» In fiecare zi, inspectorii ITM opresc activitatea unui utilaj defect.
» Oamenii muncesc chiar si 16 ore pe zi in speranta cresterii salariilor.
Desi statisticile efectuate la nivelul judetului Consanta indica o usoara scadere a numarului de accidente de muca, munca pe santier continua sa faca victime. ITM arata cu degetul spre muncitorii necalificati care nu respecta normele de securitate iar, salariatii reclama nerespectarea prevederilor contractelor de munca. Teoretic, daca angajatorul si angajatii ar respecta ca la carte legea securitatii muncii, nu s-ar intampla nimic. Pe tot parcursul anului trecut au fost inregistrate 185 de accidente de munca, din care 14 au fost mortale, majoritatea produse pe santier si asta in conditiile in care la nivelul Constantei activeaza peste 200 de firme de contructii, servicii in domeniul constructiilor si 207 fabricanti de materiale de contructii.
Raportul de aproape 1:1 sau altfel spus, in fiecare societate se produce cel putin un incident de munca pe an are ca principale cauze, in opinia Inspectoratului Teritorial de Munca, nerespectarea de catre salariati a normelor de securitate. "Comparativ cu 2006, anul trecut s-a inregistrat o scadere a accidentelor mortale. Este un inceput. Agentii economici au inceput sa constientizeze ca accidentele dauneaza imaginii lor in relatiile cu partenerii din vest si ca trebuie sa trateze cu seriozitate problema securitatii muncii. De altfel, in 2007 am oprit activitatea a 326 de echipamente de lucru cu deficiente si sanctionam dur orice abatere", a precizat Eugen Bola, inspectorul-sef al ITM Constanta. Anul trecut s-au aplicat 472 de sanctiuni in valoare totala de peste 25 miliarde lei vechi.
16 ore de truda
Majoritatea reclamatiilor facute de salariati vizeaza programul prelungit si neplata orelor suplimentare. Contractele initiale de munca prevad, asa cum cere legea, 40 de ore lucrate pe saptamana in cinci zile, respective 8 ore pe zi. In realitate insa, se lucreaza la foc continuu, in toate zilele saptamanii cate 12, 14 si chiar 16 ore intr-o singura zi.
Cele mai multe pericole apar la instalatiile grele de ridicat, pentru ca o singura greseala a unui macaragiu obosit poate provoca moartea a zeci de oameni. Pontajele sunt de doua feluri: oficiale si neoficiale. Primele se inregistreaza si pot fi verificate oricand de inspectorii de munca, iar celelalte se folosesc la calculul exact si plata orelor suplimentare. Bineinteles ca aceste ilegalitati nu pot fi facute fara concursul salariatilor, dar acestia prefera sa aduca cateva milioane in plus in casa si mai putin sa-si reclame patronii.
Cu tot cu orele suplimentare salariul unui muncitor pe santier poate ajunge la 18-20 milioane lei vechi, suma echivalenta sau chiar mai mare decat veniturile unui lucrator portuar. Pentru acesti-bani se munceste insa zi lumina. Un alt aspect este fenomenul muncii la negru. Anul acesta au fost destule cazuri in care au fost accidentati oameni care lucrau la inaltime, dar nu s-a putut face nimic intrucat muncitorii erau angajati la negru. Portul Constanta este din acest punct de vedere raiul zilierilor.
Asemenea cazuri se intalnesc si pe santiere, dar la valori mult mai mici intrucat cei mai multi salariati muncesc in conditii speciale si implicit este nevoie de o minima calificare si experienta ce nu poate fi obtinuta decat in conditiile angajarii si specializarii profesionale a acestora in conformitate cu normele legale.
Sanctiuni la nivel european
Reducerea accidentelor de munca se datoreaza in mare parte si amenzilor din ce in ce mai mari aplicate de inspectorii ITM.
Incalcarea Legii 319 privind securitatea in munca se sanctioneaza cu amenzi ce pot ajunge pana la 200 milioane lei vechi. Mai mult, daca angajatorul nu indeplineste planul de conformare, mai exact nu remediaza defectiunile la utilaje, mai incaseaza inca 100 milioane lei vechi. Specialistii ITM apreciaza ca, din punctul de vedere al cuantumului sanctiunilor acestea sunt la nivel european.
CONSECINTE
» Mortalitatea, 10%
Conform statisticilor realizate la nivel national, mai mult de 10% la suta din victimele accidentelor de munca au decedat. Judetul nostru rivalizeaza din acest punct de vedere cu bazinul minier din Petrosani, fiecare cu cateva sute de astfel de evenimente petrecute in fiecare an. Alinierea legislatiei la standardele europene au condus, din fericire, la o injumatatire a accidentelor de pe santierele romanesti.
SPECIALISTUL
» Utilaje bune de dat la fier vechi
Sindicatele nu impartasesc opinia autoritatilor. "De multe ori conditiile de lucru si mijloacele tehnice invechite conduc la producerea accidentelor de munca. Patronii doresc eficacitate la nivel occidental, dar oamenii lucreaza cu utilaje vechi de peste 20 de ani." a declarat Vasile Otelea, liderul filialei BNS Constanta. De obicei, fiecare sindicat isi deleaga un reprezentant la nivelul conducerii intreprinderii care participa la instructaje si la anchete interne. Dar cum organizatiile sindicale adevarate au disparut, totul a devenit o simpla formalitate.