Depășirile periculoase, nepăstrarea distanței corespunzătoare, acțiunile neașteptate ale participanților la trafic și viteza excesivă se numără printre principalele riscuri de pe drumurile din întrega lume. La acestea se adaugă, însă, acvaplanarea, pelicula de apă care, în funcție de combinarea mai multor factori, precum ploaia, lapovița, viteza și gumele uzate, apare între amprentele pneurilor pe asfalt și suprafața de rulare și poate duce la pierderea controlului volanului, potrivit unui studiu Nokian Tyres.
Adaptarea vitezei de deplasare la condițiile de drum este importantă, indiferent de condițiile meteo. Pe ploaie, lapoviță sau când pe drum se formează zloată este, însă, esențială. Anvelopele de calitate și presiunea corectă în pneuri pot reduce riscul acvaplanării, dar nu îl elimină. Prin urmare, este important ca şoferii să reducă viteza pentru a putea permite canelurilor anvelopei să elimine apa dintre carosabil și pneu, să îşi păstreze calmul şi să reacţioneze în mod corespunzător.
„Când mașina începe să derapeze pe pelicula de apă creată pe carosabil, șoferul nu trebuie să frâneze. În schimb acesta trebuie să să ridice piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza. De asemenea, este important să mențină traiectoria mașii în direcția de deplasare. Dacă roțile sunt virate mult dreapta sau stânga, odată cu recăpătarea aderenței există riscul unei schimbări bruște de direcție la care șoferul este în imposibilitate de a reacționa. În plus, șoferul nu trebuie să accelereze pe parcursul producerii fenomenului de acvaplanare”, explică Matti Morri, Director Tehnic Serviciul Clienți la Nokian Tyres.
Importantă este și menținerea presiunii din cauciucuri la valorile corecte (de obicei, le puteți găsi scrise pe o etichetă lipită pe ușa șoferului sau în cartea mașinii). O presiune mai scăzută crește riscul acvaplanării și are un efect advers asupra manevrabilității automobilului și a durabilității anvelopei. În cazul mașinilor foarte încărcate, șoferii trebuie să mărească presiunea din cauciucuri cu 10-15% față de valoarea uzuală.
Pneurile uzate, un pericol latent
Conform prevederilor legale, limita de uzură maximă admisă a profilului anvelopei este de 1.6 mm pentru cauciucurile de vară și de 4 mm pentru cele de iarnă, însă riscul de acvaplanare este foarte mare la acest grad de uzură. În urma testelor efectuate, specialiștii Nokian Tyres recomandă o limită de uzură a profilului de maximum 4 mm indiferent de tipul anvelopei și anotimp.
De asemenea, un factor important este și calitatea anvelopelor, fie ele de iarnă sau vară, precum și utilizarea/schimbarea acestora în funcție de anotimp. De exemplu, anvelopele din linia Nokian SUV, printre cele mai bune cauciucuri de vară conform testului AutoBild Allrad din aprilie 2015, au început să derapeze pe pelicula de apă la viteza de 85.0 km/h, în timp ce la cele mai slabe cauciucuri acvaplanarea s-a resimțit la viteza 80.1 km/h.
Cum puteți evita acvaplanarea
- Reduceți viteza pe timp ploios! Nici măcar anvelopele noi nu pot împiedica producerea efectului de acvaplanare, dacă viteza este prea mare
- Verificați uzura anvelopelor, astfel încât indicele de uzură să aibă cel puțin 4 mm
- Verificați presiunea pneurilor periodic sau înainte de a pleca la un drum mai lung, deoarece presiunea extrem de redusă crește foarte mult riscul de acvaplanare
- Încercați să ocoliți bălțile care se formează pe șosele
Cum să reacționați în caz de acvaplanare
- Păstrați-vă calmul și nu ciupiți frâna!
- Ridicați piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza
- Nu bruscați volanul și încercați să păstrați direcția de deplasarea până la recăpătarea aderenței
- Nu accelerați pe parcursul derapajului, pentru că riscați să reduceți și mai mult aderența