admirabila in momentul de pantomima ce sugera etapele vietii. Simplist a ramas abordat textul lui Caragiale.

Lorena Andrada Zabrautanu (UNATC, clasa prof. univ. Ion Cojar, promotia 2007). si-a ales monologul din "Matca" lui Marin Sorescu, tratat tern, fara relatia cu situatia de exceptie in care se afla personajul mamei si pruncul ei. Lupta pentru viata in fata puhoiului apelor era privita cu indiferenta, frazarea defectuoasa a replicilor si rostirea lor in tonalitati minore anula sensurile scrierii. In "Statistica", interpreta parca era plictisita de obligatia lecturii unui text ce nu o interesa.

Gina Gorea (Universitatea "Babes Bolyai", Cluj-Napoca, clasa prof. univ. Cristina Pardanschi si Cornel Raileanu, promotia 2007). si-a ales textul unui coleg, actor si regizor, Sorin Oros din Oradea, "Hiene, himere, himene", despre revolta actritelor supuse la abuzurile sexuale ale directorilor de teatru! Era un fel de monolog vulgar venit din zona teatrului de estrada sustinut de amatori. Gina Gorea a continuat calea vulgaritatii si la proba obligatorie, unde a amestecat replici trunchiate din piesele lui Caragiale cu textul "Statistica".

Ionut-Marian Pirvulescu (Universitatea de Vest din Timisoara, Facultatea de Muzica, sectia Actorie, clasa prof. univ. Bogdan Ulmu, promotia 2007). A optat pentru un cunoscut scheci de televiziune, "Snobul" de Alexandru Andi. Comunicarea umorului a fost caznita, improvizata. Simplist, confuz a interpretat si "Statitica".

Nicolae Parvulescu (Universitatea de Vest din Timisoara, Facultatea de Muzica, sectia Actorie, clasa prof. univ. Cosmin Plesa si Alexandru Reus, promotia 2007). A incercat sa faca o legatura falsa cu Ionut-Marian Pirvulescu, al sau coleg de Universitate. A adaptat fara sens un text de Aldo Nicolai pe care l-a interpretat exagerat, cu tente vulgare. si "Statistica" a devenit pretext pentru o adaptare, speculata neadecvat dramatic.

Alina Simionescu (Universitatea de Arte "George Enescu" din Iasi, clasa prof. univ. Sergiu Tudose si Petre Ionescu, promotia 2006). Alegerea repertoriala – "Barba albastra, speranta femeilor" de Dea Loher – cu fata oarba ce nu mai vrea sa fie virgina, denota hiba unei documentari culturale necesare pentru pregatirea unui recital intr-o Gala. In "Statistica" personajul sau, ce vorbea cu accent moldovenesc,  era o facatura si arata lipsa elementara de profesionalism a interpretei.

Magda Francu (Universitatea "Spiru Haret", Bucuresti, clasa prof. univ. Margareta Pogonat, promotia 2008) "Nota de plata mecanica" de Matei Visniec oferea un bun prilej pentru evidentierea calitatilor tinerei concurente. Magda Francu a interpretat insa linear rolul, fara a sugera relatiile diverse pe care personajul chelneritei il avea cu acei clienti carora li se adresa. In cazul lui Caragiale, din nou, am asistat la o adaptare fortata a scrierii cu intentia creionarii originale a unui personaj dezaxat ce citea textul.

Vom continua prezentarea concurentilor in numarul viitor.

 

ileana.lucaciu@romanialibera.ro

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă