23.9 C
București
sâmbătă, 29 iunie 2024
AcasăSpecialSoferii vor simti standardele la buzunar

Soferii vor simti standardele la buzunar

Intrat la nivelul Uniunii Europene in anul 2005, standardul de poluare Euro 4 impus autovehiculelor ii paste si pe romani inca din prima zi a aderarii la marea familie europeana. Nu vom avea prea mult timp insa pentru a ne obisnui cu noile norme. In 2009 va trebui sa trecem la Euro 5 iar din 2013 vor fi adoptate normele Euro 6. Tot de la 1 ianuarie 2007, traditionala polita obligatorie de raspundere civila auto (RCA) se va transforma intr-un fel de “carte verde”. Adica romanul va putea pleca cu masina in orice stat UE cu RCA-ul obligatoriu incheiat acasa, fara a mai avea nevoie sa incheie o polita de tip Carte Verde. Dar cum “obrazul subtire cu cheltuiala se tine”, standardele UE se vor simti din plin la buzunar. Avantajul celor care pleaca des in strainatate…

Din ianuarie 2007, producatorii si importatorii romani de autovehicule vor fi obligati sa respecte standardele Euro 4 pentru a vinde pe piata unica europeana, inclusiv in tara noastra. Acest lucru inseamna ca, de anul viitor, nu se va mai putea inmatricula in Romania nici o masina noua cu standard de poluare sub Euro 4. Vestea buna este ca in cazul masinilor la mana a doua va disparea restrictia Euro 3, valabila in prezent, putandu-se introduce in tara orice fel de model, inclusiv non-Euro. Bineinteles, daca va da mana, pentru ca va fi introdusa o taxa de mediu usturatoare, ce creste proportional cu gradul de poluare.
Pentru a intelege mai bine trecerea de la Euro 3 la Euro 4 si costurile pe care le implica, apelam la un exemplu elocvent. Sa presupunem ca o persoana a strans o suma de bani si, in luna octombrie 2006, a mers la un dealer auto sa-i faca un calcul pentru masina noua mult dorita. Dealerul i-a spus ca automobilul “Z” costa “Y” euro si, cum banii stransi de respectiva persoana nu sunt de ajuns, omul a fost nevoit sa mai astepte o luna. Socoteala de acasa nu se potriveste insa cu cea din targ. Cand cumparatorul se duce in noiembrie 2006 sa-si comande masina “Z”, i se spune ca pretul a crescut cu circa 1.500 de euro. De ce? Din cauza trecerii, de la 1 ianuarie 2007, de la norma de poluare Euro 3 la Euro 4. Concret, in octombrie, masina dorita costa “Y” euro si era dotata cu un motor Euro 3, deci inmatriculabila pana pe 31 decembrie 2006. Cum o comanda dureaza insa cam trei luni, daca masina nu este pe stoc, automobilul va fi livrat de-abia in ianuarie-februarie 2007. Adica va trebui sa se conformeze normelor Euro 4. Nici o problema. Numai ca aceasta masina va fi dotata cu alt tip de motor, mai bun si mai performant, dar mai scump cu aproximativ 1.500 de euro. De asemenea, masina va functiona cu combustibil Euro 4, mai scump.

Si mai departe de Euro 4…

Producatorii romani de autovehicule si importatorii s-au declarat pregatiti pentru a adopta Euro 5 si Euro 6 atunci cand ele se vor introduce la nivelul Uniunii si in Romania. Oricum, de voie, de nevoie, noile standarde trebuie sa fie adoptate, pentru ca altfel producatorilor romani le-ar fi imposibil accesul pe piata europeana. Pilula amara presupusa de existenta unor costuri suplimentare mai poate fi indulcita daca se va concretiza propunerea din noul Regulament al Comisiei Europene, potrivit careia se pot acorda unele stimulente celor care respecta standardele inainte de termenul prevazut de lege. Cu alte cuvinte, cu cat mai repede, cu atat mai bine. Sau mai profitabil, deoarece s-ar putea acorda scutiri de taxe fie producatorilor, fie cumparatorilor. De asemenea, trebuie mentionat faptul ca Parlamentul European a amanat implementarea completa a standardului Euro 5. Aplicarea acestuia autovehiculelor private, de mici dimensiuni, va fi din 2009, insa celor cu mase peste 2.500 kg, celor cu peste sapte locuri si vehiculelor comerciale usoare li se va aplica din 2010, 2011 sau chiar 2012, in functie de anumiti factori. Cat despre Euro 6, el este preconizat a fi introdus la patru ani dupa Euro 5. Deci, cel mai devreme in 2013.
Atentie, autovehiculele cu un standard de emisii inferior, care sunt deja inmatriculate in Romania, vor putea circula si vor putea fi vandute in continuare, fara restrictii si fara a trebui modificate. Cu alte cuvinte, tot nu scapam de rablele “Euro 14” care, atunci cand pleaca de pe loc, scot fum cat un batalion.

Filtrul de particule, obligatoriu din 2009

Introducerea normelor de poluare Euro 5/6 presupune, printre altele, dotarea autovehiculelor Diesel cu filtre de particule (FAP sau DPF) sau chiar cu rezervoare de uree – un sistem complex si costisitor care se traduce schematic prin injectarea unei solutii lichide de uree (produs obtinut din gazul natural si folosit in agricultura ca fertilizator) in galeria de evacuare, pentru a neutraliza oxizii de azot (NOx). Rezultatul? O atmosfera mai putin poluata, dar si o gaura mai adanca in buzunar. Ca de obicei, cei mai afectati vor fi producatorii si, mai ales, “consumatorii” de masini Diesel mici si ieftine, deoarece implementarea acestor sisteme va creste pretul de vanzare/achizitie cu peste 800 de euro, potrivit unor studii. Cand dai 50.000 de euro pe o masina, mai ai 800, dar cand te chinuiesti sa strangi 10-12.000, altfel stau lucrurile. De asemenea, din cauza noilor sisteme vor creste si costurile de intretinere si reparatii.

RCA pentru Europa: Cereti-o!

De la 1 ianuarie 2007, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, pe larg cunoscuta drept RCA, se va “integra” si ea in Uniunea Europeana, ceea ce inseamna ca romanii posesori de autovehicule vor trebui sa incheie de la anul polite valabile pentru intreg teritoriul UE. Pe de o parte, este bine, iar, pe de alta, de doua ori rau. Avantajati vor fi cei care pleaca des din tara, stiut fiind faptul ca in momentul de fata, de exemplu, o asigurare de tip Carte Verde pentru 15 zile costa in jur de 60 de dolari. Iar cu RCA-ul “european” se va putea iesi din tara oricand, fara costuri suplimentare. De cealalta parte insa, noul tip de RCA, care va avea atasata si Cartea Verde (pentru ca, deocamdata, nu au fost incheiate anumite acorduri intre Romania si statele UE, companiile de asigurari romanesti vor elibera separat polita Carte Verde pentru 2007. Asa ca, daca nu v-o dau ei, cereti-o!), va face o gaura cam cu 50-60% mai mare in buzunarul nostru. Mai mult, ea va fi obligatorie, fie ca iesiti cu masina din tara, fie ca o folositi sa mergeti doar pana la piata. Si, atentie, amenda pentru neincheierea asigurarii de raspundere civila auto se ridica pana la 2.000 RON, iar politia va dispune si de o baza de date electronica cu ajutorul careia va suspenda dreptul de circulatie al autovehiculelor care figureaza cu RCA neincheiat.

Cele mai citite

Congres USR: Partidul își alege astăzi un nou Birou Național și candidatul la alegerile prezidențiale

USR îşi alege astăzi noua conducere a partidului, dar şi candidatul la prezidenţiale. Delegații USR se reunesc, la București, pentru Congersul partidului unde își vor...
Ultima oră
Pe aceeași temă