Lucrările la viitoarea şosea de centură din judeţul Constanţa sunt îngreunate de descoperirile istorice din cele patru puncte de lucru din zona Poiana. Cu toate acestea, săpăturile continuă, astfel încât şoseaua de centură să poată fi finalizată anul viitor. Între timp însă, până la punerea în funcţiune a şoselei, arheologii cercetează cu multă atenţie zona, scoţând zilnic la suprafaţă vase, ulcioare, opaiţe, bijuterii sau monede, toate din perioada secolelor II-III după Hristos sau secolul II înainte de Hristos, din perioada dacilor şi romanilor. Pe şantier au fost detaşaţi zece cercetători care analizează întregul areal şi se ocupă cu clasificarea şi împachetarea obiectelor. Echipele de cercetători sunt împărţite. Unii dintre aceştia lucrează pe porţiunea cuprinsă între km. 4+600, unde au scos la suprafaţă în jur de o sută de gropi rituale din perioada getică. În cel de-al doilea punct, cercetătorii au scos la suprafaţă o necropolă romană din secolele II-III după Hristos şi multe altele. Până în prezent au fost cercetate în jur de 100 de morminte, dar se estimează că numărul lor ar putea depăşi 150.
Din păcate, lucrările sunt sistate periodic din cauza vremii. Acum, a declarat directorul Muzeului Naţional de Istorie şi Arheologie Constanţa, Gabriel Custurea, sunt în căutarea unor şube. „Am căutat şube pentru oamenii din teren peste tot şi n-am găsit nimic. Când se va răci vremea vom fi nevoiţi să închidem din nou şantierul, însă sperăm ca în primăvara anului viitor să terminăm săpăturile. Deocamdată nu ştim însă ce vom găsi în ultimele două puncte de lucru, neexploatate suficient până acum”, a precizat Custurea.
Şoseaua de centură are termen de finalizare în 2011
Centura de ocolire a Constanţei este un proiect în valoare de aproximativ 437,8 milioane lei şi care ar fi trebuit să fie gata până în 2011. Încă nu se ştie exact dacă va fi dată în exploatare pe un singur sens, înainte de sezonul estival, sau va fi gata la finele anului, declaraţiile miniştrilor Transporturilor de până acum fiind contradictorii. Din nefericire, mormintele şi aşezările străvechi descoperite pe parcursul derulării contractului şi în desfăşurarea lucrărilor duc periodic la întreruperi ale execuţiei acesteia. Centura Constanţei începe de la DN2A în localitatea Ovidiu, de la podul dintre Poarta Albă şi Canalul Midia. Traseul traversează municipiul Constanţa prin partea dinspre vest şi ajunge pe DN3. Apoi, trece prin zona Cumpăna şi se intersectează cu DN39 şi linia de cale ferată Constanţa-Medgidia, după care ajunge la Constanţa Sud. Specialiştii estimează că drumul va avea cinci noduri rutiere, începând de la km 0 (în dreptul localităţii Ovidiu), km 5, km 11 (Valu lui Traian), km 13 şi km 19+750 (Agigea).