De multi ani, centura Ploiesti Vest, care face parte din magistrala rutiera Bucuresti-Ploiesti-Campina-Brasov si care leaga capitala tarii de judetele Prahova si Brasov, se afla intr-o stare jalnica, plina de gropi, circulatia desfasurandu-se anevoios, bara la bara. Primul proiect de refacere a acestui important drum dateaza din anul 2002, cand, din lipsa resurselor financiare, s-a renuntat la punerea acestuia in practica. In prezent, tronsonul de drum de centura este o zona de strangulare a circulatiei rutiere, avand in vedere ca atat inainte, cat si dupa acest tronson drumul national existent are patru benzi de circulatie.
Accidentele auto pe acest segment de numai 13 kilometri s-au inmultit de la luna la luna, unele, deosebit de grave, soldandu-se cu morti si raniti. Un raport al politiei atentiona in anul 2007 ca "zona este periculoasa chiar si pe timp de zi, deoarece «valurile» formate si gaurile din carosabil pot arunca pe contrasens chiar si o masina condusa regulamentar".
La sfarsitul anului trecut s-a dat ordinul de incepere a reabilitarii Centurii Ploiesti Vest, dar care nu se va finaliza decat in a doua jumatate a anului 2009. In realitate, lucrarile nu au inceput, tronsonul de drum fiind ca un svaiter. De remarcat este faptul ca nici exproprierile pentru extinderea drumului la patru benzi de circulatie nu au fost terminate. Licitatia pentru modernizarea centurii Ploiesti Vest a fost castigata de firma Pa&Co, detinuta de Costel Casuneanu.
Portiunea de drum care ar trebui sa asigure descongestionarea circulatiei din municipul Ploiesti prin preluarea traficului de tranzit de pe DN 1 pe directia Bucuresti-Brasov se afla, de ani de zile, intr-o stare jalnica. soferii care aleg sa parcurga aceasta portiune de drum se pot alege cu pagube serioase daca nu incearca sa faca slalom printre gropi, ca sa nu mai vorbim de numeroasele accidente auto inregistrate tot din cauza gaurilor din carosabil.
Dupa numeroase amanari de incepere a lucrarilor (inca din 2002), justificate din cele mai diverse motive, inclusiv financiare, la sfarsitul anului trecut s-a dat ordinul de incepere a lucrarilor, dar care nu se vor finaliza decat in a doua jumatate a anului 2009. In plus, nici exproprierile pentru extinderea drumului la 4 benzi de circulatie nu au fost finalizate.
Lipsa de fonduri a oprit proiectul
Pentru refacerea Centurii Ploiesti-Vest au existat un proiect si avizele necesare inca din anul 2002, aprobarea lucrarilor de reabilitare facandu-se prin Hotararea Guvernului nr. 33/2003. Inca de acum 6 ani era binecunoscuta starea deplorabila a Centurii Ploiesti-Vest, nota de fundamentare a hotararii de guvern mentionand ca circulatia pe acest tronson este caracterizata de un flux instabil, viteze de deplasare scazute, libertatea de manevra aproape nula, confortul deplasarii insuficient. Din punctul de vedere al structurii rutiere, Centura Ploiesti-Vest, era apreciata ca avand "o stare tehnica foarte rea care impune ranforsarea structurii rutiere existente". Investitia, a carei valoare totala se ridica la nivelul anului 2003 la 665 miliarde lei (aproximativ 21 milioane euro), nu a mai inceput in acea perioada din lipsa de fonduri.
Abia peste 4 ani, in 2006, dupa ce numarul accidentelor auto si reclamatiile soferilor care-si distrugeau masinile pe acest sector de drum s-au inmultit, Ministerul Transporturilor a decis inceperea unui nou studiu de fezabilitate, in functie de traficul mediu inregistrat in 2005 pe Centura Ploiesti si care era la acea vreme de 24.000 de autovehicule zilnic. In urma studiului s-a decis largirea la patru benzi a soselei, pentru a se mari capacitatea de trafic. Valoarea lucrarilor propuse in proiectul reactualizat la inceputul anului 2007 a fost de 43,8 milioane de euro pentru un tronson cu lungimea de circa 13 kilometri, finantarea investitiei urmand sa fie asigurata de la bugetul de stat. Suma de 43,8 milioane euro includea si valoarea necesara exproprierilor.
"In comparatie cu studiul de fezabilitate elaborat in 2002, la elaborarea lucrarilor in documentatia reactualizata se observa cresterea sensibila a costurilor lucrarilor, o depasire semnificativa a valorii lucrarilor fiind la subcapitolele: obtinerea si amenajarea terenurilor necesare pentru executia lucrarilor, mutarea si protejarea instalatiilor si lucrarile de drum", se mentiona in nota de fundamentare a proiectului de hotarare de guvern din 2006.
Prin extinderea la patru benzi a tronsonului de drum, centura Ploiesti Vest era proiectata sa preia o parte din traficul de tranzit de pe DN1, in directia Bucuresti-Brasov, precum si traficul industrial periferic din zona de vest a orasului Ploiesti.
A cerut mai mult cu 3 milioane de euro
Anul trecut, in vara, un grav accident de circulatie a readus in discutie urgentarea lucrarilor de refacere a Centurii Ploiesti Vest: patru persoane au murit intr-un accident de masina, iar alte doua au fost grav ranite. Cauza accidentului a fost, potrivit raportului de ancheta al politiei, starea proasta a carosabilului. La acel moment, politistii au precizat ca zona este periculoasa chiar si pe timp de zi, deoarece "valurile" formate si gaurile din carosabil pot arunca pe contrasens chiar si o masina condusa regulamentar. Accidentul si anularea de catre ministrul Ludovic Orban a licitatiei programate initial pentru primavara anului trecut au determinat o polemica aprinsa intre acesta si fostul ministru al Transporturilor Radu Ber-ceanu.
Anul acesta va fi implementat programul de constructie a centurilor ocolitoare in localitatile unde acestea nu exista, care include peste 40 de centuri, cu o lungime de 474 kilometri. Printre acestea, si Centura Ploiesti Vest. Termenul de finalizare a lucrarilor este 2009, iar acest drum va avea profil de autostrada.
Lucrarile vor dura aproximativ un an si jumatate si presupun largirea unei portiuni de 13 kilometri din centura la doua benzi pe sens.
Licitatia, organizata de Compania de Autostrazi in vederea sporirii capacitatii de circulatie pe Centura Vest a municipiului Ploiesti, a fost castigata de firma Pa&Co International, detinuta de Costel Casuneanu. Adjudecarea a venit in pofida faptului ca, pentru modernizarea celor aproximativ 13 kilometri licitati, Pa&Co a cerut 23,3 milioane de euro, mai mult decat in ofertele altor trei participanti, dar jumatate din suma estimata pentru reabilitare la inceputul anului 2007 (43,8 milioane euro). Firma franceza Colas, in asociere cu proiectantul Consilier Construct, a solicitat 20,7 milioane de euro, Spedition UMB impreuna cu IPTANA au cerut 21 milioane de euro, iar Drum Art in asociere cu SCT au cerut 21,8 milioane de euro. La licitatie, pretul a contat in proportie de 70%, restul punctajului fiind acordat in functie de trei criterii, si anume programul de calitate a lucrarii, dotarea constructorilor si durata de realizare.
Intarzieri si exproprieri
Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, considera ca lucrarile la Centura Ploiesti Vest au fost intarziate nejustificat. "Practic, s-a pierdut un an. Se facusera toate pregatirile ca sa se inceapa lu-crarile in martie 2007. Intr-adevar nu era o lucrare simpla, exista acolo trei viaducte, o conducta de termoficare si altele care trebuiau reamplasate daca se facea o extindere la patru benzi. Erau insa probleme rezolvabile, solutii existau si toata pregatirea era gata. Nu stiu de ce, dupa plecarea mea, nu s-a mai intamplat nimic, cu toate ca existau si proiectul, si finantarea, iar primul ministru Tariceanu fusese de acord", a declarat Berceanu.
Ing. Cristian Duica, director general adjunct in Directia de Intretinere si Administrare a Drumurilor din cadrul Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi, a precizat: "Lucrarile au inceput. Ordinul de incepere a lucrarilor a fost dat la sfarsitul anului trecut si durata de finalizare va fi de 18 luni". Daca nu vor interveni alte probleme deosebite, in al doilea semetru al anului 2009 vom avea in locul centurii desfundate un drum modern cu profil de autostrada. "Nu problemele tehnice au intarziat lucrarile, ci exproprierile. Pentru a largi drumul de centura s-au facut exproprieri. In prezent, in cazul a 80% de cazuri situatia s-a rezolvat, urmand ca in scurt timp procesul de expropriere sa se incheie", a declarat Duica.
» Zona de strangulare
Sectorul de drum insumand circa 13 kilometri denumit Centura Poiesti Vest face parte din magistrala rutiera Bucuresti- Ploiesti- Campina- Brasov, care leaga capitala tarii de judetele Prahova si Brasov, zone puternic industrializate si cu largi perspective de dezvoltare eco-nomica in viitor. Aparuta ca o necesitate, in primul rand, pentru descongestionarea circulatiei din municipiul Ploiesti, Centura Ploiesti Vest preia traficul de tranzit de pe DN 1 pe directia Bucuresti- Brasov (inclusiv cel de pe DN 1A), precum si traficul periferic din zona industriala de vest a orasului si cel de origine – destinatie in aceasta zona si in cea de nord. In prezent, tronsonul de drum de centura este o zona de strangulare a circulatiei rutiere, avand in vedere ca atat inainte, cat si dupa acest tronson drumul national existent are patru benzi de circulatie.